3623
Sök

Volvo 945 Motorlampan tänds under körning

Flickspanare
728 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#1
Hallå folket!
Har problem med bilen, lambda lampan tänds vid 3500 varv. Har bytt kam och spridare i bilen, och han går riktigt fint upp till detta varvtalet ,sen börjar den bluddra lite och ha sig... Har testar att skifta dem flesta tänkbara sakerna utan resultat. Kopplade ur lambdan igår, va likadant. Svetsa på en gammal lambda som dom säger ska fungera. Samma fel ändå. Någon som haft samma problem?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Supraman
2 300 Inlägg
29 juli 2010
#2
Vad för kam och spridare har du satt i?

Man bör ha en större lmm om man sätter i större spridare.
Styrsystemet försöker kompensea för dina spridare och upp till så kan de hända att den inte fixar de längre än så.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Flickspanare
728 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#3
Jag har satt i Grupp A kam och v70r spridare.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

498 Inlägg
29 juli 2010
#4
Ta bort v70 spridarna och sätt i orginal spridarna så skall du se den går rent igen smile

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Flickspanare
728 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#5
Jag tror inte det är lmm som spökar då lampan även tänds när jag bryggar tillbaka till låg ohm. Och det gjorde den inte för några dagar sedan. Förmodligen något enkelt jävla skitfel men måste komma på vad.
Tänkte snickra ihop en 3" lmm idag, kan motorn få för mkt luft?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Flickspanare
728 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#6
Ingen som har en aning? Har dubbelkontrollerat allt idag och det verkar vara som det ska. Hmm...
Köpt nya stift idag men icke botade det.....

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 915 Inlägg
29 juli 2010
#7
Problemet nu är nog att den får för mycket bensin / för lite luft.

Byt spridare till original igen så blir det bättre.
Eller sätt på en 3" LMM.
Men större spridare behöver du inte ha så länge du har originalturbon.
Originalspridarna hänger med till 250hk , vad jag läst.

Har du några felkoder ?
Har du kollat så ventilspelet är rätt, efter byte av kamaxel`?


Gaijin skrev:
Jag tror inte det är lmm som spökar då lampan även tänds när jag bryggar tillbaka till låg ohm. Och det gjorde den inte för några dagar sedan. Förmodligen något enkelt jävla skitfel men måste komma på vad.
Tänkte snickra ihop en 3" lmm idag, kan motorn få för mkt luft?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Refined
1 770 Inlägg
29 juli 2010
#8
På med större LMM, ökar du bränsle måste du öka luft.
Enkelt att bygga om LMM:en

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=185492

MVH

Refined
1 770 Inlägg
29 juli 2010
#9
Här är en liten tankeställare.

Jag mätte avgasvärdena med Gröna 968:or (R-Spridare) och orginal 016 LMM 2.5" och det gav:
CO                   7,1 (0,5)
CO 2500           8,5 (0,3)
HC                   476 (100)
LAMBDA           0,77 (0,97-1,03)

Byggde sedan om min 016 till 3" (Inget annat) och fick:
CO                   0,1 (0,5)
CO 2500           0,3 (0,3)
HC                   070 (100)
LAMBDA           1,03 (0,97-1,03)
Senast redigerat av Zwudda (29 juli 2010)

Flickspanare
728 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#10
Louksor skrev:
Problemet nu är nog att den får för mycket bensin / för lite luft.

Byt spridare till original igen så blir det bättre.
Eller sätt på en 3" LMM.
Men större spridare behöver du inte ha så länge du har originalturbon.
Originalspridarna hänger med till 250hk , vad jag läst.

Har du några felkoder ?
Har du kollat så ventilspelet är rätt, efter byte av kamaxel`?


Gaijin skrev:
Jag tror inte det är lmm som spökar då lampan även tänds när jag bryggar tillbaka till låg ohm. Och det gjorde den inte för några dagar sedan. Förmodligen något enkelt jävla skitfel men måste komma på vad.
Tänkte snickra ihop en 3" lmm idag, kan motorn få för mkt luft?


Bytte tillbaka till org spridare och brygga om till låg ohm nu ikväll. Problem kvarstår ?! :S

Jepp schimsa in den rätt när jag bytte. 0.3-0.4 kall motor.
Kan den vara så att lambdasonden spökar?
Har ej kollat felkoder då mitt obd uttag spruckit.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Flickspanare
728 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
#11
Ingen som kan ha en fundering??

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

10 287 Inlägg
31 juli 2010
#12
1: Ställ iordning så att du kan kolla felkoder
2: Gå igenom alla tänddelar
3: Byt LMM. Den kan vara skjuten

/Göra

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök