4135
Sök

Volvo 740 GLE 150+hk / Styla (Första bil)

Garage grabb!
225 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
emil_92 skrev:
Skönt att de inte hände nått värre ändå!

Ser bra ut men är inte varvräknaren lite overkill? wink

Det kan man säga wink
Jo, okej då. Det kanske var lite overkill på en nästan org 740. Sitter mest som en kul grej, är inte den värsta på marknaden direkt. (Det hade verkligen varit overkill) tongue

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

460 Inlägg
14 mars 2011
Jo känner ju faktiskt igen mig i att man monterar grejer för skoj skull som kanske inte är helt nödvändiga wink

Forummoderator
26 406 Inlägg
14 mars 2011
emil_92 skrev:

Håller med. Vad var det för fel på orginalvarvräknaren?
Inget illa menat dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Garage grabb!
225 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
emil_92 skrev:

Inget illa menat dock.

Nej då ingen fara! Sa just de till emil, att det är mest på skoj är ju ingen super grej tongue

Forummoderator
26 406 Inlägg
14 mars 2011
Geten skrev:
AirOne skrev:
emil_92 skrev:

Inget illa menat dock.

Nej då ingen fara! Sa just de till emil, att det är mest på skoj är ju ingen super grej tongue

Ok. Hehe. Vet själv hur lätt det var att sväva iväg med idéerna när det var förstabilen. Men vissa saker skall nog stanna vid planeringsbordet, om man säger så.

Garage grabb!
225 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Geten skrev:
AirOne skrev:

Inget illa menat dock.

Ok. Hehe. Vet själv hur lätt det var att sväva iväg med idéerna när det var förstabilen. Men vissa saker skall nog stanna vid planeringsbordet, om man säger så.

Där håller jag med dig, man kommer ju på olika idéer hela tiden som kommer och går vissa funkar, andra inte smile

Forummoderator
26 406 Inlägg
14 mars 2011
Geten skrev:
AirOne skrev:
Geten skrev:

Där håller jag med dig, man kommer ju på olika idéer hela tiden som kommer och går vissa funkar, andra inte smile

Desto jobbigare att vända på myntet - dvs att få idétorka.
Det är bra att ha idéer. Men som sagt. Alla skall nog inte bli verklighet.

Har du nåt nytt på gång?

Garage grabb!
225 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Geten skrev:
AirOne skrev:

Har du nåt nytt på gång?

Något nytt... Ja om du menar den här bilen så blir de väl mest att börja fixa lite med de kosmetiska om vi säger så. Nu är den ju färdig maskinellt, så det blir väl lack, add-on, fälgar och lite sånt framöver smile

Forummoderator
26 406 Inlägg
14 mars 2011
Geten skrev:
AirOne skrev:
Geten skrev:

Har du nåt nytt på gång?

Något nytt... Ja om du menar den här bilen så blir de väl mest att börja fixa lite med de kosmetiska om vi säger så. Nu är den ju färdig maskinellt, så det blir väl lack, add-on, fälgar och lite sånt framöver smile

Låter som en hel del grejer som kommer sitta som en smäck.
Ser fram emot att läsa om det.

226 Inlägg
16 mars 2011
Haru kvar V-kammen? tongue

145 744 782 965 V50

Garage grabb!
225 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Har en liten update med två bilder som jag tänkte slänga upp men sen kommer det att vara dött i nån vecka då jag inte kommer hem på ett tag sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121766/121766-e03634d330c3b9d5414cc805224eb123.jpg
Nu är den ny packningen från Mekonomen på plats. Känns att den var mycke bättre direkt när jag testade, passade exakt! Till skillnad från den andra som man kunde peta in och ut hur man ville!
Klev upp på tisdags morgonen innan jag skulle fara ner till skolan igen för att hinna testa bilen. Startade bilen och stod nervöst och stirrade på kamaxeln, men mer än så fick jag inte se, vilket gjorde mig glad. haha big_smile
Körde ut bilen ur garaget (varvade lite roll ) å tömde vattnet i kylaren för att rensa lite ifall det hade komme någe skit i den när vi plockade upp motorn, sen åkte hon in igen!! tongue Men nu går hon iaf! Bara tändningen som ska ställas, sen ska ni få ett litet smakprov!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121766/121766-97cd08c9c976b94fd12c61621cca8ad6.jpg
Nu är äntligen gaspedalen på plats! Om ni undrar varför det sitter en tving där så äre för att det vart så "omöjligt" att få på nå muttrar så jag limma den i stället, sitter hur bra som helst!!

