4295
Sök

Planer på att byta bil, lite förslag tack!

OEM Rox
245 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Ja jag vet, det finns hundratals av dessa trådar.. Men jag skulle behöva lite kanske med skräddarsydda tips.

Det är så att jag nuvarande bor cirka 2 mil från jobbet, jag jobbar 7 dagar i veckan vilket ger mig cirka 3000kr i bensinkostnader varje år (Inte noga räknat)

Nu är det så att jag kanske kan få en lägenhet 200m från jobbet som jag funderar på att skaffa mig. Vilket gör att jag kan cykla istället, och därför spara in dessa 3000kr, och inte längre behöver en kompromiss på lek/pendlarbil och heller är jag ju inte så petig med att åka så jättebekvämt heller om jag bara tar den till bilträffar samt affären eller liknande.

Men samtidigt, så känner jag att om jag inte är ute efter komfort och liknande saker så har jag ingen större lust att lägga samma pengar heller.

Så just nu så tittar jag lite efter bilar med lägre ägarkostnader när bilen inte körs mycket men får kosta destomer i reparationer/förbrukning.

Krav är dock RWD alt AWD, och nästan 100% turbo! Så förkortat: Förbr och reparationer är inte viktigt, men låga förs kostnader och inköp har högre prio! Bilen behöver ju heller inte ha något direkt utrymme heller men 4-5 sitsar är ju roligt att ha.

Exempel: Nissan 200sx gamla modellen är billig i både inköp och förs men med lite motorfix är den både snabb och törstig smile

Tack på förhand! // Mattias

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

Fartdåre =)
147 Inlägg
16 juli 2010
#2
Lite ovanlig, men billig,turbo och rwd

Nisan 180zx, kan man få för runt 15 i hyffsat skick.

122 turbohästar utan intercooler, "twinspark" motor med dubbla tändstift.

Jobbekompisen hade en sån innan. dom är fräcka

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

430 Inlägg
17 juli 2010
#3
synd att du bara vill ha turbo, annars är ju v8 bil både frän och snabb, gärna törstig också om man vill!! men de e klart en camaro/corvette/nova etc etc och smacka dit turbo/intercooler så blir det ju riktigt kul...

Mopar or no car!

OEM Rox
245 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#4
crille_86 skrev:
Lite ovanlig, men billig,turbo och rwd

Nisan 180zx, kan man få för runt 15 i hyffsat skick.

122 turbohästar utan intercooler, "twinspark" motor med dubbla tändstift.

Jobbekompisen hade en sån innan. dom är fräcka

Tack för tipset! Med lite IC mek och annat lär man ju nå 200 kusar iaf?

Polara skrev:
synd att du bara vill ha turbo, annars är ju v8 bil både frän och snabb, gärna törstig också om man vill!! men de e klart en camaro/corvette/nova etc etc och smacka dit turbo/intercooler så blir det ju riktigt kul...

Jo jag vet, men jag saknar turbo-känslan om jag ska vara ärlig. Känna att det inte händer någonting och helt plötsligt får man en spark i röven, precis som med crossen som står i garaget hehe smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

Fartdåre =)
147 Inlägg
18 juli 2010
#5
Ja, 200 är nog inga större operationer smile

Negativt är väl att dom brukar rosta i luckan och skärmar.

Motorn heter CA18ET har jag för mig. föregångare till CA18DET

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

OEM Rox
245 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#6
crille_86 skrev:
Ja, 200 är nog inga större operationer smile

Negativt är väl att dom brukar rosta i luckan och skärmar.

Motorn heter CA18ET har jag för mig. föregångare till CA18DET

Nackdelen är väl också olje-kylningen?

Ju mer jag tänker på det ju mer passar 200an mina behov ganska bra.. Jag har väl iof aldrig gillat Japs så jättemycket men kan ju ändå vara roligt att prova så man får lite kött på benen.

Problemet är väl kanske att jag är 193cm lång och kanske inte den tunnaste killen i stan hehe

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
18 juli 2010
#7
ær ju bara och skaffa en oljekyl så ær oljeproblemet løst (kylning på oljan samt størra volym blir førdelarna)

kostar ju 2-3000 før en oljekyl med slangar o allt.


German Engineering
9 083 Inlägg
18 juli 2010
#8
Vad har du för budget?

