3259
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
687 802 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
Forummoderator
26 292 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#361
teamvolvoracing skrev:
AirOne skrev:
teamvolvoracing skrev:
nee ska iväg å fira midsommar så är hemma igen på måndag men blir hemma helgen efter de. så du få gärna montera den typ nu..
Hehe, just ja. Så var det. Nja. Vill ha gott om tid på mig så det blir nog nu i helgen.
Men vi har ju massor att göra på Mazdan så oroa dig inte!
jo tack ja vet tongue
Haha ja..du om nån borde ju veta det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
22 juni 2011
#362
AirOne skrev:
Danne_1977 skrev:
AirOne skrev:

Grannen har i och för sig inte diesel men automat, och på hans funkar det utmärkt med hans laddtrycksmätare. Men som sagt..det är bensinare han kör..
Ska måsta undersöka hur det funkar att ha en sån mätare som du har.. eller nån annan typ av laddtrycksmätare... på en D5:a med automat.. big_smile
Man tycker ju att det borde funka egentligen..men..vakuumet kanske inte är likadant på diesel som bensin?
Det borde vara lika .. alla turbo har ju ett vaccum oavsett bensin eller diesel, hade mätare i en BMW 524TD en gång.. så det borde ju funka på en D5:a åxå.. bara att koppla in på en vaccumslang från tex insuget eller nåt sånt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 292 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#363
Danne_1977 skrev:
AirOne skrev:
Danne_1977 skrev:

Ska måsta undersöka hur det funkar att ha en sån mätare som du har.. eller nån annan typ av laddtrycksmätare... på en D5:a med automat.. big_smile
Man tycker ju att det borde funka egentligen..men..vakuumet kanske inte är likadant på diesel som bensin?
Det borde vara lika .. alla turbo har ju ett vaccum oavsett bensin eller diesel, hade mätare i en BMW 524TD en gång.. så det borde ju funka på en D5:a åxå.. bara att koppla in på en vaccumslang från tex insuget eller nåt sånt.
Mjo..om inte annat så kanske någon läser detta i tråden och säger nåt annat, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

601 Inlägg
22 juni 2011
#364
Varför skulle det inte fungera med laddtrycksmätare på en automat? tongue
Har haft det inkopplat på min iallafall smile

Forummoderator
26 292 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#365
Pedaal skrev:
Varför skulle det inte fungera med laddtrycksmätare på en automat? tongue
Har haft det inkopplat på min iallafall smile
Joo..på automat funkar det bevisligen men är det lika enkelt med en diesel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#366
Update!

110626



Helgen - lördag och söndag - tillbringades hos mina föräldrar, då flickvännen jobbade. Kändes ganska bra att vara där, med tanke på min mors tillstånd efter sjukhusvistelse, med mera, med mera.
Hursomhelst. Fredagen förresten..den dagen sov jag mest bort..haha.

HURSOMHELST.
Gav mig på projekt: slita bort extramätarna och montera tillbaka det lilla facket-operationen.
Blev ju som mycket bättre med orginalfacket monterat igen..



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-cdb28d6380ace0046f7902914ca9648a.jpg
[Taget 110625]*..då var orginalfacket tillbaka på sin plats. Äntligen!*



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-85517d34a820d292eea0509c509bf199.jpg
[Taget 110625]*..råttboet som satt på orginalfackets plats..usch. Varför fick jag den tanken en gång i tiden..?*

Sedan fortsatte operationen, då den första hade gått så snabbt. Lite som när Churchill skickade sina trupper..gick det bra så fick dom fortsätta helt enkelt..inga pauser här heller..



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-a244da29a1e4a8c2de690c2712ff5497.jpg
[Taget 110625]*..av med dörrsidan..och fort skulle det gå. Så fort att sex av sju små piggar gick sönder..*

För att ytterliggare spä på min bokstavligt talat, vid det här laget, gigantiska kåthet efter att få ihop allt, så blev motsvarande täcklock, monterat på passagerarsidan. Ojoj. Man kunde nästan ana hur det skulle bli med hållaren..



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-0d103f0f04209bdf0db199a5fded0f73.jpg
[Taget 110625]*..täcklocket på passagerarsidan. Mumma..*

Men sen..tog det stopp. Medans på passagerasidan så var det bara att klicka lös den gamla och klicka dit den nya, men på förarsidan - med hållaren - så var där inga hål för att kunna klicka dit den i några fästen.
Plus att mätaren ville ha ström och jord...plus själva slangen. En slang som dessutom passade till den gamla men inte denna.
Plus att jag inte ville borra i bilen..

Det blev en ny dag helt enkelt.

