3874
Sök

Startproblem VW polo hittar ingen logisk förklaring

11 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#21
Ny rem monterad och allt roterar som det ska. Jag han inte hitta några skador på kolvar eller de delar jag ser. Det knäpper dock ibland i den bakre kamaxeln strax innan 1:an och 4:an når sitt toppläge.

Jag försökte mäta kompressionen men fick inga värden på någon cylinder. Dock kommer det luft från tändstifts genomföringen.

Motorn startar fortfarande inte. Det kan beror på att jag kopplade ur ECM-boxen som OBD-läsaren anger att den inte är ihopparad med bilen.

Finns det några smarta sätt att komma vidare?

6 028 Inlägg
för 2 timmar sedan
#22
Du kanske kan få tag på en billig inspektionskamera som du kan föra in i tändstiftshålet och se om ventilerna ser bra ut? Annars får du försöka täta bättre så du kan göra ett riktigt komressionstest.

Diagnostekniker
2 606 Inlägg
för 2 timmar sedan
#23
Och du utförde ditt kompressionstest genom att köra startmotorn i ~5 sekunder med full gas?
Har du 0kg så är antingen manometern trasig eller så är dina ventiler krokiga.

Du kan prova att göra en osofistikerad leak-down.
Offra ett tändstift och behåll den gängade delen.
Montera en slangnippel och slang inuti tändstiftets gängade del.
Skruva dit den i tändstiftsbrunn #1.
Ställ cylinder 1 i ÖD.
Trycksätt med en kompressor.

Kan du bygga och hålla tryck så lär den cylindern vara någorlunda tät.
Man släpper sedan trycket genom att rotera motorn eller koppla bort kompressorn.
Gör dock jävligt ont att få sisådär 8kg lufttryck på fingret, kan vara dödligt om man har otur.. så rotera motorn.

Edit: du har ju en kompressiontestare.
Är det en slangkoppling mellan slang och manometer kan du använda den för att trycksätta med.
Senast redigerat av Jesper328 (för 2 timmar sedan)

Up the RA


Sök