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

OEM Rox
245 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#9
Från 0-100.000, men jag vill ju byta till något billigare hursomhelst. Men den "perfekta" bilen förtjänar ju en god budget smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

804 Inlägg
18 juli 2010
#10
celica gt4?

97 Inlägg
19 juli 2010
#11
Tias88 skrev:
Hej!

Ja jag vet, det finns hundratals av dessa trådar.. Men jag skulle behöva lite kanske med skräddarsydda tips.

Det är så att jag nuvarande bor cirka 2 mil från jobbet, jag jobbar 7 dagar i veckan vilket ger mig cirka 3000kr i bensinkostnader varje år (Inte noga räknat)

Nu är det så att jag kanske kan få en lägenhet 200m från jobbet som jag funderar på att skaffa mig. Vilket gör att jag kan cykla istället, och därför spara in dessa 3000kr, och inte längre behöver en kompromiss på lek/pendlarbil och heller är jag ju inte så petig med att åka så jättebekvämt heller om jag bara tar den till bilträffar samt affären eller liknande.

Men samtidigt, så känner jag att om jag inte är ute efter komfort och liknande saker så har jag ingen större lust att lägga samma pengar heller.

Så just nu så tittar jag lite efter bilar med lägre ägarkostnader när bilen inte körs mycket men får kosta destomer i reparationer/förbrukning.

Krav är dock RWD alt AWD, och nästan 100% turbo! Så förkortat: Förbr och reparationer är inte viktigt, men låga förs kostnader och inköp har högre prio! Bilen behöver ju heller inte ha något direkt utrymme heller men 4-5 sitsar är ju roligt att ha.

Exempel: Nissan 200sx gamla modellen är billig i både inköp och förs men med lite motorfix är den både snabb och törstig smile

Tack på förhand! // Mattias

Du måste ha räknat helt tokigt tycker jag. 3000bensinkostnad på ett år....

7dagar i veckan
4 mil om dagen
28 mil i veckan
Jobbar 46-48 veckor om året
1288-1344mil om året
Bensinpris på ca 13kr
Bilen drar ca 4-4,5L per dag, kanske mer.
16744-17472kr/år
1400-1450kr/mån

Kör du som en dåre blir det mer.


888 Inlägg
19 juli 2010
#12
Reagerade också på den "inte så noga" uträknade bensinkostnaden

OEM Rox
245 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#13
Ja jag förstår, jag räknade helt enkelt på min statoil räkning och inte så på just pendlingen till jobbet. Men hoppa över detaljen med vad jag betalar i bensin.

Jag kom på att s4 2.2TQ är en potentiell kandidat, men det känns som att de billigare varianterna ner mot under 30.000 är ganska slitna, och jag ser inte gamla S4an som att den är värd mer än 30.000 i mina ögon..?! Grym motor visserligen..

Jag har inget emot lite fler förslag!

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

En gång till nu
760 Inlägg
27 juli 2010
#14
nu vet ja inte hur gammal du är eller hur stor bonus du har på ditt försäkringsbolag.
men så fort du nämner nått om en bakhjulsdriven turbo bil så skiter dom på sig  =p.
så där kanske du får räkna me en bra summa, visserligen finns de ju alltid sätt att komma billigare undan beroende på modell.

Ja kan ju alltid rekomendera s14a.  den känner man ju till bra, härlig bil smile

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

German Engineering
9 083 Inlägg
27 juli 2010
#15
Audi S4 2.2TQ har potential wink

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Finraggare
2 381 Inlägg
28 juli 2010
#16
Jag säger nog 200SX s14 - de verkar gå rätt billigt. Har försökt kränga min ett halvår och fått backa snart 35 lax från utgångs-idén... Så du kan nog göra ett klipp på en sådan

I love being a nobody - because nobody is perfect.

#2573
1 489 Inlägg
28 juli 2010
#17
alexxe skrev:
nu vet ja inte hur gammal du är eller hur stor bonus du har på ditt försäkringsbolag.
men så fort du nämner nått om en bakhjulsdriven turbo bil så skiter dom på sig  =p.

Kan säga att dom skiter rätt högt om det är framhjulsdrivet med turbo också big_smile

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
28 juli 2010
#18
Vill du ha en praktisk bil med turbo så finns ju GMC Typhoon / Syclone.
Turbomatad v6 på 285 original hästar (oftast mer än 285), AWD och praktisk!

Och ovanlig wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök