2595
Sök

Köp råd : Nya E220 CDI eller BMW 520d F10?

Japanese Engineering
690 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Nu var det dags för farsan att köpa ny bil efter massor av volvon vill han nu ha en tysk bil, Valet står mellan 520d och E220 CDI. Jag tycker 520d för prestandan och utseendet men vad tycker ni som har erfarenhet av BMW/MB vilken av de har bättre andrahandsvärde? vilken har bäst motor?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 augusti 2010
#2
Wow där står ni inför ett roligt bilval, det är verkligen två av de bästa E-segmentsmodellerna som går att välja mellan. Det går inte att peka ut den ena eller andra som bäst, det är en smaksak vilken som passar en bäst.

Mercedes brukar vara dyrare än Bmw som ny, och lite dyrare än Bmw som begagnad. Men några större skillnader i andrahandsvärde brukar det inte bli,
Bmw´s varumärke är starkt och det är definitivt Mercedes med, men dem har fått ta en del smällar efter kvalitetsproblem de senaste 10åren, fortsätter dessa problem även med de nya modellerna är risken att Mercedes eventuellt kommer tappa lite köpkraft och därmed andrahandsvärde av den anledningen.

Bmw´s 20d är en av mina favoriter när det gäller 4cyl. diesel, helt enkelt eftersom den inte känns så mycket "Diesel" till karaktären Pigg och varvvillig för att vara en diesel, mycket trevlig motor.

Jag har inte kört Bmw F10 men hade nog valt den trots allt, eftersom Bmw rent generellt brukar passa mina krav på körglädje och komfort bättre än vad Mercedes gör. Och det jag läst om modellen tyder starkt på att det är en kanonkompromiss mellan just dessa två egenskaperna.
Men framför allt har jag haft en hel del kontakt med Mercedes och många bekanta som kör Mercedes och har själv haft en bil av märket, och de senaste 10 årens modeller har verkligen inte levt upp till Mercedes vanliga höga standard.

Jag hade helt enkelt inte vågat köpa en Mercedes förens tiden hunnit visa att dessa problemen är åtgärdade, visserligen heter det att dessa problem är historia men samtidigt så påstods det att "våra bilar rostar inte" och att A-klass inte var vältbenägen med.

Kort och gott, Bmw passar mig bättre och jag hade inte vågat chansa med en Mercedes än; Så köp en F10. Lycka till! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
5 augusti 2010
#3
BMW motorn tycker jag är underbar smile Farsan har en 520d e61 och den är underhållande att köra, ganska snabb i omkörningarna och bra bränsleförbrukning. För några veckor sedan rundade trippmätaren innan den varnade att vi behövde tanka smile Till f10 är ju 20d uppdaterad med mer effekt, så den bör ju inte vara sämre än föregångaren.

Andrahandsvärde har jag inte en aning om, men vad jag har läst mig till brukar Mercedes har något högre andrahandsvärde.

Sen personligen tycker jag BMW:n är snyggare.

Svårt val annars, men åk och provkör och välj efter vad som känns bäst smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
5 augusti 2010
#4
Ja och och provkör och berätta för respektive handlare att ni funderar på att köpa bil hos konkurenten och fråga efter vad säljaren själv tycker är bäst med sitt märke. Efter det och provkörning så får man sålla själv antar jag. Rätt säker på att det finns bäst ekonomi som helhet i att köpa BMW:n före Mercen.

Mitt personliga val hade i vilket fall blivit BMW smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

414 Inlägg
5 augusti 2010
#5
Riktigt svårt bilval då båda tillhör dem bästa i klassen. Men jag skulle kört på BMW'n!

Har tyvärr alldrig åkt eller kört någon av dom, Men har suttit i båda ett flertal ggr och min favorit är BMW'n.
Senast redigerat av Powe_R (5 augusti 2010)


Japanese Engineering
690 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#6
Tack för alla svar jag själv vill att det blir en BMW helt enkelt för att jag gillar utseendet och att grannen kommer köpa E-Klass (man vill skilja sig från andra) men båda måste provköras och vi måste få ett bra pris också vill inte betala 400 tusen snarare 370-380.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Entreprenör
1 286 Inlägg
5 augusti 2010
#7
För 370' så blir det en extrem riktigt snålt utrustad BMW eller Merca. Köp en Volvo om pappa inte vill betala mer pengar.