Under kvällen innan låg jag och läste i bibeln, eller Haynesboken för alla andra. Och jag läste nåt som jag aldrig hade läst förut - kopplingsscheman.
I början var det ganska så mycket rappakalja för min skalle, men efter ett tag började vissa saker att redas ut. Fann bland annat vart schemat höll hus för fönsterhissarna. Sedan fann jag att jorden var de svarta kablarna. Ganska logiskt egentligen.
Men. Här höll jag på att gå på en nit. Trodde de röda kablarna var plus..och..det kanske de var också, men efter att ha studerat lite närmare så kom jag fram till att de blåa kablarna hade plus i sig.
Och..jag hade rätt.

När plusen och minusen var grejade och dörrsidan var dithängd - efter ungefär tredje eller fjärde gången för helgen - så kom nästa problem. Slangen. I mitt desperata behov av att helt enkelt få dit det hela, så påbörjades en slangdragning utan dess like. Efter mycket om och men så kom änden ut ur instrumentbrädan, och ett litet hål borrades upp i plåten innanför skyddslisten på A-stolpen. Men..detta funkade inte. Skulle inte se klokt ut, och slangen skulle gå av.
Geniknölen fick arbeta fram en ny plan, som blev så här:



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-d07578512638eebc06d9bd31c224c6e4.jpg
[Taget 110626]*...här blev nya dragningen för slangen till mätaren. Slangen fortsätter ner i framflygeln och kommer fram snyggt och prydligt vid gångjärnen..*



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-9362fe91683b0ca477a317fe9d426d2a.jpg
[Taget 110626]*...lite superlim och..ja..lite hjälp att hålla fast åbäket..*



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-0ea32ef20123312549a99c656791a272.jpg
[Taget 110626]*..och ett slutligt resultat..ganska så nöjd för att vara jag som har skruvat dit

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
26 juni 2011
#367
Stiligt! Dragningen av slangen var ju rätt diskret också! Sen ditt sätt att skriva på, haha man ser dig framför sig när du trixar och fixar och kliar sig i skallen big_smile

Tja!

Forummoderator
26 292 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#368
Dennis_999 skrev:
Stiligt! Dragningen av slangen var ju rätt diskret också! Sen ditt sätt att skriva på, haha man ser dig framför sig när du trixar och fixar och kliar sig i skallen big_smile
Tack så mycket.
Ja, det var den diskretaste dragningen jag kunde komma på, utan att borra sönder hela bilen..haha.
Och mycket har jag lämnat utanför..försökte bara få med det mesta om hur jag gjorde, så jag minns detta framöver, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
26 juni 2011
#369
Ser ju bra ut.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 292 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#370
Danne_1977 skrev:
Ser ju bra ut.. big_smile
Tackartackar!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#371
Update!

110704



Då är V70:in inlämnad på Mekonomens bilverkstad på Arenavägen 2. Kändes lite oroligt när gubben bakom disken för det första hade fått fel regnummer bokat för morgondagen, men också därför att det var folk bakom disken, men de var tvungna att ringa på den rätte, som var nån helt annanstans.
Har varje person en sak att göra på det där stället...eller?

Hoppas verkligen att de råder bot på oljeläckaget, och visar att de är duktiga på vad de gör. Än så länge är intrycket..sådär..men..vi får se hur det slutar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#372
Update!

110706



Efter att man inte hade hört av Mekonomen - där bilen som sagt är inlämnad - efter utlovad tid, så ringde jag i stället, i hopp om att höra vad som var felet på bilen.
Personen i andra änden telefonluren var först lite ovetandes om vilken bil det gällde, men antar att det är många bollar i rullning, så förklaringar till det finns ju.

Problemet var någon o-ring från oljereturen, till blocket, som var dålig. Och eftersom att bilen är fyrhjulsdriven så ställde det till lite med bytet - men det skulle nog ordna upp sig.
När jag frågade om priset på denna o-ring så letade han länge, men stod utan svar.
I stället skulle då han ringa upp mig efter en halvtimme - en halvtimme som passerades och fortfarande håller på..

Men. Jag får väl ringa i morgon igen, och kolla läget. Blir intressant att se hur detta slutar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
6 juli 2011
#373
Tråkigt när det blir så... Känns ju inte direkt som dom är seriösa sad Varför lämnade du inte in bilen till Volvo istället? Eller du kanske inte har något i närheten? smile

Tycker aldrig Mekonomen har gett det där riktigt seriösa intrycket dessvärre... Men vi får hoppas att det löser sig för dig och att Ezekiel är ute på vägarna snart igen wink

Tja!

