2666
Sök

Projekt m20b25 till m20b27

44 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#1
Nu var det dags att bygga motor till slut:). Planen är att det ska bli 2,7 liter i en m20b25. Det som ska användas först å främst är en diesel vev sen så blir det vad plånboken tillåter under vintern.
Det kommer uppdateras så fort det hänt något.
Är det någon som har ideer så är dom varmt välkommna.

lista på grejer som ska i:
M20b25
Dieselvev
m20b20 Stakar lr h-profil
m20b25 kolvar lr smidda
ms- sprut
oversize ventiler (troligtvis, beroende på hur mycket effekt som ska tas ut)
sen får vi se vad det blir i slutändan.
som sagt inga direkta linjer.

Ny lista på grejer finns längre ner på tråden.


Kom gärna med förslag på vad ni tycker att jag borde göra.
Senast redigerat av Ahlis89 (19 april 2011)


44 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#2
Nu har man inhandlat en vev, 6st 2liters stakar samt samt 6 st svarvade m20b25 kolvar så nu ska byggas motor:)


44 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#3
Nu var det dags att uppdatera tråden lite. Det som har hänt är att blocket är lackat. Smidda kolvar anlände 15/4 från CP pistons. Tryckplatta samt 6 pucks sinterlamell  från ppf är inhandlat. Toppen är färdig att sättas på. Den flödar 212 cfm med 1mm oversize ventiler samt steg 3 fjädrar och förstärkta vipparmar.
Arbetet på toppen stod Overboostracing för men delarna kommer från PPF.
Aluminiumdelarna har fått se glasblästern.
Bakvagnen har blivit pulverlackad.
Senast redigerat av Ahlis89 (17 april 2011)


359 Inlägg
17 april 2011
#4
inte alls insatt, men varför använda m20b20 stakar & inte stakar från m20b25?smile
in med bilder!!


44 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#5
Det har hänt lite andra grejer sen tråden skapades så nu används b25 stakar med smidda kolvar. bilder kommer upp under kvällen hade jag tänkt.

Nu är även blocket på borrning och honing, Veven balanseras. Detta utförs av LJ trim i Hammarö.


44 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#6
Lite bilder på projektet
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-6e8676bf8a52d52548506bb9962cc248.jpg
Kolvarna från CP pistons.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-8dfd574a04d07436cc934a0ef6c6ab06.jpg
oljetråget


44 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#7
Det har ju ändrats lite sen starten på detta projekt så jag tänkte uppdatera listan lite.

M20b25
Smidda kolvar
Oversize ventiler
Steg 3 fjädrar
296 graders kam
Dieselvev
b25 stakar
Förstärkta vipparmar
Ny tryckplatta från ppf
Ny sinterkoppling 6 pucks
Vipec sprut


44 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#8
Lite uppdate på motorbygget.
Veven är nu monterad. Kolvar och stakar åker i under dagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-72e1c31d7f0894ed57455dab196e0670.jpg
Veven är ismile
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-b3d5f6a7a1933625141dd9723e2bc467.jpg
Första kolven monterad tillsammans med 135mm staken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-d2ecff8cf166f7ca26b9510860c16570.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-1651895a73d144bf7a7fa2bb7ad3c701.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-65d69f756650d97eb49cfd2586b418bc.jpg

Mer bilder kommer ikväll:)


558 Inlägg
18 maj 2011
#9
vad siktar du på för effekt ? smile varför ingen turbo
?

44 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#10
Jag siktar på ca 270-300 i motorn, turbo börjar ju bli så vanligt på dessa e30 så jag kör på sugmotor ist och går mot strömmen:).

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-46bcc26e50b5fe84d615db9cc0c3dfad.jpg
Kolvringar monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-49211595c6024ecd0e74ce6499d33837.jpg
Alla kolvar monterade.


1 051 Inlägg
8 juni 2011
#11
Intressant projekt, kul att se hur man strokar dem smile


80 Inlägg
9 juni 2011
#12
DriVeeR skrev:
inte alls insatt, men varför använda m20b20 stakar & inte stakar från m20b25?smile
in med bilder!!

Man brukar använda stakarna från m20b20 för att de är kortare och stämmer bättre överens med den "nya" slaglängden som veven ger, dock brukar man få plandecka blocket en aning för att få lämplig komp för sugmotor.

