2585
Sök

Volvo S40 handbroms problem + bromsok rengöring

26 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Tjo,

Det verkar som om handbromsen på min S40 från -97 vägrar släppa helt. Jag vet att handbromsen är inbyggd på bromsoket och har lyckats lossa på den. Men så fort jag drar åt låser den sig igen.

Jag undrar alltså hur jag ska göra så att den släpper helt? Har tänkt mig smörja upp den ordentligt men vet inte med vilket fett. Har hört att man inte ska använda kopparpasta i närheten av alu-fälgar och att vanligt fett inte "tål" värmen vid bromsarna. Aluminiumpasta kanske?

Annars kanske det räcker med att man tvättar bromsoken rejält? Bromsrengöringsmedel + stålborste för att sedan måla bromsoken med någon färg? Ser inte så speciellt snyggt ut med allt skit som är på bromsoken ändå^^ Vilken färg tror ni passar? Tycker att röda bromsok är snygga men det är inte direkt en Ferrari jag kör, haha. Röd, svart, silver färg?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 juli 2010
Köp nya ok

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

26 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Är det verkligen den ända lösningen? Den kan väl ändå vara värt och testa att tvätta o smörja dom?

311 Inlägg
18 juli 2010
Om du smörjer upp dom så håller det bara x antal mil sen är dom ännu värre, så köp nya är mitt förslag!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Muttley
18 juli 2010
När handbromsen börjat strula är de inte lönt att hålla på och klödda utan bytta direkt om du vill slippa hålla på och lossa hela tiden.

26 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Uuhh... är en "fattig student" så har verkligen inte råd med att köpa nya ok....  Men tack för hjälpen iaf.

Muttley
18 juli 2010
biltemas funkar perfekt.

50 Inlägg
25 juli 2010
funderar också på måla oken, men rött känns lite "fånigt" även fast det är snyggt, silvriga kanske passar bättre?

187 Inlägg
28 juli 2010
Jag har/hade samma problem på min S40 -96 men jag smörjde bara upp oket. En kille som satt o drog i handbromsen o den andra smörjde. Så nu släpper den helt. Vet dock inte hur länge den kommer att funka men att prova att smörja upp den rejält innan man köper nytt gör jag i alla fall. Sen att alltid använda handbromsen är nog bra på lite äldre bilar som våra smile

Nya planer..

Sök