4177
Sök

Nybörjare: Jag förstår mig inte på detta paket...

249 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Jag ska köpa lite ljud till bilen men förtår inte riktigt detta med Watt...

Ett paket på NetonNet innnehåller en stereo med 4x40 Watt, sen innehåller det 2 st 6x9" på 300 watt och 2 st 5,25" på 125.

Då undrar jag hur den sereon kan spela tillräckligt när varje högtalare får 40 Watt var ??? hmm
behövs d inte ett slutsteg, om inte, varför ??? :S

1 435 Inlägg
4 augusti 2010
Det behövs ett slutsteg för att det ska låta bra på högre volymer. Det fungerar att driva på huvudenheten men resultatet blir inte så rockigt. Ett slutsteg ger mer kraft i hela registret och högtalarna kommer få ett nytt liv.

249 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Ok det var d jag trodde smile
Då kommer ju en ny fråga, vad ska d va för effekt på slutsteget?
På samma sida så finns ett baspaket som innehåller en 12" sub på max 350 watt och nominell 175 watt,
till den följer ett slutsteg på 150 watt. Då undrar jag vad nominell effekt är och varför man inte ska ha ett slutsteg på 350 watt?

många frågor big_smile
Senast redigerat av Ax3R29 (4 augusti 2010)

113 Inlägg
4 augusti 2010
juh mer effekt högtalarna får desto mer kontroll får man och det låter bättre på högre volymer och klarar av att spela mer bas då basen drar mest ström!! ett exempel på det är att har man en stereo/slutsteg och höjer tills det låter illa i högtalarna och då sänker basen, då kan man höja lite till.

just watt säger inte jätte mycket om ett slutsteg då många skriver ut fantasi effekter på saker, ja brukar säga juh tyngre steg desto bättre! (om det inte gäller digitala steg som är en annan konstruktion på och väger ej lika mycket) ta som exempel en huvudenhet som du skrev om där med 4*40watt, i verkliheten kanske den snarare lämnar 4*10watt.

RMS är den siffran man kolla på om man kollar watt men alla mäter WATT RMS olika.

rätta mig gärna om ni anser annorlunda och fyll gärna på med info smile

249 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Ni som tittar på tråden får gärna svara på mina senaste frågor... smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
7 augusti 2010
En bas drar väl inte massor med ström? Det är ju slutsteget som drar ström för att driva basen.

Och du kan mycket väl driva en bas på 175w med ett 150w steg, men det gäller att inte dra för mycket på gainen då dist gärna dödar högtalare.

Och fördelen med att ha mycket effekt är att du kan vrida mindre på gainen, där med minimera risken för att få distad signal, men för att motverka det så krävs det ju dessutom att man inte köper sämsta steget, sämsta stereon och skit dåliga kablar.

Så köp du istället ett steg som lämnar dubbla effekten (kostar inte så mycket i dom små effektuttagen du kollat på).

R1 driver!
5 128 Inlägg
7 augusti 2010
Askolin skrev:
juh mer effekt högtalarna får desto mer kontroll får man

Effekten styr inte vilken kontroll man har på elementet, utan effekten styr hur steget orkar driva den. Vilken last (Ohm) man belastar steget i avgör hur steget kontrollerar (dampfaktor har jag för mig det kallas) basen

400 Inlägg
7 augusti 2010
Med "Nominell effekt" så menar man oftast samma sak som med "RMS Watt".

RMS Watt är alltså det "Äkta" antalet Watt, och det du ska kolla på.

En bas som är speccad till 175W RMS och 350W Max ska i Teorin klara av 175W RMS (kontinuerligt) och kunna hantera 350W en väldigt kort stund utan att brinna upp.

Då är det ju stor skillnad från bas till bas, hur lättdrivna de är osv, men man kan väl säga att till en bas på 175W RMS borde det fungera bra med en förstärkare på 100-300W RMS. Ju mer desto bättre.

Nu undrar du kanske hur en plötsligt kan klara 300W RMS? Jo det gör den knappast, MEN det skadar aldrig att ha ett slutsteg som KAN ge ut mer effekt än som behövs, man måste ju inte dra på för fullt! I regel så ger mer effekt = bättre ljud. (Även här finns ju naturligtvis undantag, men för att göra det så simpelt som möjligt.)

Så om du nu köper t.ex. den basen du nämnde, så fungerar det säkert helt okej med det 150W RMS (Om det nu var RMS dvs.) slutsteget som följer med. Men ett kraftigare är bara hemåt!

Angående din fråga om hur det kan spela "tillräckligt" då man drar högtalare direkt på stereon så, du kan fortfarande spela HÖGT med högtalarna, fast de bara får 8-15 W RMS per styck. MEN de kommer inte låta lika bra som med ett externt slutsteg.

Hoppas du fick lite mer kött på benen iaf smile

Mvh. Jonatan

EDIT: Blev lite tårta på tårta nu då nån hann före, men det får stå kvar iaf smile
Senast redigerat av JonatanR (7 augusti 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
7 augusti 2010
JonatanR : Du förklarade nog enklast av oss alla! tongue

249 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Tack för svaren! Nu har jag lite mer koll iaf. Bara att invänta nästa lön då... smile

2 665 Inlägg
8 augusti 2010
_DamnIt skrev:
Askolin skrev:
juh mer effekt högtalarna får desto mer kontroll får man

Effekten styr inte vilken kontroll man har på elementet, utan effekten styr hur steget orkar driva den. Vilken last (Ohm) man belastar steget i avgör hur steget kontrollerar (dampfaktor har jag för mig det kallas) basen

Helt rätt! Dämpfaktor kallas det. O den blir sämre med lägre impedans.
Tror den halveras med halverad impedans.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
8 augusti 2010
_DamnIt skrev:
En bas drar väl inte massor med ström? Det är ju slutsteget som drar ström för att driva basen.

Och du kan mycket väl driva en bas på 175w med ett 150w steg, men det gäller att inte dra för mycket på gainen då dist gärna dödar högtalare.

Och fördelen med att ha mycket effekt är att du kan vrida mindre på gainen, där med minimera risken för att få distad signal, men för att motverka det så krävs det ju dessutom att man inte köper sämsta steget, sämsta stereon och skit dåliga kablar.

Så köp du istället ett steg som lämnar dubbla effekten (kostar inte så mycket i dom små effektuttagen du kollat på).

Jo visst drar basen ström. Om du kör klass-D förstärkare som är mkt effektivare än klass-AB så har du en verkningsgrad på runt 80-90% har jag för mig.

Om steget drar 100ampere så drar basen runt 80 av dem. Övriga 20 går åt till stegets egna kretsar.
Om vi antar att det drar 100A med 4ohms högtalare så drar det 200A med 2ohms högtalare eller 400A med 1ohms högtalare.

Så hög impedans är bra för det drar mindre ström o ger bättre dämpfaktor.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök