3160
Sök

Hur har alla råd?!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 augusti 2010
Elda skrev:
haha.. ni får 40 papp och säger att man inte ska skämma bort sina barn? Farsan äger "min" bil och försäkrar den med, jag spar 2000 / år på det och jag har inte fått något annat, så om jag kör detta systemet i 20 år kommer jag ikapp er som säger att man itne ska skämma bort sina barn.

Sicken jävla dubbelmoral.

Det är en stor skillnad på att få en liten engångssumma eller att få allt man pekar på under hela uppväxten.

Du har verkligen missförstått det hela.

1 562 Inlägg
9 augusti 2010
Elda skrev:
Rspeter skrev:
Elda skrev:
haha.. ni får 40 papp och säger att man inte ska skämma bort sina barn? Farsan äger "min" bil och försäkrar den med, jag spar 2000 / år på det och jag har inte fått något annat, så om jag kör detta systemet i 20 år kommer jag ikapp er som säger att man itne ska skämma bort sina barn.

Det är en stor skillnad på att få en liten engångssumma eller att få allt man pekar på under hela uppväxten.

jag vet exakt vad du menar, men tonen här har varit att man inte ska få ett dugg.. Jag är för Lagom mycket bortskämmning, klart man inte ska få allt man pekar på men att få ekonomisk hjälp med vissa saker inte är fel, tex körkort som kostar en herrejösses massa pengar.

men att klaga på att några har en guldsked uppkörd i röven när man sj får 40-60 papp när man fyller 18 tycker jag är otroligt konstigt. Att sedan gnälla på att ens föräldrar hjälper en med att betala försäkringen första året på bilen vilket kostar 2-10 tusen i engångskostnad är ju bara löjligt.

som förälder vill man nog hjälpa efter bästa förmåga, ibland stjälper de nog dock mer än de hjälper.
men å hjäpa sina barn med ett långsiktigt sparande från unga år är något jag tror alltid lönar sig.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
9 augusti 2010
Elda skrev:
Rspeter skrev:
Elda skrev:

jag vet exakt vad du menar, men tonen här har varit att man inte ska få ett dugg.. Jag är för Lagom mycket bortskämmning, klart man inte ska få allt man pekar på men att få ekonomisk hjälp med vissa saker inte är fel, tex körkort som kostar en herrejösses massa pengar.

men att klaga på att några har en guldsked uppkörd i röven när man sj får 40-60 papp när man fyller 18 tycker jag är otroligt konstigt. Att sedan gnälla på att ens föräldrar hjälper en med att betala försäkringen första året på bilen vilket kostar 2-10 tusen i engångskostnad är ju bara löjligt.

EDIT: det är som vanligt i detta jävla landet... det är alltid "någon annan" det gäller och aldrig en själv.

Förstår du inte mitt resonemang någonstans eller försöker du bara vända på det och spela dum?

Min ton har inte varit att man inte ska få ett dugg. Det är skillnad på hjälp och hjälp, förstår du inte det? Att hjälpa sitt barn med körkortet tycker jag att alla ska göra, det är något du verkligen behöver ha i livet och som du (förhoppningsvis) bara behöver ta en gång.

Men att låta ditt barn köpa en bil när han/hon är 18 år och han/hon inte har råd att äga bilen, och att då skjuta till pengar och lura barnet att "Köp saker du inte har råd med, då hjälper andra till att betala" tycker jag är helt åt helvete fel för ingenting i livet fungerar så. Du kan inte hyra en lägenhet som du precis har råd med, och en månad är du en tusenlapp kort för i din uppväxt är du van vid att det löser sig ändå. Det är precis såna personer som får Kronofogden efter sig.