// Niklas Johansson

Japanese Engineering
690 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#8
NiKeMaN skrev:
För 370' så blir det en extrem riktigt snålt utrustad BMW eller Merca. Köp en Volvo om pappa inte vill betala mer pengar.

byggde en bil och hammnade på 376 med lagom utrustning.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

1 Inlägg
7 augusti 2010
#9
jag tycker bmw 520d bätre en merca 220d jag körde båda bilen bmw bäst min sidan. jag bästelt en bmw 520d den kommer vecka 40

Japanese Engineering
690 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#10
Riktigt svårt val nu när man provkört båda, Men MB ger ju deras E250 CGI Avantgarde med massor av utrustining,konstläder,Metalliclack för 385tkr (efter att vi snackat i en kvart). När man snackar med BMW så går de ju inte ner något på deras bensinmodeller.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Entreprenör
1 286 Inlägg
7 augusti 2010
#11
1EVOXIN1 skrev:
NiKeMaN skrev:
För 370' så blir det en extrem riktigt snålt utrustad BMW eller Merca. Köp en Volvo om pappa inte vill betala mer pengar.

byggde en bil och hammnade på 376 med lagom utrustning.

Jasså? Vad anser du är lagom utrustning?
Genom att välja en 520d med solid färg och comfortpaketet så hamnar man på 371 000:- innan rabatt-avdragen (ca 6-7%)
Vill man sedan dessutom ha Automat (såklart att man ska ha en Aut i 5-serien!!) och dessutom BMW's ultrasköna komfortstolar då är vi redan uppe i 442 000:-

Sen ska man ju såklart ha:
Hög-glans shadowline
Ambient light
Veolur mattor
Hifi Pro DSP
USB/iPhone uttag
M-sport chassie

Då hamnar man på den netta summan av 480 000:- sedan minus 6.5% rabatt blir ca 445 000:-

Och då har man fortfarande bara en lagomt utrustad 5-serie.
Helst ska man ju även fylla på med Navi Pro, Nightvision, Adaptiva kurvljus, Taklucka, Tonade rutor och softclose. Då kostar bilen "bara" 586 000:-, ja minus rabatten såklart då smile

// Niklas Johansson

Japanese Engineering
690 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#12
NiKeMaN skrev:
1EVOXIN1 skrev:
NiKeMaN skrev:
För 370' så blir det en extrem riktigt snålt utrustad BMW eller Merca. Köp en Volvo om pappa inte vill betala mer pengar.

byggde en bil och hammnade på 376 med lagom utrustning.

Jasså? Vad anser du är lagom utrustning?
Genom att välja en 520d med solid färg och comfortpaketet så hamnar man på 371 000:- innan rabatt-avdragen (ca 6-7%)
Vill man sedan dessutom ha Automat (såklart att man ska ha en Aut i 5-serien!!) och dessutom BMW's ultrasköna komfortstolar då är vi redan uppe i 442 000:-

Sen ska man ju såklart ha:
Hög-glans shadowline
Ambient light
Veolur mattor
Hifi Pro DSP
USB/iPhone uttag
M-sport chassie

Då hamnar man på den netta summan av 480 000:- sedan minus 6.5% rabatt blir ca 445 000:-

Och då har man fortfarande bara en lagomt utrustad 5-serie.
Helst ska man ju även fylla på med Navi Pro, Nightvision, Adaptiva kurvljus, Taklucka, Tonade rutor och softclose. Då kostar bilen "bara" 586 000:-, ja minus rabatten såklart då smile

Comfort paket + färg räcker automat är för de som inte kan växla M-Sport är inget för en som är över 40.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Entreprenör
1 286 Inlägg
7 augusti 2010
#13
1EVOXIN1 skrev:
NiKeMaN skrev:
1EVOXIN1 skrev:

byggde en bil och hammnade på 376 med lagom utrustning.

Jasså? Vad anser du är lagom utrustning?
Genom att välja en 520d med solid färg och comfortpaketet så hamnar man på 371 000:- innan rabatt-avdragen (ca 6-7%)
Vill man sedan dessutom ha Automat (såklart att man ska ha en Aut i 5-serien!!) och dessutom BMW's ultrasköna komfortstolar då är vi redan uppe i 442 000:-

Sen ska man ju såklart ha:
Hög-glans shadowline
Ambient light
Veolur mattor
Hifi Pro DSP
USB/iPhone uttag
M-sport chassie

Då hamnar man på den netta summan av 480 000:- sedan minus 6.5% rabatt blir ca 445 000:-

Och då har man fortfarande bara en lagomt utrustad 5-serie.
Helst ska man ju även fylla på med Navi Pro, Nightvision, Adaptiva kurvljus, Taklucka, Tonade rutor och softclose. Då kostar bilen "bara" 586 000:-, ja minus rabatten såklart då smile

Comfort paket + färg räcker automat är för de som inte kan växla M-Sport är inget för en som är över 40.

