3103
Sök

Bmw 325 -94, Dör under gång och extremt svår startad efteråt. Hänt 2ggr på 6mil.

731 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej, körde lugnt igår och bilen bara tvärdog. Som att få soppatorsk (hade full tank).
Böt soppa filter när jag kom hem och sen var det inge mer med det.

Så händer samma sak idag igen, och efteråt tog det ett bra tag att få igång den.
Tuggade på startmotorn ett tag sen väntade jag kanske 2 min och försökte igen och då ville den gå igång men dog 0.5 sec efter start.

Tillslut fick jag igång den och den gick klockrent tills jag kom hem (ca 2mil) . Kunde bränna ur den ordentligt utan problem.

Vart kan jag felsöka? Nu är det ju någorlunda lugnt men surt att få ett stopp på olämpligt ställe.


70 Inlägg
31 juli 2010
#2
Jag skulle nog börja med att göra en diagnos/kolla felkoder

Mvh


731 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
#3
Och det behöver man åka till verkstad för ?

Edit: Kan det vara bränslerelä? Pumpen får el, den bygger upp tryck när man vrider om nyckeln. Men ibland när jag kör så hackar den till under acceleration (Känns typ som den tappar bensin och får den igen.)

Det händer ganska sällan och jag har kört ca 2 mil sen den dog sist och den har inte dött men ryckt lite.
Senast redigerat av hardrox (31 juli 2010)


1 482 Inlägg
1 augusti 2010
#4
Soppa relät eller vevaxelgivaren gissar jag på. Eventuellt triggerskivan.

BLT Service
Theracords Music Label

731 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#5
Noxxer skrev:
Soppa relät eller vevaxelgivaren gissar jag på. Eventuellt triggerskivan.

Idag skulle jag prova starta den efter att den stått hela natten, verkar som det blivit värre. Den går inte igång, tuggade kanske 2x15sec startmotor. Varav en gång provade jag bygla bränslerelä. Hörde pumpen bygga tryck innan start också.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
1 augusti 2010
#6
hardrox skrev:
Noxxer skrev:
Soppa relät eller vevaxelgivaren gissar jag på. Eventuellt triggerskivan.

Idag skulle jag prova starta den efter att den stått hela natten, verkar som det blivit värre. Den går inte igång, tuggade kanske 2x15sec startmotor. Varav en gång provade jag bygla bränslerelä. Hörde pumpen bygga tryck innan start också.

Har du kollat stiften om det är något som är extra svart för det kan vara nån av spridarna som läcker. Då får ju Lambdan konstiga värden och datorn får spel. Tror att jag har samma fel på min Vette. Jag upptäckte att stift 8:a var igenkläggat och att jag har extremt hög CO-halt. 2008 var CO-halten 0,3, 2009 var den 0,6 och i år i juni var den 1,7. Det är bara ett förslag. Jag ska lämna in Vetten nästa vecka för spridarbyte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

731 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
Har du kollat stiften om det är något som är extra svart för det kan vara nån av spridarna som läcker. Då får ju Lambdan konstiga värden och datorn får spel. Tror att jag har samma fel på min Vette. Jag upptäckte att stift 8:a var igenkläggat och att jag har extremt hög CO-halt. 2008 var CO-halten 0,3, 2009 var den 0,6 och i år i juni var den 1,7. Det är bara ett förslag. Jag ska lämna in Vetten nästa vecka för spridarbyte.

/Benny

Borde inte bilen kunna gå igång även fast en spridare är körd? Provat startgas idag men utan resultat.
Provade göra rent sensorn till triggerskivan också men utan resultat.

Konstiga är att när jag byglade bränslerelä så kom det soppa vid motorn men med bränslerelät inkopplat kommer det ingen soppa när jag tuggar startmotorn.


235 Inlägg
2 augusti 2010
#8
provat ta bort kabeln till LMM , tryck plattan i botten och vridit på starten?

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

1 482 Inlägg
2 augusti 2010
#9
Pumpen ska inte pumpa när du startar.
När du vrider om tändningen så ska pumpen jobba upp tryck. När det är tryck så slutar den.
När bilen går igång så startar pumpen.

Har du kollat om du har gnista?

Jag tror fortfarande att vevaxelgivaren är pajj.
Mät upp vevaxelgivaren ( sitter nere vid triggerskivan ). 3 stift. Ska vara mellan 500-900ohm mellan 2 av dom. Dom andra visar inget eller OL. Är den pajj bör den visa runt 1-5Mohm.
Givare börjar småstrula i början för att tillslut dö.

