Wow där står ni inför ett roligt bilval, det är verkligen två av de bästa E-segmentsmodellerna som går att välja mellan. Det går inte att peka ut den ena eller andra som bäst, det är en smaksak vilken som passar en bäst.
Mercedes brukar vara dyrare än Bmw som ny, och lite dyrare än Bmw som begagnad. Men några större skillnader i andrahandsvärde brukar det inte bli,
Bmw´s varumärke är starkt och det är definitivt Mercedes med, men dem har fått ta en del smällar efter kvalitetsproblem de senaste 10åren, fortsätter dessa problem även med de nya modellerna är risken att Mercedes eventuellt kommer tappa lite köpkraft och därmed andrahandsvärde av den anledningen.
Bmw´s 20d är en av mina favoriter när det gäller 4cyl. diesel, helt enkelt eftersom den inte känns så mycket "Diesel" till karaktären Pigg och varvvillig för att vara en diesel, mycket trevlig motor.
Jag har inte kört Bmw F10 men hade nog valt den trots allt, eftersom Bmw rent generellt brukar passa mina krav på körglädje och komfort bättre än vad Mercedes gör. Och det jag läst om modellen tyder starkt på att det är en kanonkompromiss mellan just dessa två egenskaperna.
Men framför allt har jag haft en hel del kontakt med Mercedes och många bekanta som kör Mercedes och har själv haft en bil av märket, och de senaste 10 årens modeller har verkligen inte levt upp till Mercedes vanliga höga standard.
Jag hade helt enkelt inte vågat köpa en Mercedes förens tiden hunnit visa att dessa problemen är åtgärdade, visserligen heter det att dessa problem är historia men samtidigt så påstods det att "våra bilar rostar inte" och att A-klass inte var vältbenägen med.
Kort och gott, Bmw passar mig bättre och jag hade inte vågat chansa med en Mercedes än; Så köp en F10. Lycka till!