3352
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

503 125 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
4 586 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#801
en liten uppdateringen igen. kollade nyss grundladdet stog på höga 0.7-0,8 bar nu nerställt till 0.4-0.5 bilen går mycket jämnare. Hade ladd på 1.4-1.5 bar innan.

Nu är jag nere på c:a 1 bar


930 Inlägg
30 januari 2012
#802
Var det Wg stången du skruvade på för att få ner den till det grundladdet då?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

4 586 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#803
Jimpstyle skrev:
Var det Wg stången du skruvade på för att få ner den till det grundladdet då?

ja det var det även urkopplad magnetventil


4 586 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#804
Är lite trött på bilen nu

Nybytt turbo och nya problem kommer.

massa olja i tryckrör och vevhus. vevhus är genomgått och motorn spolad på firma så ren även där. Misstänker nu att jag har dålig komp på någon av cylindrar som gör att oljan tar den väg den gör

Får detta när jag kör hårt annars inga problem eller höga oljeförbrukningar. Ryker ej blått/svart

Bilen går ryckigt när den är kall

Kollade även oljenivån den låg på mitten. Kan jag tidigare haft för mycket olja i motorn därav symtom ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 februari 2012)


458 Inlägg
4 februari 2012
#805
plocka ner tråget så får du svart på vitt om motorn är ren eller inte, har det väl börjat koksa i kanalerna gör en spolning ytterst lite verkan.
Mvh John


4 586 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#806
Jonnsard skrev:
plocka ner tråget så får du svart på vitt om motorn är ren eller inte, har det väl börjat koksa i kanalerna gör en spolning ytterst lite verkan.
Mvh John

ska leta efter en annan bil sen ska jag riva. Ska även göra ett kompprov.


4 586 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#807
kompprov gav bra resultat

13 på 3st och 12 på 2st


2 174 Inlägg
7 februari 2012
#808
jocke_gronberg skrev:
Är lite trött på bilen nu

Nybytt turbo och nya problem kommer.

massa olja i tryckrör och vevhus. vevhus är genomgått och motorn spolad på firma så ren även där. Misstänker nu att jag har dålig komp på någon av cylindrar som gör att oljan tar den väg den gör

Får detta när jag kör hårt annars inga problem eller höga oljeförbrukningar. Ryker ej blått/svart

Bilen går ryckigt när den är kall

Kollade även oljenivån den låg på mitten. Kan jag tidigare haft för mycket olja i motorn därav symtom ?

Har den gått över 16 tusen mil och inte renoverad topp är Ventiltätningarna helt slut. Han tar tjuvluft där innan dom blir varma. Och du får ut olja i tryckrören. Jag renovera min t5a förra vintern steg för steg och alla Volvo har sjukorna, vevhusvent, ventiltätningar, turbo.

Volvo skulle ha 13 tusen för byta tätningarna jag gjorde det själv för3-4 tusen.


138 Inlägg
7 februari 2012
#809
bullshit.. efter 16000mil är inte tätningarna slut på en i övrigt frisk motor..


4 586 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#810
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:
Är lite trött på bilen nu

Nybytt turbo och nya problem kommer.

massa olja i tryckrör och vevhus. vevhus är genomgått och motorn spolad på firma så ren även där. Misstänker nu att jag har dålig komp på någon av cylindrar som gör att oljan tar den väg den gör

Får detta när jag kör hårt annars inga problem eller höga oljeförbrukningar. Ryker ej blått/svart

Bilen går ryckigt när den är kall

Kollade även oljenivån den låg på mitten. Kan jag tidigare haft för mycket olja i motorn därav symtom ?

Har den gått över 16 tusen mil och inte renoverad topp är Ventiltätningarna helt slut. Han tar tjuvluft där innan dom blir varma. Och du får ut olja i tryckrören. Jag renovera min t5a förra vintern steg för steg och alla Volvo har sjukorna, vevhusvent, ventiltätningar, turbo.

