Elda skrev:
Rspeter skrev:
Elda skrev:
haha.. ni får 40 papp och säger att man inte ska skämma bort sina barn? Farsan äger "min" bil och försäkrar den med, jag spar 2000 / år på det och jag har inte fått något annat, så om jag kör detta systemet i 20 år kommer jag ikapp er som säger att man itne ska skämma bort sina barn.
Sicken jävla dubbelmoral.
Det är en stor skillnad på att få en liten engångssumma eller att få allt man pekar på under hela uppväxten.
Du har verkligen missförstått det hela.
jag vet exakt vad du menar, men tonen här har varit att man inte ska få ett dugg.. Jag är för Lagom mycket bortskämmning, klart man inte ska få allt man pekar på men att få ekonomisk hjälp med vissa saker inte är fel, tex körkort som kostar en herrejösses massa pengar.
men att klaga på att några har en guldsked uppkörd i röven när man sj får 40-60 papp när man fyller 18 tycker jag är otroligt konstigt. Att sedan gnälla på att ens föräldrar hjälper en med att betala försäkringen första året på bilen vilket kostar 2-10 tusen i engångskostnad är ju bara löjligt.
EDIT: det är som vanligt i detta jävla landet... det är alltid "någon annan" det gäller och aldrig en själv.
Förstår du inte mitt resonemang någonstans eller försöker du bara vända på det och spela dum?
Min ton har inte varit att man inte ska få ett dugg. Det är skillnad på hjälp och hjälp, förstår du inte det? Att hjälpa sitt barn med körkortet tycker jag att alla ska göra, det är något du verkligen behöver ha i livet och som du (förhoppningsvis) bara behöver ta en gång.
Men att låta ditt barn köpa en bil när han/hon är 18 år och han/hon inte har råd att äga bilen, och att då skjuta till pengar och lura barnet att "Köp saker du inte har råd med, då hjälper andra till att betala" tycker jag är helt åt helvete fel för ingenting i livet fungerar så. Du kan inte hyra en lägenhet som du precis har råd med, och en månad är du en tusenlapp kort för i din uppväxt är du van vid att det löser sig ändå. Det är precis såna personer som får Kronofogden efter sig.
När jag fyllde 18 fick jag tillgång till mitt sparkonto, det hjälpte lite till körkortet men sen blev det bara säng, soffa och köksmöbler. Att jag fick det HJÄLPTE mig igång när jag skulle flytta och gå från barn till vuxen. Jag har alldeles för många kompisar som, trots att dom är 23 år, får hjälp med att både betala hyror, leta lägenhet, och till och med söka jobb. Jag tycker att föräldrar ska finnas där och uppfostra barnet att klara sig själv (för i min mening gör skolan absolut NOLL, därför är det extra viktigt att föräldrar gör rätt) och inte gå hand i hand med barnet hela livet som någon sorts falsk trygghet. När ett barn är redo att flytta hemifrån så ska han/hon klara sig 100% själv om det behövs, och det är det väldigt få som gör om dom hela uppväxten har kunnat köpa saker som föräldrar betalat/hjälpt till att betala.
Förstår du hur jag tänker nu? Du kan ge ditt barn 100 kronor eller 100 miljoner kronor när han/hon ska flytta hemifrån, har du inte lärt ditt barn att man inte ska köpa saker som man inte har råd med så kommer det ändå gå åt helvete. Därav ser jag det som en stor hjälp att spara undan en hundring i månaden för att hjälpa sitt barn att flytta en dag, medan man bara stjälper genom att betala allting och barnet aldrig får insikt i vad som kostar och inte.
Ska vi gå on topic med denna tråden nu kanske?