Jag behöver hjälp att hitta kontaktadress till garantiansvarig på SAAB i Trollhättan!Har en 9-5 combisport 2.0t 2008 2700mil.
Jag anmälde fel via E-mail en (1) dag innan nybilsgarantin skulle gå ut.
Svenska bil i Högsbo menade att man måste komma in med bilen för felsökning
d.v.s. man kan inte endast anmäla ett fel. Konsekvensen av detta resonemang skulle kunna resultera i att man anmäler ett fel 1 vecka innan garantin går ut och när man gör detta så säger verkstaden att vi har ingen tid förrän om 2 veckor - men då har garantitiden gått ut, så det blir ingen reparation på nybilsgarantin. Rent juridiskt kan inte denna policy hålla menar jag. På så sätt skulle man kunna neka ett antal felanmälningar genom rent godtycke.
Det ännu märkligare är att verkstaden hävdar att även Saabdirekt har meddelat dem att garanti gäller inte om bilen inte har felsökts innan garantin går ut trots att man har bekräftat att min anmälan kom en dag innan sista dagen.
Så här får det bara inte vara utan jag behöver nu försöka att tränga mig igenom deras "klagomur" och få kontakt med den garantiansvarige i Trollhättan. Problemet är att om man inte har namnet eller direktnummer så kommer man ingen vart i växeln.
Någon här som vet hur man får direktkontakt?
Jag vägrar att tro att detta verkligen är Saab´s officiella policy utan här handlar det troligen om samarbete mellan "saabdirect" och den lokala verkstaden.
Kanske borde jag även berätta vad som troligen är felet. Hör och häpna, man tror att det rör sig om krängningshämmaren eller pendelbenet! Bilen har gått 2700 mil!!! Det betyder att det handlar om ett tillverkningsfel eftersom denna del numer är annorlunda i utförande. Tillverkningsfel skall gå under reklamation
och detta gäller under 3 år.
En annan info jag fick var att Saab endast tar kostnader på max 2500kr när det gäller nybilsgaranti vilket ytterligare gör det hela än mer häpnadsveckande.
Tacksam för alla råd jag kan få.
Tack!
Bernt