När jag fyllde 18 fick jag tillgång till mitt sparkonto, det hjälpte lite till körkortet men sen blev det bara säng, soffa och köksmöbler. Att jag fick det HJÄLPTE mig igång när jag skulle flytta och gå från barn till vuxen. Jag har alldeles för många kompisar som, trots att dom är 23 år, får hjälp med att både betala hyror, leta lägenhet, och till och med söka jobb. Jag tycker att föräldrar ska finnas där och uppfostra barnet att klara sig själv (för i min mening gör skolan absolut NOLL, därför är det extra viktigt att föräldrar gör rätt) och inte gå hand i hand med barnet hela livet som någon sorts falsk trygghet. När ett barn är redo att flytta hemifrån så ska han/hon klara sig 100% själv om det behövs, och det är det väldigt få som gör om dom hela uppväxten har kunnat köpa saker som föräldrar betalat/hjälpt till att betala.

Förstår du hur jag tänker nu? Du kan ge ditt barn 100 kronor eller 100 miljoner kronor när han/hon ska flytta hemifrån, har du inte lärt ditt barn att man inte ska köpa saker som man inte har råd med så kommer det ändå gå åt helvete. Därav ser jag det som en stor hjälp att spara undan en hundring i månaden för att hjälpa sitt barn att flytta en dag, medan man bara stjälper genom att betala allting och barnet aldrig får insikt i vad som kostar och inte.

Ska vi gå on topic med denna tråden nu kanske? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
9 augusti 2010
Elda skrev:
EDIT: det är som vanligt i detta jävla landet... det är alltid "någon annan" det gäller och aldrig en själv.

Kunde inte sagt det bättre själv, det är "ALLTID" vad alla andra gör som sticker i ögonen på folk!

Oftast av ren avundsjuka, men ofta också bara för sakens skull... svensken är också dubbelmoralens mästare.

Som jag sa innan så tror jag ca 90% av alla ungdomar får/fått någon form av hjälp av sina föräldrar, en del har fått allt dem pekar på osv. Men givetvis heter det "guldsked i arslet" så fort någon annan får någon hjälp, men om man kollar på sig själv så kanske man ligger på samma nivå och i många fall t.o.m bättre till.

Jag har fått hjälp utav mina föräldrar, men jävlar vad jag har jobbat för mina pengar och mina grejer jag har...

Under en diskussion på jobbet så snackade vi bilar, och när vi kom till min bil så började det med "pappa betalar"... en sån grej gör mig förbannad som fan! här sliter man och sparar och jobbar för att sedan lägga större delen av sina pengar på bilen... medans folk bara rynkar på näsan och tar för givet att "pappa betalar"...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 augusti 2010
AcesHigh666 skrev:
Elda skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv, det är "ALLTID" vad alla andra gör som sticker i ögonen på folk!

Oftast av ren avundsjuka, men ofta också bara för sakens skull... svensken är också dubbelmoralens mästare.

Som jag sa innan så tror jag ca 90% av alla ungdomar får/fått någon form av hjälp av sina föräldrar, en del har fått allt dem pekar på osv. Men givetvis heter det "guldsked i arslet" så fort någon annan får någon hjälp, men om man kollar på sig själv så kanske man ligger på samma nivå och i många fall t.o.m bättre till.

Jag har fått hjälp utav mina föräldrar, men jävlar vad jag har jobbat för mina pengar och mina grejer jag har...

Under en diskussion på jobbet så snackade vi bilar, och när vi kom till min bil så började det med "pappa betalar"... en sån grej gör mig förbannad som fan! här sliter man och sparar och jobbar för att sedan lägga större delen av sina pengar på bilen... medans folk bara rynkar på näsan och tar för givet att "pappa betalar"...

men vadå avensjuka det finns ju svart på vitt hos kronofogden vad som händer med ungdommar med föräldrar som bara sopar ren framför dom...

smslån säger jag bara.

klart föräldrar ska hjälpa sin avkomma men att göra allt och betala allt är ju löjligt.

sen vad är det med en 960 som är så otroligt dyrt att folk på din arbetsplats tror att nån annan betalar? eller är det snoriga första ringare du sommarjobbar med?..

