3987
Sök

Skenande Laddtryck Nissan Pulsar GTi-R

6 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Nissan Pulsar GTi-R.

Felbeskrivning:
Motorn tappar effekt när jag kör över 3000rpm-6000rpm. Använder mig utav en elektronisk laddtrycksmätare. När jag kommer upp över ungefär 3000rpm, så går laddtrycket upp till 1.2-1.4 bar och det är då jag tappar effekt.



Jag har en Garret t28 turbo.

Jag har testat byta wastegate men det har inte blivit någon skillnad alls.
Turbon fungerar som den ska.
Har även kollat efter pysläckor i alla slangar.
Lambda mätare är bytt.
Vattentempgivaren är bytt.
Använder mig av 2.5" moongoose avgasystem, där jag bytt ut ljuddämpare mot en kat.

Är det för dålig beskrivning tar jag bort tråd och återskapar en ny när min bil är online på garaget, med mer spec.

7 274 Inlägg
29 juni 2010
#2
Går laddtrycket upp och du förlorar effekt?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 juni 2010
#3
Är det en nybyggd setup eller har det fungerat bra innan?
Vad "ska" den ladda?


6 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
#4
Brains skrev:
Går laddtrycket upp och du förlorar effekt?

Ja precis.

6 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
#5
bumpe skrev:
Är det en nybyggd setup eller har det fungerat bra innan?
Vad "ska" den ladda?

Det är en vanlig setup jag kör på 1.1bar. Den har aldrig laddat bra, eller optimalt.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 juni 2010
#6
Vad är en vanlig setup?

Ska jag tolka det som att den är helt original fast med höjt laddtryck på något sätt?


Jag skulle börja kolla soppatryck, finns det sås så det räcker på högre varv och högre ladd?'
Vad är det för storlek på spridarna?
Ger luftmassemätaren rätt signal eller bottnar den?
Vad har du för laddtrycksstyrning? Direkt justerad på wastegate, bysventil, vagnetventil/BOOSTCONTROLLER?

MVH


6 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#7
bumpe skrev:
Vad är en vanlig setup?

Ska jag tolka det som att den är helt original fast med höjt laddtryck på något sätt?


Jag skulle börja kolla soppatryck, finns det sås så det räcker på högre varv och högre ladd?'
Vad är det för storlek på spridarna?
Ger luftmassemätaren rätt signal eller bottnar den?
Vad har du för laddtrycksstyrning? Direkt justerad på wastegate, bysventil, vagnetventil/BOOSTCONTROLLER?

MVH

Orginal är laddtryck på 0.7bar, jag har en setup nu på 1.1bar. Även fast jag kopplar förbi boostcontrollern så går bilen inte optimalt, dvs samma skenande av laddtryck.

Hur man tar reda på soppatrycket vet jag ej, dock vet jag att det är många som byter ut den som är orginal när de kommer över 300hp. (kan vara det som behövs?)

Antar att spridarna är 370cc som orginal, vilket är samma som på s13.

Laddtrycksstyrningen är en: profspec 2 boostcontroller.

/mvh


Sök