4263
Sök

Trimma saab 9-5 2.0t -99

11 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#1
Tänkte få lite mer kräm ur kärran, då den blivit lite slöare med åren.

Vill egentligen inte lägga massa pengar på bilen, men tycker den är lite slö.

Vad kan man göra för en billig peng? Ska självklart märka att det är mer kräm i den, men så billigt så möjligt.

Räknar med att jag kan göra allt själv, och behöver bara delar/instruktioner.smile

6 Inlägg
4 juli 2010
#2
Köp ett steg 1 från välkänd firma så är det billigt och bra eller lär dig T7 Suite.

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
4 juli 2010
#3
Håller med föregående talare, skaffa ett steg 1 ifrån någon firma. Det bör ge ca 50-60Hk på din modell

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

206 Inlägg
206 Inlägg
4 juli 2010
#5
MeXii skrev:
Sketstopp24v skrev:
kan fixa steg 1 till dig rätt billigt=P

Så vad är "rätt billigt"?

Någon som kan säga mig mer vad steg 1 är? Helt ny på detta.

Steg 1 är byte av mjukvara.

11 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#6

Tack, är öppet luftfilter något att satsa på ? Kan väl knappast kosta många kronor, och vet från moppetiden att det var något att mata på nästan direkt smile Var kan detta införskaffas isåfall?

Blir förmodligen steg 1 på trollspeed, även om jag anser det i mesta laget. Men det är väl egentligen billigt med tanke på den ökning man får.

Några invändningar på trollspeed?

206 Inlägg
4 juli 2010
#7
inga öppna "sportluftfilter" är bra enligt mig, original papp är alltid bäst vad gäller reningsgrad. Öppna filter finns på speedparts.se, kostar nog över 1000-lappen

Jag har inga egna erfarenheter av trollspeed, men vad jag hört så ska dom vara bland dom bästa.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 juli 2010
#8
BMC CDA Boxar är ruggigt bra filter. Kalluft och hög reningsgrad. Samma filter som Audi använder i DTM och Le Mans. kostar runt 2990:-

( det var bara en parantes till Kax )

Trollspeed är riktigt bra. Kör på det smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

342 Inlägg
5 juli 2010
#9
MeXii du behöver en CANUSB-adapter för 1200kr och lite småsaker för någon tjuga. Kontakta mig så kan jag hjälpa dig med ett steg 1.

Finns färdiga program på ECUprojects som är BRA och välbeprövade. Kör själv med ett 220/340Nm program som används av jättemånga.

Dessutom får du OpenSID på köpet där du kan hålla koll på alla tänkbara värden. Inget maptun, nordic etc. levererar wink

Snål gnällspik
402 Inlägg
5 juli 2010
#10
Har den blivit slöare med åren s.å.s. så är det säkert turbon som är slut. Hörs det inget vinande ljud? Ryker det blått/vitt  vid kallstart?
Med ny turbo blir den mycket piggare.
Jag skulle inte våga trimma en sliten T7...

Volvo S80 2,9.

206 Inlägg
5 juli 2010
#11
perzy skrev:
Har den blivit slöare med åren s.å.s. så är det säkert turbon som är slut. Hörs det inget vinande ljud? Ryker det blått/vitt  vid kallstart?
Med ny turbo blir den mycket piggare.
Jag skulle inte våga trimma en sliten T7...

Så kan det kanske vara. Men ett turbobyte som första åtgärd om bilen är slö är väl knappast ett bra alternativ.

342 Inlägg
5 juli 2010
#12
perzy skrev:
Har den blivit slöare med åren s.å.s. så är det säkert turbon som är slut. Hörs det inget vinande ljud? Ryker det blått/vitt  vid kallstart?
Med ny turbo blir den mycket piggare.
Jag skulle inte våga trimma en sliten T7...

Så är det med alla motorer ju, en ny motor är ju klart piggare än en insliten motor.

Sen tror jag mer på att det är TS som vant sig vid effekten och därmed upplever den slöare wink

Snål gnällspik
402 Inlägg
5 juli 2010
#13
Jo visst vänjer man sig vid effekt och vill ha mer, men TS skriver ju att den blivit slöare med åren.  Såvida det inte är en 30 000+ -milare tvivlar jag på att kolvringar etc gått ner sig så mycket att den tappat väsentligt med effekt?  Turbon brukar ju vara det första som ger sig på dem och då blir motorn slö.

