Tigra89 skrev:
Tycker det låter som en skitbra idé!
Då får du användning för bromsarna också
Är det svårt att få tag på 2.0L? Har planer på en sån i framtiden
Ser fram emot bilder
Beror på vilken 2.0l som du ska ha
c20ne (8v 118hk motorn) sitter ju i dom flesta opel runt -90 går att köpa loss för kaffe pengar.
c20xe (16v 150hk motorn) sitter i kadett GSI, Calibra, Vectra 16V med flera är lite svårare att få tag i då dom är väldigt eftertraktade. Går att utan några enorma summor komma upp i 200hk sug hästar på hjulen
c20let (16v turbo 204hk) Calibra turbo och vectra turbo. Denna är dyr och mest arbete för att få ner. Dock är de samma block och topp som på c20xe motorn. bara lite grejer innan för som skiljer.
Sen så passar alla "bigblock" växellådor mellan motorerna så där är de inga problem att hitta nått. Dock så är de att föredra F20 och F28 lådan före F16C "R" om man ska köra med laddtryck.
F28 kommer från Calibra T så den är 6växlad dock behövs de modifieras lite för att passa i en framhjulsdriven bil.
Iallafall. För att få ner en 2.0l med växelåda så behöver du köpa/tillverka ett motorfäste. växellåds fästerna passar rakt mellan!
Drivaxlar och nav tar man från kadett 16V
Sedan är elen en baggis då de är separat motor härva så de är endast 3 eller 4 kablar som behövs skarvas
Själv tänkte jag mig en 2.0l 8v med stakar och kolvar från Calle T och APR bult (passar rakt av dock så behövs kolvarna svarvas några mm. 350hk pallar dom vid rätta förutsättningar)
Nya lager och balanserat.
Sedan 2små turbos från Volvo S80 T6 (sitter dubbel turbo riginal)
MS sprut
Och så klart lite jävlar annamma