2slow

451 Inlägg
9 augusti 2010
Jobbar hårt och bor hemma hos mor och far ett par år så vips så har man drömmen i sin ägo;)

1 948 Inlägg
9 augusti 2010
azid skrev:
AcesHigh666 skrev:
Elda skrev:

men vadå avensjuka det finns ju svart på vitt hos kronofogden vad som händer med ungdommar med föräldrar som bara sopar ren framför dom...

smslån säger jag bara.

klart föräldrar ska hjälpa sin avkomma men att göra allt och betala allt är ju löjligt.

sen vad är det med en 960 som är så otroligt dyrt att folk på din arbetsplats tror att nån annan betalar? eller är det snoriga första ringare du sommarjobbar med?..

Faktum är att jag är nog en av de yngsta som jobbar där... blev också fundersam då 960 inte är så jävla dyr, men tydligen så är det något folk tar för givet... speciellt då man köpt andra fälgar, kjolpaket och fått bilen nerlackad.  "Pappa betalar?" var det jag fick som svar, och mitt svar till dem var "inte ett öre!, har pröjsat hela kalaset själv". Dem blev faktiskt lite förvånade, och sa att "det är bra"...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 augusti 2010
Lite oroande hur dåligt folk hjälper sina ungar.

Vi planerar att lägga 500:- var, dvs 1000:- i månaden till sparande till 18-årsdagen.

Det ger 12.000:- om året eller 216.000:- på 18år. Lägger man till en vettig avkastning så blir det runt 300.000:- och en bra start på livet. Kunna flytta och plugga vidare utan lån ett tag. Slippa vänta på bidrag och bekymra sig för att överleva.

Det låter som mycket pengar. Men istället för att lägga 1000:- i månaden på snus/cigaretter så lägger jag hellre 500:- på det och "spar" 500:- till mig själv i månaden...

Som också faller in i detta med prioriteringar, går ju vända och vrida på allt.

Jag prioriterar bort allt tjafs för att ha råd med riktiga saker. Nästkommande blir en båt för 150-200 papp och det är otroligt vad pengar man kan lägga undan om man bara vill.

Räknar man in allt som kompisar lägger pengar på så ser man skillnaden.
Bara en sån sak som krogen. Jag vågar sticka ut hakan och erkänna att jag aldrig gått ut på krogen och på ett år köper jag alkohol för max 1000:- Sambon dricker inte ens. Enda vi "slösar" på är restaurang/pizza ca 2ggr i månaden annars är det vällagad mat och matlådor som gäller med planerade inköp där också.

Vet ju de som lägger uppåt 5000:- i månaden på allt sånt och ändå tittar snett och är avis när man köper grejor kontant. hmm

Prioriteringar som sagt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

4 637 Inlägg
9 augusti 2010
Handlar nog om prioriteringar. De flesta som har jobb (oavsett lön) kan klara ett nybillån (om man nu inte vill ha något jäkligt dyrt) och köpa lite stylinggrejjer om intresset finns. Sedan finns det de som hellre reser runt, köper hus, hemelekronik, snålar eller så gör man som mig, kör upp pengarna, köper bil till överpris och säljer till undrerpris, lever på rätt dyr mat o s v... smile
Senast redigerat av EmilHammarlund (9 augusti 2010)

508 Inlägg
9 augusti 2010
rickylicious skrev:
mulleri skrev:
Opelmadness skrev:

Det är ju tyvärr många som gör så. Men det finns fall där mor eller far råkat illa ut för att den som verkligen äger bilen kör som en idiot... Borde finnas regler mot detta.

Varje gång jag läser detta, var det så att dem som skriver just detta var dem som inte hade den chansen att ha sin bil mor/far eller var är det skon klämmer?  Vem vill inte hjälpa sitt barn med den ekonomiska delen med bilar, hojar osv. Den dag jag får barn, så kommer jag att stå på deras bilar, hojar utan problem. Det finns värre saker att ta hand om än detta gnället om skenförsäkringar...