44 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#13
BigMack skrev:
DriVeeR skrev:
inte alls insatt, men varför använda m20b20 stakar & inte stakar från m20b25?smile
in med bilder!!

Man brukar använda stakarna från m20b20 för att de är kortare och stämmer bättre överens med den "nya" slaglängden som veven ger, dock brukar man få plandecka blocket en aning för att få lämplig komp för sugmotor.

Hej! stämmer väldigt bra om man kör med bmw kolvar men eftersom jag kör med smidda kolvar så var det bättre med längre stakar och kolvbulten närmare toppen.
Har du korta stakar så kan kolvarna ta i veven etc. Men detta beror på vad det är för kolvar vill säga.

Har ni mer funderingar/åsikter så dela gärna med er:)


44 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#14
Eleanor-Mannen skrev:
Intressant projekt, kul att se hur man strokar dem smile

Tack! det finns ju lite olika vägar att gå med olika komponenter osv. detta är bara en väg. men principen är ju den samma.


Galen
849 Inlägg
11 juni 2011
#15
Fan vad kul att du bygger sugmotor! Hoppas du når dit effektmål

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

44 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#16
Frippe08 skrev:
Fan vad kul att du bygger sugmotor! Hoppas du når dit effektmål

Ja det är ju inte så många som gör det så. det hoppas jag med att jag gör. ska bli så j###a kul å få igång den å köra lite. så då får vi se ur den går.


80 Inlägg
13 juni 2011
#17
Enda som är riktigt jobbigt med att åka arg sugis är ju att man blir mer eller mindre tvungen att köra med konstant ståfräs wink

44 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#18
Nu är motorn färdigbyggd och mappad med 233 hk 278nm på hjulen.

Det var ju ett tag sen som man var inne och la in ett inlägg här så nu kommer det en massa bilder upp på en gång.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-07793063d327b2bc496a62c9fde502b3.jpg
Arp bult monterade.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-ee934aaf8b642e50c0c9efde61146ff3.jpg
bottendelen monterad och momentdragen.

 
 
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-8d4ddbd1d3c1b74f2b94053083660084.jpg
Vattenpump, Kamdrev osv monterat.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-f1bd80e13951ac3a81064bc06d89bb42.jpg
Även remhjulet lackat i bilens färg.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-54dd486e37f8b58a83e86fe4cdf07a8f.jpg
Extraktorgrenrör landade hemma:)



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-2a596e1bdd0be7a15aee84bbf0adba07.jpg
Grenrör monterat. Ny kabelmatta till ViPec v44 börjar komma på plats.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-0d635cfcd9dcc373d368b2f1d640f464.jpg
Insug börjar ta form.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-5e36766f947b2563627b7be6753157b8.jpg
Insug börjar ta form.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-24885f54bbdefc53ad00f6e9822804ef.jpg
Insug börjar ta form. lägg märke till oljestickans plats.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-e1fbd74d5fb9e58c1b12673b47ffe281.jpg
Ett stycke färdigt insug! tack AMAB för hjälpen med svets.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-89fe0a1ed11fdcd877f4fad8967a8ed3.jpg
Insug färdigt.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-f965d2de6356e63119e5c85c95627585.jpg
insug monterat:)



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-8ae7e8532be61c9f0376c57df3155428.jpg
Bilen i bromsbänk hos PPF, Tack Andreas för ett bra jobb med mappning.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-7018965099d3e7c24830fbd94eab5f9a.jpg
Nya mätare monterat i mittkonsollen. Frv oljetemp, oljetryck och vattentemp.



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-16179bc65cde7a2f5b3962c38d12428e.jpg
Allt klart!



https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76871/76871-f065e4e7744d1a1da588fb68fdbee3c0.jpg
Friskluft? Ja tack.

Det kommer rulla på med lite små justeringar framöver. Sedan mitten på januari s var inte ett moment drageti motorn när jag beställde tid hos PPF så på drygt två och en halv månad så hände det en hele del i garaget då även bakvagn byttes.


208 Inlägg
24 juli 2013
#19
fränt! går lite i samma planer, är insuget volymbyggt ?


44 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#20
Japp det är det;) kul motor är det iaf! Enda nackdelen är att en sugmotor blir fort dyr.



Sök