Alltså ärligt talat. Det är inte så svårt som det verkar. Jag har fått MÅNGA och MASSOR med dryga kommentarer av så kallade kompisar och bekanta och obekanta på nätet om mina mindre billiga bilar jag har åkt nu i några år. En del har frågat om dom mest kostiga saker, och fått för sig allt möjligt.
Men det det handlar om är: Prioriteringar. Helt och hållet faktiskt. Att leva snålt och jobba så mycket man kan (och orkar) under några år gör susen om man sköter sina kort rätt. Jag har jobbat sedan jag var 10 år. Nåja, med diverse småjobb hjälpt grannar att klippa gräs osv osv, när jag fyllde 15 började jag jobba i en leksaksbutik och sålde leksaker efter skoltid och på lördagar då butiken var öppen. Sen såfort jag tog studenten så skaffade jag jobb. Testat lite olika jobb - men jag har alltid haft jobb. För fem år sedan började jag köra taxi. Där fanns det pengar att hämta! Inte pga timlönen - nä den helt normal. Men man kunde öka på sitt timantal! Sedan fem år tillbaka har jag legat på 200-240 timmar varje månad... Fortfarande med "standard-timpeng" men räknar man på det så ser man rätt så snart att pengarna börjar bygga på. Är man sedan lite företagsam och lite förnuftig så sitter man snart där och har råd att finansiera sin dyra bil.
Jag hade när jag var 18-20 år mina bilar försäkrade på föräldrarna precis som många av er andra... Ända tills den dagen ajg hade inbrott och fick svårt att få ut pengar på min dyyyra stereoutrustning som försvann. Sedan dess har bilarna stått på mig och tro mig när jag säger att man ÅNGRAR IHJÄL SIG när man har snålat och försäkrat på mor/far och råkar ut för bekymmer..
Anyway. Nästa steg när man har inkomst är att leva snålt. Inte röka, inte snusa, inte supa (men festa ibland är ju självklart okej. Man vill ju inte säga upp sitt sociala liv helt. Men köp billig sprit/öl och festa hemma och hoppa över groggarna/ölen på puben. Skit i taxin och gå istället (hmm motsägelsefullt mot det jag arbetar med! - men det är dagens sanning). Bo i en billig lägenhet. Jag köpte en mellandyr bostadsrätt och har nu en "avgift/hyra" på endast 2400:- per månad. Inkl BBB 100mbit, EL och två park-platser och dessutom kabelTV. HSB är bra som fan
Prylar? Ja det är klart man måste ha prylar. Jag älskar prylar och skulle ALDRIG välja bort dom för en bils skull. Det står både 50" TV här hemma, och en 32" och en massa andra prylgrejor. Men köp förnuftigt! Handla inte det dyraste. Välja ekonomiska modeller som är prisvärda istället för super-onödiga full-hd-super-amoled-500hz TV-apparater.
Sen slutligen så är förstår ju vem som helst att alla inte kan köpa bilar för 100k-1milj kontant. Det finns liksom ingen logik i det. Skaffa ett vettigt billån via din bank, eller bilaffär om du handlar av en sådan och försök amortera så mycket du orkar på detta. Håll sedan även koll på din kärra (OCH SKÖT DEN VÄL!!) så bilen ALDRIG BLIR VÄRD MINDRE än vad du har i lån. Då går det åt helvete.
"Gambla" med säkra kort och lev livet! Thats my way of living.