Ja, de var det lilla jag hade. Nu äre bara att hoppas att veckorna går fort så man får ta å fortsätta. smile
Snart är ju sommaren här, och bilen ska vara "färdig" i maj, eller iaf så pass att man vågar synas i den, hehe lol

Garage grabb!
225 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Nibbor2 skrev:

Yes, hur så ? smile

226 Inlägg
16 mars 2011
Geten skrev:
Nibbor2 skrev:

Yes, hur så ? smile

Nej, kanske är intresserad av den till min framtida 744GL -88 som förhoppningsvis blir min i april tongue

Ett tips är också att byta ut kylfläkten till en elfläkt smile

145 744 782 965 V50

Garage grabb!
225 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Nibbor2 skrev:
Geten skrev:
Nibbor2 skrev:

Yes, hur så ? smile

Nej, kanske är intresserad av den till min framtida 744GL -88 som förhoppningsvis blir min i april tongue

Okej, har den i min bil just nu, haha! Har inga pengar eller har hittat någon K-kam med fördelarspår till min smile

Jo, en el-fläkt kanske kan komma att åka i men jag tror inte de har någon betydelse tongue
Den enda fördelen som jag ser med en el-fläkt är att man hör motorljudet tydligare, min bli blir knappast tystare med en el-fläkt, med tanke på mitt avgassystem big_smile

226 Inlägg
16 mars 2011
Geten skrev:
Nibbor2 skrev:
Geten skrev:

Yes, hur så ? smile

Okej, har den i min bil just nu, haha! Har inga pengar eller har hittat någon K-kam med fördelarspår till min smile

Jo, en el-fläkt kanske kan komma att åka i men jag tror inte de har någon betydelse tongue
Den enda fördelen som jag ser med en el-fläkt är att man hör motorljudet tydligare, min bli blir knappast tystare med en el-fläkt, med tanke på mitt avgassystem big_smile

Aha okaj smile Men hör av dig om du skall göra dig av med V-kammen smile
Men om jag bytar till V kam så äre väl någon extra hästkraft över 3k varv och någon mindre under 3k varv om jag inte har fel för mig? tongue

Drar de ändå inte liiite med remdriven fläkt?

Kan jag tänka mig, du har väl ett extraktorrör sen äre 2,5" hela vägen med 2 dämpare? hur är de me Kat? tongue

145 744 782 965 V50

Garage grabb!
225 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Har du en vanlig m-kam så kan du nog märka en viss skillnad med en v-kam ja smile
Jo visst, det kanske blir en liten skillnad med el-fläkt. Men en el-fläkt kostar ju också pengar om man köper en ny tongue
Stämmer bra, har ingen kat för min är en 87 smile Lagen kom 89 att man måste ha katt!!

445 Inlägg
17 mars 2011
skönt att du har fått bilen att gå:) Kan ju inte vara för kul att vara borta från bilen när man vet vad som ska göras för att få den att gå:)
tänkte på en sak, extraktor på en GLE, gör de någon skillnad motormässigt eller är det mest för ljudets skull?

Mvh

Garage grabb!
225 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
whoiswho skrev:
skönt att du har fått bilen att gå:) Kan ju inte vara för kul att vara borta från bilen när man vet vad som ska göras för att få den att gå:)
tänkte på en sak, extraktor på en GLE, gör de någon skillnad motormässigt eller är det mest för ljudets skull?

Mvh

Det ger nog en och annan häst vad jag vet! Är ju betydligt lättare också! tongue
Ska bli spännande att få testa bilen på riktigt om några veckor ! smile

445 Inlägg
17 mars 2011
ah okej, för jag blev lite sugen på extraktor när jag pluggade mitt pulsair. dessutom ser det snyggare ut med ett extraktor i motorummet än ett slitet gammalt grenrör:)

Garage grabb!
225 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
whoiswho skrev:
ah okej, för jag blev lite sugen på extraktor när jag pluggade mitt pulsair. dessutom ser det snyggare ut med ett extraktor i motorummet än ett slitet gammalt grenrör:)

Jo visst ser det fräckt ut cool Har du märk någon skillnad sen du pluggade plusair röret?
Har kvar mitt då (så vitt jag vet) den enda funktionen som den har är att tillföra syre i grenröret så förbränningen fortsätter och avgaserna blir renare smile
Däremot har jag pluggat min EGR (Exhaust gas recirculation) ventil som "hämtar" avgaserna i grenröret och skickar tillbaka de till insuget så de förbränns igen. Nackdelen med EGR = varma avgaser förbränns igen vilket sänker motor effekten något.

*(Besiktar med org grenrör så att jag kan montera EGR:n annars kommer man inte igenom besiktningen om man möter fel person)

Sök