Du hjälper ALDRIG dina barn i längden genom att köra upp en guldsked i arslet på dom och låta dom tro att allt i livet är lätt och billigt. Vad f*n får dig att tro det?! Jag blir förbannad när jag läser sån skit. Gör dina barn den största tjänsten du någonsin kan och det är att sluta få dom att tro att livet är en lek där man kan smita undan allt enkelt. Vill DOM ha en bil så ska DOM betala för det.

Finns det värre saker än skenförsäkringar säger du? Om ditt framtida barn kör ihjäl någon med en bil som står på dig, och det kommer fram hur det ligger till så kan du ha skuldsatt ditt barn och dig själv för livet när försäkringsbolaget kräver pengar för någons död.

Sen är en av anledningarna till att ungdomar har höga försäkringspremier att så många idioter skenförsäkrar. Men det kanske du inte heller har tänkt på?

Jag har aldrig haft guldskedar eller bananskal att glida på i hela mitt liv... Skulle mitt barn köra ihjäl någon så får den stå för skadorna själv och lära sig en läxa, barn är man inte om man har körkort, vilket är 18 år, man löser sina egna problem då man är myndig, skuldsätta en 18åring som försöjer sig själv? sluta nu... Det är inte andledning till att det är höga premier, det är för att det smäller ofta 18-24, det handlar inte om skenförsäkringar... Så nej det har jag inte tänkt på. Betalat har jag alltid gjort själv, kommer alltid göra, vill jag ha hojen eller bilen på föräldrarna så är det inget problem, händer det något står den som körde för pengabiten och allting inkluderat...

Aldrig hört talas om att föräldern har råkat illa ut? Ett samtal hem att en mc som står på dem har åkt lite för fort och inte stannat, det är ett exempel. Eller att bilen blivit smälld, inga problem alls... Många har den på föräldern samt 18-24 får köra om det behövs.... Vart är skenfrsäkringen då? Nej jag har alltid haft bilarna på mig samt annat...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 augusti 2010
azid skrev:
rickylicious skrev:
mulleri skrev:

Varje gång jag läser detta, var det så att dem som skriver just detta var dem som inte hade den chansen att ha sin bil mor/far eller var är det skon klämmer?  Vem vill inte hjälpa sitt barn med den ekonomiska delen med bilar, hojar osv. Den dag jag får barn, så kommer jag att stå på deras bilar, hojar utan problem. Det finns värre saker att ta hand om än detta gnället om skenförsäkringar...

Du hjälper ALDRIG dina barn i längden genom att köra upp en guldsked i arslet på dom och låta dom tro att allt i livet är lätt och billigt. Vad f*n får dig att tro det?! Jag blir förbannad när jag läser sån skit. Gör dina barn den största tjänsten du någonsin kan och det är att sluta få dom att tro att livet är en lek där man kan smita undan allt enkelt. Vill DOM ha en bil så ska DOM betala för det.

Finns det värre saker än skenförsäkringar säger du? Om ditt framtida barn kör ihjäl någon med en bil som står på dig, och det kommer fram hur det ligger till så kan du ha skuldsatt ditt barn och dig själv för livet när försäkringsbolaget kräver pengar för någons död.

Sen är en av anledningarna till att ungdomar har höga försäkringspremier att så många idioter skenförsäkrar. Men det kanske du inte heller har tänkt på?

Håller med dig.. Ett jävla daltande med ungar nu för tiden.. föräldrarna löneförhandlar åt sina 25åriga (barn)...

Äntligen fler som tycker lika som en annan.

