3109
Sök

Hur nära har du varit ett blixtnedslag?

Leg. Spådam
816 Inlägg
25 juli 2010
Hur många meter det rör sig om vet jag inte, men på väg till USA 2008 träffades planet av blixten strax innan inflygningen på Newark. Allt utanför blev blått och sen kittlade det liksom i fötterna. En intressant sak att ha på sitt CV även fast man inte förstod allvaret innan kapten gick ut i högtalarna att alla instrumenten hade klarat sig. Jag trodde att planen var totalsäkra vad gäller åska, men tydligen inte.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

183 Inlägg
26 juli 2010
nånstans mellan 50-150 meter gissar jag på, e inte så bra på avståndsbedömning.

14 Inlägg
27 juli 2010
ett träd ca 20m där ifrån mig (gick ut o kollade morgonen därpå då hade trädet inte någon bark)

373 Inlägg
28 juli 2010
ca 4 meter (var på en semester när man var grabb(låg över i Ramsele)Där Roger pontare bor ..

Hörde en j-la smäll!=[ nästa morgon såg jag björken hade gott av som en tändsticka *BRAK*

''Hugin-Hachiko''

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 juli 2010
runt 300-400 meter. blixten tog i vattentornet i byn som ligger precis bredvid jobbet. ganska långt ifrån men small tillräckligt för att man skulle hoppa högt tongue

MVH

Hemlös
321 Inlägg
28 juli 2010
50-70 meter tror jag. Var på skolan för rätt många år sen.

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

pnorberg
29 juli 2010
Var och bada i en älv i Tornedalen för över 10 år sedan, var riktigt bra väder men helt plötsligt drog det sig in en rejäl åska med riktigt hårt regn och stora droppar, kändes som hagel nästan.
Vi börja röra oss mot bilarna som stod ca 100 meter ifrån, helt plötsligt slår blixten ner ca 200 meter ifrån oss och vilken j*dra smäll! Blev väldigt rädd då vi stod för tillfället på helt öppen mark så det var bara och springa. smile

Dock så undrar jag ni som var 5-20 meter ifrån, har ni inge problem med hörsel, brännskador, osv?
När blixten slog ner som närmast för mig så tog det ganska friskt i öronen och inget jag vill uppleva närmare...

Edit: Får se om det blir närmare idag, åskan drar sig över Skellefteå nu och verkar komma rakt över. Trevligt big_smile
Senast redigerat av pnorberg (29 juli 2010)

HEAVY METAL
765 Inlägg
29 juli 2010
ca 50 meter! klöv en tall intill morsans och farsans kåk!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Med-lem
28 Inlägg
31 juli 2010
Runt 20-30 meter i ett träd när vi stod under ett tak på detta mäktiga dunder smile Ganska maffigt och man hoppade till ganska bra!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 augusti 2010
6-8 meter.

Var väl runt 13 då skulle jag tro och jag brorsan och en kompis åkte med farsan när de regnade som fasen och man hörde de mullra en del.
Åkte jäms med järnvägen och helt plöstligt så slog blixten ner i elledningarna på järnvägen och det blev ett stort eldklot som fräste som satan. De följde ledningarna och gick ner i nästa stolpe.

Men fy fan vad läskigt de va yikes

De andra var väl 10 meter ifrån. Stog på trappen hemma och PANG så slog blixten ner i ett träd på tomten. SLog lock för öronen då iaf.
Efter de gick jag in och satte mig vid köksborde ca 1 meter ifrån ett eluttag. Blixten slog ner mellan oss och grannen typ 10 meter från vårat hus igen och sen fräste de i elluttaget och jag kände statisk elekticitet i håret på armarna. Lukltade ganska mycke svavel sen...

Men jag är en sån person som ÄLSKA åska. Är så trevligt att sitta på altanen om de inte regnar och bara njuta av de fina skådespelet. Får rysnigar när de smäller ordentligt. Älskar de smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

:-)
367 Inlägg
2 augusti 2010
Första nedslaget ca. 3-4 meter bort,
Ett par sekunder senare så slog  aset ner ca 10 bort.

Ganska så hårda hjärtslag efter det smile

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
5 augusti 2010
Låg på övervåningen och läste lite, och så small det till i åskledaren på taket. Så max några takpannor ifrån smile Small ganska bra tongue

Tja!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
10 augusti 2010
Minns att jag var liten som fan och var på nåt jävla sommarkollo eller liknande. På väg hem slog blixten ner i backen precis framför bussen. Såg riktigt mäktigt ut, eftersom att det bara sken till precis framför bussen...

998 Inlägg
10 augusti 2010
stod och pressade vitlök och blixten slog ner 3 meter bort från fönstret i El ledningen, var ca 10 år, small till som fan, men vitlöken blev hårt pressad, snacka att man blev rädd då.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

18 Inlägg
13 augusti 2010
Hur var det egetligen nu, om det börjar åska när man sitter i en bil. Ska man gå ur eller är det säkert i en bil?

173 Inlägg
17 augusti 2010
Blixten slog ner i höger vinge när jag flög hem från Grekland. Det var dock ganska odramatiskt. Det small inte så högt och det var redan aningen turbulent så det märktes ingen direkt skillnad. =P

Det är inte helt ovanligt och man sitter rätt säkert i ett flygplan vid blixtnedslag. Precis som när blixten slår ner i en bil leds blixten på utsidan av flygplanskroppen (då det ger minst "motstånd") och sen vidare ner i marken..

Sök