3328
Sök

Köpråd: en skysst pendlarbil för 70-80 papp

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2010
#21
Välj någon bil från landet Autobahn förstås; Bmw, Mercedes eller Audi. Förmodligen vettigt att undvika de allra största (7-serie, A8 och S-klass) eftersom det är lyxbilar där absolut lyx gick före ekonomi vid utvecklingen.

Bilar som E-klass, A6 eller 5-serie är inget omöjligt steg ner i komfort och flärd utan tvärt om en bra bit bättre än de flesta bilar som säljs, men skillnaden i ekonomi är stor. Dessa tre tyskar är inte dyrare att driva än vanliga svensson-vagnar men bjuder på helt andra nivåer i kvalité och utförande.

Priset är att du får gå ner en årsmodell eller upp något i miltal, men det är ett billigt pris jämfört med vad du får.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2010
#22
skalman1 skrev:
Rquired skrev:
Välj någon bil från landet Autobahn förstås; Bmw, Mercedes eller Audi. Förmodligen vettigt att undvika de allra största (7-serie, A8 och S-klass) eftersom det är lyxbilar där absolut lyx gick före ekonomi vid utvecklingen.

Bilar som E-klass, A6 eller 5-serie är inget omöjligt steg ner i komfort och flärd utan tvärt om en bra bit bättre än de flesta bilar som säljs, men skillnaden i ekonomi är stor. Dessa tre tyskar är inte dyrare att driva än vanliga svensson-vagnar men bjuder på helt andra nivåer i kvalité och utförande.

Priset är att du får gå ner en årsmodell eller upp något i miltal, men det är ett billigt pris jämfört med vad du får.

Det enda vettiga som tyskland spottat ur sig dom senaste 30 åren är S-klass och E46....    tongue

Från någon som skriver "nya bilar är skräp" får det förmodligen anses vara ett bra omdöme wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 627 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#23
Fast E-klass, A6 och 5-serien är för stora egentligen, om man tänker på att bilen ska användas som stadsbil senare.

Mina första tankar var stor bil, men nu när jag funderat över det där med att det ska bli en stadsbil senare så kanske man inte ska satsa på en allt för stor kärra?

MVH

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

3 627 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#24
Jo det är klart att man kan göra det, men tanken är att ha bilen i några år smile

En bil jag iofs alltid gillat är, komiskt nog A2 1.6 FSI men de är fortfarande svindyra dessvärre hmm

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
1 juli 2010
#25
ToXtreme skrev:
Jo det är klart att man kan göra det, men tanken är att ha bilen i några år smile

En bil jag iofs alltid gillat är, komiskt nog A2 1.6 FSI men de är fortfarande svindyra dessvärre hmm

Jag har 1,4 bensinare A2... hur bra bil som helst! smile

Tittade på FSI med sina 110 hk också, och om du letar i Stockholms län så dyker det upp A2 FSI till humana priser med jämna mellanrum.

Edit: stavfel.

Edit 2: Om du kikar seriöst på en A2, kolla försäkringen... fick en smärre chock över hur dyr den var.
Senast redigerat av Bebben (1 juli 2010)

jorgen72
1 juli 2010
#26
ToXtreme skrev:
Jo det är klart att man kan göra det, men tanken är att ha bilen i några år smile

En bil jag iofs alltid gillat är, komiskt nog A2 1.6 FSI men de är fortfarande svindyra dessvärre hmm

Varför ska du köpa en bensinare när du ska pendla så mycke du kommer ju tjäna på o köpa en diesel

Smålänning
7 883 Inlägg
1 juli 2010
#27
Mercedes C-klass är väll ganska lagom? Bakhjulsdriven, så är ganska smidig att köra i stan då dom har rätt snäv styrvinkel smile
http://www.blocket.se/ostergotland/Merc … 18&w=3

Eller för all del 9-3, då gärna nyare modellen som har trevligare chassi smile
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … 18&w=3
Den motorn 1,8t är inte jätteslö och hyfsat snål smile

Kan annars varmt rekommendera 1,9 TID motorn i dessa, i mitt tycke en grymt trevlig motor med skön turbokick smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 627 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#28
Jo försäkringen är väl lite det som låser en i bilvalet.. det är ju om man skriver den på morsan isåfall tongue För då kommer man ner rätt redigt i kostnad smile

jorgen72: Jag vill ha en bensinare då jag har planer på att flytta inom en 1års period och då helt enkelt inte kommer ligga och pendla så mycket som jag gör nu smile

twin_cam: Har tittat en del på 9-3orna faktiskt, tycker de är riktigt trevliga bilar smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juli 2010
#29
ToXtreme skrev:
Fast E-klass, A6 och 5-serien är för stora egentligen, om man tänker på att bilen ska användas som stadsbil senare.