Volvo S80 2,9.

342 Inlägg
5 juli 2010
#14
perzy skrev:
Jo visst vänjer man sig vid effekt och vill ha mer, men TS skriver ju att den blivit slöare med åren.  Såvida det inte är en 30 000+ -milare tvivlar jag på att kolvringar etc gått ner sig så mycket att den tappat väsentligt med effekt?  Turbon brukar ju vara det första som ger sig på dem och då blir motorn slö.

Så sant så! Har du laddtrycksmätare original kan man ju läsa av hur mycket den laddar och jämföra.

Jag hade nog lagt in ett steg 1 program endå med OpenSID, då kan du läsa av faktiskt turbotryck och på så sätt kontrollera hur mycket den laddar och om den håller laddtrycket stabilt.

Laddtrycksmätaren i panelen mäter väll heller inte trycket i bar utan luft: mg/förbränning?

7 274 Inlägg
5 juli 2010
#15
perzy skrev:
Jo visst vänjer man sig vid effekt och vill ha mer, men TS skriver ju att den blivit slöare med åren.  Såvida det inte är en 30 000+ -milare tvivlar jag på att kolvringar etc gått ner sig så mycket att den tappat väsentligt med effekt?  Turbon brukar ju vara det första som ger sig på dem och då blir motorn slö.

Backventilerna brukar ge sig tidigare än turbon och då får man mycket mindre ladd.


930 Inlägg
6 juli 2010
#16
Har du en 2.0t så trimma den inte, turbon håller inte för fem öre, och sen skulle jag aldrig trimma en bil med så mycket barndomsfel heller.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

206 Inlägg
6 juli 2010
#17
Kamulen skrev:
Har du en 2.0t så trimma den inte, turbon håller inte för fem öre, och sen skulle jag aldrig trimma en bil med så mycket barndomsfel heller.

Att turbon är klen i 9-5 2,0t och 2,3t vet nog dom flesta.

Men att den har SÅ mycket bardomsfel får du gärna utveckla lite mer.

930 Inlägg
6 juli 2010
#18
Kax skrev:
Kamulen skrev:
Har du en 2.0t så trimma den inte, turbon håller inte för fem öre, och sen skulle jag aldrig trimma en bil med så mycket barndomsfel heller.

Att turbon är klen i 9-5 2,0t och 2,3t vet nog dom flesta.

Men att den har SÅ mycket bardomsfel får du gärna utveckla lite mer.

Ja allt som kan rasa rasar, vet hur många som helst som har fått byta allt på sin.

Min bror har bland annat bytt. Koppling och växllåda, turbo, kamkedja och han är inte den enda som har behövt göra det vet minst 3 till som har gjort det för att det har rasat!

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

401 Inlägg
6 juli 2010
#19
Finns väl hur många som helst som trimmat sina 2 nollor som håller?
Man får gasa tills det rasar o sen laga  tongue

Går ju inte att resonera som så att man ska "spara" på bilen,det är kul med lite fart och det är lika bra att njuta av bilen medans den funkar,sönder går dom iallafall sooner or later vare sig du trimmat eller inte.
Senast redigerat av Saab_Diana (6 juli 2010)


206 Inlägg
6 juli 2010
#20
Kamulen skrev:
Kax skrev:
Kamulen skrev:
Har du en 2.0t så trimma den inte, turbon håller inte för fem öre, och sen skulle jag aldrig trimma en bil med så mycket barndomsfel heller.

Att turbon är klen i 9-5 2,0t och 2,3t vet nog dom flesta.

Men att den har SÅ mycket bardomsfel får du gärna utveckla lite mer.

Ja allt som kan rasa rasar, vet hur många som helst som har fått byta allt på sin.

Min bror har bland annat bytt. Koppling och växllåda, turbo, kamkedja och han är inte den enda som har behövt göra det vet minst 3 till som har gjort det för att det har rasat!

Var dom trimmade då eller?

Att man råkar få byta kamkedja kan ju bero på att man inte sköter grejerna, täta oljebyten mm. Men det har ju ingenting med "cippet" att göra.
Senast redigerat av Kax (6 juli 2010)


Sök