Forummoderator
26 292 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#374
Dennis_999 skrev:
Tråkigt när det blir så... Känns ju inte direkt som dom är seriösa sad Varför lämnade du inte in bilen till Volvo istället? Eller du kanske inte har något i närheten? smile

Tycker aldrig Mekonomen har gett det där riktigt seriösa intrycket dessvärre... Men vi får hoppas att det löser sig för dig och att Ezekiel är ute på vägarna snart igen wink
Anledningen till varför man inte vände sig till Volvo/Bilbolaget var väl för att man via omvägar hört illa om dem också antar jag. Men. Kanske man skall ge dem en chans i framtiden ändå..
Som det känns nu tycker jag dem ger seriösare intryck i alla fall.
Men. Huvudsaken det blir gjort..och till ett humant pris.
Får se vart denna nota slutar, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
7 juli 2011
#375
En kompis lämnade in sin bil där (den i odenskog) för byte av lite bussningar osv och först fick han vänta ett par veckor på att dom skulle ta in bilen trots att han fått datum då den skulle va klar! sen ringde dom inte upp trots att dom sagt dom skulle göra det.. sen fick han höra typ 5 olika slut priser och ingen av dom stämde.. sen råka ja komma för bi under en test körning av nån bil dom hade fixa å de va ju allt annat än mjuk körning. så hoppas du få den i utsatt tid å till rätt pris.
Senast redigerat av teamvolvoracing (7 juli 2011)

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 292 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#376
teamvolvoracing skrev:
En kompis lämnade in sin bil där (den i odenskog) för byte av lite bussningar osv och först fick han vänta ett par veckor på att dom skulle ta in bilen trots att han fått datum då den skulle va klar! sen ringde dom inte upp trots att dom sagt dom skulle göra det.. sen fick han höra typ 5 olika slut priser och ingen av dom stämde.. sen råka ja komma för bi under en test körning av nån bil dom hade fixa å de va ju allt annat än mjuk körning. så hoppas du få den i utsatt tid å till rätt pris.
Mjo..nu är det ju inte på samma ställe men..jag hoppas det går någorlunda smärtfritt detta i alla fall.
Vi får hoppas på det bästa. De hade i alla fall konstaterat vad som var fel när jag ringde.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 292 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#377
Update!


110712



Då var bilen tillbaka...på permission kan man väl kalla det för.
Läckaget - som ju var en packning till oljereturen från turbon - är numera tätad och fixad, men såklart så fann de ju en sista läcka till, nämligen den andra slangen till oljekylaren.
Slangen är beställd, och bilen skall tillbaka till Mekonomen för slutligt byte och..ja..vi får väl se vart notan slutar..
Skämtade lite om att jag verkligen inte hoppas jag är "arbetstimmar" inte är samma som de timmar bilen har stått hos dem, med tanke på att det idag är en vecka och en dag sedan den blev inlämnad..haha.

Har förresten fått hem toningen tidigare i veckan också, den färdigskurna.
Får se när man får tummen ur röven och monterar den.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

210 Inlägg
13 juli 2011
#378
arbetstimmar, har du testat och bytt o ringen med vinkelväxel på plats? testa å se vad du säger. är hemskt bra med plats näe.


Forummoderator
26 292 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#379
VXC70 skrev:
arbetstimmar, har du testat och bytt o ringen med vinkelväxel på plats? testa å se vad du säger. är hemskt bra med plats näe.
Nej jag tvivlar inte på deras ord om det, och tänker inte diskutera det med dem heller.
Att jag nämnde att jag inte hoppades arbetstimmar var lika med hur länge bilen var där, var ett skämt, vilket personalen mycket väl förstod..eftersom dom skrattade.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
14 juli 2011
#380
Lämnar inte in bilen på mekonomen igen. Varken nya "Mega" eller gamla på Lillänge.

Tjejen va in med sin Jetta -89 på Lillänge och fråga varför bilen koka på tomgång samt även ibland vid körning? (Vi misstänkte topplocket). Mekonomen fick ha bilen i några dagar och ringde sen att dom bytt termostat vilket kosta 800:- totalt? Den hade jag kunna bytt själv då vi tog loss och testkoka den förut. Sen sa dom att de va topplockspackningen som behövde bytas vilket skulle kosta ca 7000:- Och detta va dom helt säker på, tror säkert jag fråga 3 ggr om dom verkligen hade kollat allt.
Självklart tänkte vi inte fixa det men då tjejens studerarkollega's gubbe har egen liten verkstad så fick han kolla på den. De va då bara vevhusventilation som va igensatt. Rengjort och bytt en slang som tydligen va pyttelite torrsprucken så gick bilen som en klocka igen. Aldrig varit nå mer problem me den efter de.

Själv lämna jag in 240in på nya mekonomen Mega för ett vattenpumpsbyte. Funka helt okej i ca 4-5 månader tills det sprutar som en fontän åt alla håll under huven. Lämnar in bilen till samma snubbe som tjejen gjorde till sist, och han märker att det sitter ingen packning till vattenpumpen. Bara lite klet av nå slag lr va han sa.

Har tidigare lämnat in 240in för diverse felsökningar och jag tycker inte deras service är särskilt kundinriktad..
Va ja tycker om Mekonomen här iaf.


Sök