Mina första tankar var stor bil, men nu när jag funderat över det där med att det ska bli en stadsbil senare så kanske man inte ska satsa på en allt för stor kärra?

MVH

För stora för stan tycker jag inte de är, man vänjer sig. Men annars är min lösning på problemet att gå ner till C-klass, A4 eller 3-serien istället. Lagom i stan och stadiga på motorväg, även om det förstås är ytterligare ett snäpp ner jämfört med de större modellerna eller lyxbilarna.

Audi A2 och konkurrenten Mercedes A-klass är även de väldigt stadiga i hög fart med tanke på storleken men är naturligtvis väldigt smidiga i stan. Dugliga motorvägsbilar de med, det är snarare så att både A-klass och A2 blir stadigare och bekvämare desto fortare man kör, men naturligtvis finns det bättre lämpade motorvägsbilar.

Men tänk på att dessa har en avancerad konstruktion och att de därmed kostar lite mer att underhålla än "vanliga" småbilar. Vilket jag tycker det är värt eftersom de är betydligt stadigare, bekvämare och lyxigare än vanliga småbilar.

Sedan är varken A-klass eller A2 några kurvkramare, allt står inte riktigt rätt till med chassiet i dessa två lätt sammanfattat. Det är små bilar med hjulen i hörnen så det pilar förstås på rejält runt hörnen men "som ett strykjärn" är det verkligen inte och det är inga bilar som inbjuder till sådan körning heller.

Men det är inga dumma alternativ, och vilken man skall välja är lite en smakfråga. Jag resonerade så här när jag köpte en A-klass:

-Jag tyckte den var stadigare än A2.

-Den är mycket smidigare än Audi, du har inte samma överblick i A2 som i A-klass. En stor anledning till detta är den slutande bakänden och det låga fönstret bakut.

-Den är samtidigt mer praktisk än Audi, dels är den rak i bakänden och där finns inget sluttande tak som stjäl lastutrymme och huvudutrymme för baksätespassagerarna och dels är inredningen lite som i en minibuss: Stolarna är fäll och uttagbara vilket möjliggör för ett rejält lastutrymme om det behövs.

-Den 3dm kortare A-klass är enbart av den anledningen smidigare utan att vara mindre stadig, köper du den långa versionen av A-klass är den lika lång som Audi, stadigare, lastar mycket mycket mer och är ändå smidigare eftersom du har en bättre överblick enligt ovan.

-A-klass är verkligen inte lättmekad, men den har åtminstone en öppningsbar motorhuv till skillnad från....

-Trevligare inredning, lite lekfull och inte dödstrist som i Audi.

Den enda nackdelen jag kan komma på för mercans del är att den är mer rostkänslig än Audi. I fallet A-klass är det den stora motorn man skall satsa på, dricker inte mycket mer men har bättre bromsar och bättre komfort. Att den sedan är riktigt pigg är knappast en nackdel!

Blev en del text, men lite erfarenheter av de tyska småttingarna som jag hoppas du har nytta av. smile
Senast redigerat av Rquired (1 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 627 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#30
Det är bara uppskattat att få lite att läsa smile

Anledningen till varför jag gillar A2an är för att jag tycker den är lite småkaxig med sin ändå relativt vågade formgivning smile

Fast, ska jag vara helt ärlig, så är faktiskt Seat det märket som ligger närmast hjärtat, då i synnerhet Toledo 98-, jag absolut älskar den fronten, den är uppkäftig och stilren på samma gång smile Dock så finns det ju bara 3 motorer, antingen så har man 1.6 (100hk) vilket iofs är en motor som troligen lämpar sig bra i stan. Sen är det 1.8 (125hk) vilket jag tror kunnat passa mig rätt bra i smaken, det är ingen monstermotor iofs men det är ändå 36hk mer än vad jag har i dagsläget tongue och sist är det V5an på 170hk. V5an ska inte vara så törstig vad jag hört, men att hitta en som inte gått allt för långt med farthållare har visat sig vara omöjligt för tillfället då det inte finns någon till salu inom en radie av 15mil från mig hmm

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)


Sök