2513
Sök

Hur göra att bromsljus lyser som parkeringsljus samtidigt?

Rocketdog
270 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Jag tänkte trixa med att göra ett bromsljus att också lysa som parkeringsljus.

Nu lyser denna lampa bara när jag bromsar, men skulle vilja att den också lyser (inte lika starkt som bromsljuset dock!) när man kör.

Hur ska jag gå till väga?

Käns som jag inte får detta tydligare skrivet än såhär, är väl lite för tidigt för att använda skrivkunskaper. tongue

Att E-märkningar och dylikt inte gälller mera så är inte ett problem. Vill bara hur jag ska göra.

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
30 juni 2010
Använd en 2 polig lampa en så kallad 21/5

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Rocketdog
270 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Tackar. Ska prova med det.

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

446 Inlägg
30 juni 2010
om du byter ut en 21W lampa mot en 5/21W så måste du även byta lamphållaren, men det listade du säkert ut själv wink

1 827 Inlägg
1 juli 2010
Och framförallt koppla ström till den. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Rocketdog
270 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Om man slipar bort den högre pluppen som sticker ut på 5/21W lampan, och sen löder fast en kabel i 5W delen och kopplar denna till P-ljuset.

Skulle detta funka?

9 Inlägg
11 juli 2010
Ett annat alternativ är att sätta i en 21 w men bara låta den få spänning via ett motstånd tills att man bromsar. Lite beroende på hur bilen är kopplad så kan en back-diod behövas också.

7 274 Inlägg
11 juli 2010
Criton skrev:
Om man slipar bort den högre pluppen som sticker ut på 5/21W lampan, och sen löder fast en kabel i 5W delen och kopplar denna till P-ljuset.

Skulle detta funka?

Hört att folk har gjort så förut på lika olika bilar så det kan ju vara värt ett försök.

9 Inlägg
11 juli 2010
Å andra sidan så kan ett enklare alternativ vara att köpa en lamphållare för en liten 5w glas-sockel-lampa
och borra ett hål i den befintliga reflektorn. Då behöver man inte ge sig in i elsystemet annat än för att låna ström till lampan.

Rocketdog
270 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Kan knäppa några bilder imorgon för att visa hur det ser ut.

Det är väldigt svårt för mig iaf big_smile

9 Inlägg
11 juli 2010
Någon hade borrat in flertalet lysdiods-kontrollampor från Biltema i sina bakljus, om det kan vara något?
Tror att hålet ska vara 8mm för monteringen. Brukar gå att trycka in sådana när det är ont om plats.

Sök