Har själv haft exakt samma problem som dig med min gammla 540... de var vevaxelgivaren som va pajj.

BLT Service
Theracords Music Label

20 Inlägg
2 augusti 2010
#10
Kan man plocka en vevaxelsgivare från skroten? En på verkstan sa att de e lite känsligt med sådant.

Borde väl gå eller? En ny kostar ju 750kr, är väl ändå bara en kabel.

Ja verkar ha samma problem om än liknande.

Sorry för att ja snodde din tråd, men det är ju i alla fall en relevant fråga wink

731 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#11
Zagrow skrev:
Kan man plocka en vevaxelsgivare från skroten? En på verkstan sa att de e lite känsligt med sådant.

Borde väl gå eller? En ny kostar ju 750kr, är väl ändå bara en kabel.

Ja verkar ha samma problem om än liknande.

Sorry för att ja snodde din tråd, men det är ju i alla fall en relevant fråga wink

Jag ska prova köra en givare på meca / mekonomen idag. Rekomenderar inte dig att köpa en beggad. När det gäller sånt är det bättre att lägga 300kr mer och få en ny.


20 Inlägg
2 augusti 2010
#12
Jo men orka 750kr.. Det är ju inte ens säkert att  det är den som spökar.

731 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#13
Vad har du för problem på din bil? Jag köpte min givare idag och det var den som var felet på min bil. Är den trasig får du ingen gnista / bränsle.


20 Inlägg
2 augusti 2010
#14
Svårstartad när den är varm men det kan också vara rätt slumpmässigt. Dock verkar den alltid starta efter den stått en natt i garaget, relativt problemlöst dessutom.

Startmotorn står å tuggar men de händer liksom inget.

Mitt problem är la inte allt för stort än så länge men det känns som att det bara blir värre och värre.

Saken är den att min bil har startat varenda gång hitintills. Dock löjligt lång omvridning vissa gånger. (kanske 7-8 sekunder på startmotorn?)

Va det något liknande du hade?

731 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#15
Nä, mitt problem kom bara såder när jag åkte. Först dog den sen fungerade den 4mil till och dog igen var lite ryckig. började bli svårstartad och efter det gick den inte igång alls.
Men du känner inte att det kan vara så att den inte får soppa direkt? Om pumpen börjar bli lite dålig kan det bli att den inte håller trycket. Går att lösa enkelt med en backventil. tror det är 8mm du ska ha. Finns lite överallt. Dom som funkar är bensin eller diesel backstop. Finns på mekonomen eller meca tror jag. 150kr. Kan ju vara värt att prova, en billig chansning.
Montera den så nära soppapumpen du kan i sånna fall.


227 Inlägg
3 augusti 2010
#16
Låter onekerligen som vevaxelgivaren, har haft exakt samma problem förutom att efter ett tag startar den inte alls...Orkar man inte lägga stora pengar på den finns det nya för typ 300kr inkl frakt i Tyskland men då får man vänta ett tag på dem...

Dum spiro, spero...

20 Inlägg
3 augusti 2010
#17
JE skrev:
Låter onekerligen som vevaxelgivaren, har haft exakt samma problem förutom att efter ett tag startar den inte alls...Orkar man inte lägga stora pengar på den finns det nya för typ 300kr inkl frakt i Tyskland men då får man vänta ett tag på dem...

Det låter som lite roligare pengar. Skall kolla den hos en polares polare som jobbar på saab eller har gjort - om nån vecka efter hans semester är slut.

Men troligtvis är det väl den här givaren. Det verkar verkligen så. Soppapumpen va bytt 2008-06 inkl slangar å lite annat så det känns ju omöjligt att det skulle vara den i alla fall.

Förövrigt finns det ju inte så mycket mer.

Tändkablarna ser jätte fräsha ut. Tändstiften likaså, i princip nya. Fördelarlocket var bytt i samband med soppapumpen.

Hur som helst så undrade jag om du hade nån länk till en sådan billig tysk sida?

Tack

1 482 Inlägg
4 augusti 2010
#18
Är det en M20 du har? isåfall kan det bero på många andra saker också. Men kan ju såklart vara vevaxelgivaren.

BLT Service
Theracords Music Label


Sök