Automat för dom som inte kan växla? Haha snacka om lamt argument. En 4-cyl diesel i en stor 5-serie (eller E-klasse) kräver en Automatlåda för att ens kännas lite premium. En Manuell låda i en sådan bil blir bara fel tyvärr. M-Sport chassie är för ALLA som gillar att köra. 99% av BMWs köpgrupp av 5-serien är över 40 år. M-chassiet är även för dom. Trust me smile

// Niklas Johansson

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 augusti 2010
#14
NiKeMaN skrev:
1EVOXIN1 skrev:
NiKeMaN skrev:

Jasså? Vad anser du är lagom utrustning?
Genom att välja en 520d med solid färg och comfortpaketet så hamnar man på 371 000:- innan rabatt-avdragen (ca 6-7%)
Vill man sedan dessutom ha Automat (såklart att man ska ha en Aut i 5-serien!!) och dessutom BMW's ultrasköna komfortstolar då är vi redan uppe i 442 000:-

Sen ska man ju såklart ha:
Hög-glans shadowline
Ambient light
Veolur mattor
Hifi Pro DSP
USB/iPhone uttag
M-sport chassie

Då hamnar man på den netta summan av 480 000:- sedan minus 6.5% rabatt blir ca 445 000:-

Och då har man fortfarande bara en lagomt utrustad 5-serie.
Helst ska man ju även fylla på med Navi Pro, Nightvision, Adaptiva kurvljus, Taklucka, Tonade rutor och softclose. Då kostar bilen "bara" 586 000:-, ja minus rabatten såklart då smile

Comfort paket + färg räcker automat är för de som inte kan växla M-Sport är inget för en som är över 40.

Automat för dom som inte kan växla? Haha snacka om lamt argument. En 4-cyl diesel i en stor 5-serie (eller E-klasse) kräver en Automatlåda för att ens kännas lite premium. En Manuell låda i en sådan bil blir bara fel tyvärr. M-Sport chassie är för ALLA som gillar att köra. 99% av BMWs köpgrupp av 5-serien är över 40 år. M-chassiet är även för dom. Trust me smile

Nikeman må ha rätt i sina argument men jag hade ändå valt en snikutrustad Bmw eller Mercedes över en hyggligt utrustad Volvo, tyskarna är bilar i en helt annan klass och då kan det vara värt att tex. växla själv.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Entreprenör
1 286 Inlägg
7 augusti 2010
#15
Rquired skrev:
Nikeman må ha rätt i sina argument men jag hade ändå valt en snikutrustad Bmw eller Mercedes över en hyggligt utrustad Volvo, tyskarna är bilar i en helt annan klass och då kan det vara värt att tex. växla själv.

Jo självklart är det så. Och jag är verkligen inte för Volvo. Absolut inte. Menar bara på att det känns synd med en snikutrustad BMW femma! Om man ändå köper en bil för 370 000:- så kan man väl lägga på ett par procent på bilens pris och få lite vettig utrustning också.

// Niklas Johansson

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 augusti 2010
#16
NiKeMaN skrev:
Rquired skrev:
Nikeman må ha rätt i sina argument men jag hade ändå valt en snikutrustad Bmw eller Mercedes över en hyggligt utrustad Volvo, tyskarna är bilar i en helt annan klass och då kan det vara värt att tex. växla själv.

Jo självklart är det så. Och jag är verkligen inte för Volvo. Absolut inte. Menar bara på att det känns synd med en snikutrustad BMW femma! Om man ändå köper en bil för 370 000:- så kan man väl lägga på ett par procent på bilens pris och få lite vettig utrustning också.

Håller med, tyvärr var det (Högre budget) inte aktuellt som jag förstod det? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

212 Inlägg
7 augusti 2010
#17
Automat är ett måste när det gäller dom bilarna, har haft en 120d och en 320d, 320:in med automat.
Automat gör sig grymt bra med dieslarna, det gör inte dom manuella lådorna tycker jag, blir ett jäkla vispande hela tiden.

Nya 8-växlade automaten lär ju inte vara sämre wink


19 Inlägg
16 augusti 2010
#18
Var jätte besviken över E220, automaten var så lååångsam, den tog ca 11 sek till 100km/h (automaten), jag skulle satsa på bmw 520 fast med m-paket.


11 Inlägg
17 augusti 2010
#19
Spider skrev:
Var jätte besviken över E220, automaten var så lååångsam, den tog ca 11 sek till 100km/h (automaten), jag skulle satsa på bmw 520 fast med m-paket.

Jag har själv provkörd nya Mercedes E220 CDI ett flertal gånger och kan garantera att den är snabbare 0-100km/h än 11sek. Skulle tippa på att den ligger runt 8-9 sek automaten.

Riktigt fina bilar båda två förövrigt, har inte provkört nya BMW 520 men tror ändå att jag hade valt E220.


Japanese Engineering
690 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#20
Det blev en E250 med AMG paket,Metallic, Automat + lite mer vi kom överens på 390 och kommer hämta bilen snart.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti


Sök