Sen är de flesta ungdomar i tonåren (tyvär ända upp i runt 20-25-års åldern) så jävla bortskämda nu mer att man inte ens kan säga till dom om t.ex dom står i vägen när man ska typ parkera. Då får man en massa skällsord till svar. Fy fan!
En annan vågade fan inte ens säga emot en vuxen om denne sa till en. Om man inte kände personen i fråga.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 948 Inlägg
9 augusti 2010
Opelmadness skrev:
Sen är de flesta ungdomar i tonåren (tyvär ända upp i runt 20-25-års åldern) så jävla bortskämda nu mer att man inte ens kan säga till dom om t.ex dom står i vägen när man ska typ parkera. Då får man en massa skällsord till svar. Fy fan!
En annan vågade fan inte ens säga emot en vuxen om denne sa till en. Om man inte kände personen i fråga.

Det där beror på något annat, jag t.ex parkerar vettigt och flyttar mig mer än gärna om någon ber mig... Men hur många gånger är det inte en "så kallad" vuxen eller dem dära duktiga 60+ som kommer o vrålar o skriker innan man ens fått en chans att flytta sig.

Vill man ha respekt får man jävlar visa respekt också! det är 2010 vi lever och inte 1800 talet...

Sen finns det säkert för många ungdomar som dem du beskriver men jag har aldrig träffat eller umgåtts med någon som beter sig så.

On-topic.
Som alla säger gäller det att prioritera, vet flera som tittar snett och undrar om jag är gjord av pengar som på mitt "vanliga" jobb(ca 5k i månaden) har råd med bil. Svarar bara med att jag inte har nyaste mobilen, och inte festar(så ofta),går inte (aldrig) på krogen, reser inte. Och sen bor jag hemma, vilket de flesta som frågar mig också gör...

Inte så svårt att lägga 1000 spänn i månaden på bilen när de flesta lägger det dubbla och även 3ggr så mycket på krogen och på mobilen.

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2010
prioriterar man någorlunda så är de ju inga problem å lägga 6-7K på bilarna varje månad totalt..
jag köper inte kläder varje månad eller är på krogen å jag har fast avgift på telefonen...
även om de inte blir så mycke längre då man börjat prio annat så går de utan problem om man vill.
Senast redigerat av Xuri (9 augusti 2010)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 augusti 2010
Xuri skrev:
prioriterar man någorlunda så är de ju inga problem å lägga 6-7K på bilarna varje månad totalt..
jag köper inte kläder varje månad eller är på krogen å jag har fast avgift på telefonen...
även om de inte blir så mycke längre då man börjat prio annat så går de utan problem om man vill.

yikes
Då är man iaf inte sjukpensionerad som en annan. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 augusti 2010
Opelmadness skrev:
Xuri skrev:

yikes

eller inte jobbar alls tongue

tur man har en 5 skifts jobbande tjej big_smile

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
9 augusti 2010
Elda skrev:

Se skillnad!

Om du har 40k att köpa en bil för, köper du en bil för 40k och hoppas på att nån kommer betala reparationer och försäkring, eller köper du en för 20k och har råd att äga bilen med?

Om du köper en kåk när du blir 30, kommer pappa stå för försäkring och amortering om du inte skulle ha råd att äga ditt hus?

Herregud.

Det är skillnad om du tex har fått ditt första jobb och ska hyra/köpa en första lägenhet men inte har haft tillräckligt lång anställning för att kunna hyra/låna och att dina föräldrar då kan gå in som borgenär men att du fortfarande får slanta upp för hyra/amortering. Skulle dom istället betalat din lägenhet har du tyvärr en guldsked uppstoppad så långt i arslet så du aldrig kommer kunna stå på egna ben.

Jag har fått hjälp av mina föräldrar, Min mamma hjälpte mig med min första lägenhet, dvs som borgenär, då jag inte hade haft tillräckligt lång anställning tyckte hyresvärden. Mina föräldrar hade även sparat lite pengar till mig som hjälpte till med körkort osv, Resten har jag stått för själv, telefoner, bilar, försäkringar osv osv.

Efter några år med bil på mig själv är jag glad att jag inte skenförsäkrade, då jag klättrat många bonusklasser rätt fort.