Volvo skulle ha 13 tusen för byta tätningarna jag gjorde det själv för3-4 tusen.

Min har gått snart 24.000 mil. wink Några ventiltätningar är ej tänkt att byta då den ej ryker svart.
Senast redigerat av jocke_gronberg (7 februari 2012)


4 586 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#811
turboroger skrev:
bullshit.. efter 16000mil är inte tätningarna slut på en i övrigt frisk motor..

Motorn verkar vara i toppskick komp som den vore ny

Tror den nyrenoverade turbon och något tät oljefälla kan vara boven. Läst mycket skit om *****meck så blir inte förvånad och ångrar att jag inte läste en tråd innan jag handlade där.
Senast redigerat av jocke_gronberg (7 februari 2012)


138 Inlägg
7 februari 2012
#812
kolla om membranet i dumpen är helt.. kan bete sig konstigt när det är kasst o trycka ut ladd där..


2 174 Inlägg
7 februari 2012
#813
jocke_gronberg skrev:
turboroger skrev:
bullshit.. efter 16000mil är inte tätningarna slut på en i övrigt frisk motor..

Motorn verkar vara i toppskick komp som den vore ny

Tror den nyrenoverade turbon och något tät oljefälla kan vara boven. Läst mycket skit om *****meck så blir inte förvånad och ångrar att jag inte läste en tråd innan jag handlade där.

Drog du soppa säkringen och full gas, och hade borta alla tändstift när du komp testa ?  95% av alla gör fel.

24 tusen mil då är tätningarna hårda som backelit.  Haft många t5or och vet när det börjar komma problemen.


2 174 Inlägg
7 februari 2012
#814
jocke_gronberg skrev:
kompprov gav bra resultat

13 på 3st och 12 på 2st

1 kilo skillnad är gränsen till renovering enligt fackmän.

Och som jag skrev, alla stift bort, stäng av soppan, full gas.


2 174 Inlägg
7 februari 2012
#815
Jonnsard skrev:
plocka ner tråget så får du svart på vitt om motorn är ren eller inte, har det väl börjat koksa i kanalerna gör en spolning ytterst lite verkan.
Mvh John

Yes många fuskar med vevhusventen, rengör inte kanalen i blocket ordentligt. Då blir de ogjort arbete


Yawn...
3 151 Inlägg
8 februari 2012
#816
Har läst igenom hela tråden nu, mycket intressant projekt. Tappa inte motivationen nu, pga dessa motgångar... Det är i slutändan värt tiden du fått lägga ner! smile

Fint hus du fått tag i förresten!
Mvh
Senast redigerat av Mervolic (8 februari 2012)

4 586 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#817
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:
turboroger skrev:
bullshit.. efter 16000mil är inte tätningarna slut på en i övrigt frisk motor..

Motorn verkar vara i toppskick komp som den vore ny

Tror den nyrenoverade turbon och något tät oljefälla kan vara boven. Läst mycket skit om *****meck så blir inte förvånad och ångrar att jag inte läste en tråd innan jag handlade där.

Drog du soppa säkringen och full gas, och hade borta alla tändstift när du komp testa ?  95% av alla gör fel.

24 tusen mil då är tätningarna hårda som backelit.  Haft många t5or och vet när det börjar komma problemen.

Ja precis så gjorde jag när kompprovet gjordes.
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 februari 2012)


4 586 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#818
Finns en tråd om enbart detta så ni kan även kolla där:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3107946

Bilen körs dagligen. max 10% för det skilja mellan cylindrarna och jag ligger på gränsen
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 februari 2012)


850 Inlägg
8 februari 2012
#819
fint hus men se till att bygga garaget;)

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

4 586 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#820
felsökning idag 2st av slangarna satt fel

Såhär såg burken ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-837472bb66906d8c7870d65d49093e27.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 februari 2012)



Sök