DFFL
9 020 Inlägg
10 augusti 2010
Opelmadness skrev:
azid skrev:
rickylicious skrev:

Håller med dig.. Ett jävla daltande med ungar nu för tiden.. föräldrarna löneförhandlar åt sina 25åriga (barn)...

Äntligen fler som tycker lika som en annan.

Trams, man formar vuxna, inte barn.
Jag kan väl erkänna att jag föddes med "en guldsked i arslet" och det har inte skadat mig.

Dumt att slänga bort pengar på försäkring när man är så ung, i det långa loppet så spelar 4-5 år ingen roll.
Lånade pengar av farsan till bilen efter gymnasiet (138000), betalade tillbaka det på ett år drygt och det finns det fan ingen nackdel med.

Gör vad ni kan för era barn, det gjorde (gör) mina föräldrar och det tänker jag göra för mina barn.
Finns ingen mening med att låta barnen kämpa för allt när de inte behöver.
Enda som tänker så är de som inte hade det lätt och är jävligt sura över det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

16 197 Inlägg
10 augusti 2010
Piratstikins skrev:
Opelmadness skrev:
Xuri skrev:

yikes

eller inte jobbar alls tongue

tur man har en 5 skifts jobbande tjej big_smile

dock inget ja skulle va stolt över..tongue
Senast redigerat av evilaudio (10 augusti 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 482 Inlägg
10 augusti 2010
Antingen brinner man för bilhobbyn och gör uppoffringar eller så gör man inte det och då blir det svårt.

Själv har jag gnetat över på jobbet mycket, flera 16 timmars pass på fri-dagar ( 200% timpeng ).
Sen så kan man inte se det som en klumpsumma. Dela upp totalkostnader på antal månader bygget har tagit så blir det inte så farligt. I mitt fal 36 månader, ca 120 000kr totalt = 3333kr i månaden.
Sen gäller det att prioritera, planera och eventuellt arbeta med bilen i etapper.

Ett jävlar anamma är sjukt viktigt också.

BLT Service
Theracords Music Label

OEM <3
6 957 Inlägg
10 augusti 2010
Martin 9-3 skrev:
Lite oroande hur dåligt folk hjälper sina ungar.

Vi planerar att lägga 500:- var, dvs 1000:- i månaden till sparande till 18-årsdagen.

Det ger 12.000:- om året eller 216.000:- på 18år. Lägger man till en vettig avkastning så blir det runt 300.000:- och en bra start på livet. Kunna flytta och plugga vidare utan lån ett tag. Slippa vänta på bidrag och bekymra sig för att överleva.

Det låter som mycket pengar. Men istället för att lägga 1000:- i månaden på snus/cigaretter så lägger jag hellre 500:- på det och "spar" 500:- till mig själv i månaden...

Som också faller in i detta med prioriteringar, går ju vända och vrida på allt.

Jag prioriterar bort allt tjafs för att ha råd med riktiga saker. Nästkommande blir en båt för 150-200 papp och det är otroligt vad pengar man kan lägga undan om man bara vill.

Räknar man in allt som kompisar lägger pengar på så ser man skillnaden.
Bara en sån sak som krogen. Jag vågar sticka ut hakan och erkänna att jag aldrig gått ut på krogen och på ett år köper jag alkohol för max 1000:- Sambon dricker inte ens. Enda vi "slösar" på är restaurang/pizza ca 2ggr i månaden annars är det vällagad mat och matlådor som gäller med planerade inköp där också.

Vet ju de som lägger uppåt 5000:- i månaden på allt sånt och ändå tittar snett och är avis när man köper grejor kontant. hmm

Prioriteringar som sagt.

Det sista du skriver ang. maten är ju en sjukt stor utgift, har en polare som i princip äter ute varje dag,
det är ju minst en 5-600kr/veckan x 4 veckor = ca 2-2500kr, för att äta mad man kan spara in stora summor på att veckohandla å laga hemma.

OEM <3

Sök