3013
Sök

Mutant ljudbygge, hjälp?

159 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Jag har planerat mitt ljudbygge såhär;

Ett par i framdörrarna, och ett par i bakdörrarna, och slutsteget som driver dessa.

Mutant MTHA 6C Harmony 6,5" Component Speakers  (x2)

Mutant NW280SP 2x80 Watt Amplifier  (x1)

EDIT:

Har haft lite funderingar, och jag kom på det att jag inte har någonting och driva på stereon, kommer endast ha 2 slutsteg, ett till frontsystemet, och ett till baslådan.

Då kom jag och tänka på, om man kanske skulle lägga in några lättdrivna diskanter o dra dom direkt på stereon ?

Vad tror ni om detta?

Kommer det spela i samma "takt" som alla andra högtalare eller kommer detta bli osynkroniserat?

Bygga in ett par i instrumentpanelen eller något...

Vad jag har för front system ser ni ovan!

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Tallriksmodellen (2 oktober 2010)

46 Inlägg
9 augusti 2010
Högtalarna vet jag inget om men slutsteget är riktigt bra trots det lilla priset. Så låter det skit är det inte steget det lovar jag:). Lycka till!

400 Inlägg
9 augusti 2010
Tror nog det kan bli riktigt bra, fast det är ett billigt paket. Satsa mycket tid på monteringen av middarna i dörrarna! Dämpa och stadga om det behövs osv. Hur bra det kommer låta beror till störst del på monteringen!

Sedan angående 6x9":arna kommer du få väldigt mycket delade åsikter om, men personligen tycker jag det är ett mycket bra val att sätta in 4 såna, kommer dunka på jäkla fint till hårdrock t.ex. Perfekt om du vill ha billigt ljud i en 'festarbil' t.ex.

Lycka till!

Mvh. Jonatan
Senast redigerat av JonatanR (9 augusti 2010)

1 523 Inlägg
9 augusti 2010
bättre du köper ett 4 kanals till mutant kitena:)

400 Inlägg
9 augusti 2010
valstadkillen skrev:

Bättre är det ju alltid, men dyrare också smile

Mvh. Jonatan

1 523 Inlägg
9 augusti 2010
JonatanR skrev:
valstadkillen skrev:

Bättre är det ju alltid, men dyrare också smile

Mvh. Jonatan

aa:) men finns kanske begagnat?smile

159 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
valstadkillen skrev:
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutsteg-c78173/zachry-k475-p333286/ e detta steg för dyrt?smile

Det va ju riktigt Schysst, men är det mycket bättre än det jag har ?

159 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
JonatanR skrev:
Tror nog det kan bli riktigt bra, fast det är ett billigt paket. Satsa mycket tid på monteringen av middarna i dörrarna! Dämpa och stadga om det behövs osv. Hur bra det kommer låta beror till störst del på monteringen!

Sedan angående 6x9":arna kommer du få väldigt mycket delade åsikter om, men personligen tycker jag det är ett mycket bra val att sätta in 4 såna, kommer dunka på jäkla fint till hårdrock t.ex. Perfekt om du vill ha billigt ljud i en 'festarbil' t.ex.

Lycka till!

Mvh. Jonatan

Jag ska köpa liknande Dynamat o lägga i dörrarna, både längst in mot plåten och närmast dörrsidan så att hela dörren blir som en sluten låda, tycker du jag ska lämna tebax dom högtalarna jag har köpt o köpa ett par andra eller ska jag ha kvar dom ?
Jag vill inte ha dåligt ljud..

Mvh Jake

400 Inlägg
10 augusti 2010
Tallriksmodellen skrev:
Jag ska köpa liknande Dynamat o lägga i dörrarna, både längst in mot plåten och närmast dörrsidan så att hela dörren blir som en sluten låda, tycker du jag ska lämna tebax dom högtalarna jag har köpt o köpa ett par andra eller ska jag ha kvar dom ?

Mvh Jake

Det låter som en bra plan angående monteringen..

Tja, om du ska byta dom eller ej vet jag inte, nog lär de spela helt OK för det priset iaf! Hade du tänkt byta dem mot modell dyrare annars då? Klart det finns bättre men då kostar det ju också..

Inget som hindrar dig från att testa med de du har först, går alltid att byta ut dem vid ett senare tillfälle om du inte är nöjd! Skulle iaf jag ha gjort.

Mvh. Jonatan

1 523 Inlägg
10 augusti 2010
Tallriksmodellen skrev:
valstadkillen skrev:
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutsteg-c78173/zachry-k475-p333286/ e detta steg för dyrt?smile

det e 4 kanaligt o inte 2 kanaligt:) jag använder det zachry steget men monosteget och det ger ut vad det står i specen:)

159 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
JonatanR skrev:
Tallriksmodellen skrev:

Mvh Jake

Det låter som en bra plan angående monteringen..

Tja, om du ska byta dom eller ej vet jag inte, nog lär de spela helt OK för det priset iaf! Hade du tänkt byta dem mot modell dyrare annars då? Klart det finns bättre men då kostar det ju också..

Inget som hindrar dig från att testa med de du har först, går alltid att byta ut dem vid ett senare tillfälle om du inte är nöjd! Skulle iaf jag ha gjort.

Mvh. Jonatan

Jag hade tänkt byta ut de mot dessa i så fall;
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds5250 … c-693.aspx   
Eller dessa;
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds400- … c-148.aspx
I informations fältet står det att jag kan köra dom direkt på stereon, vad tror du om detta?

Kicker är ju bra grejer vad jag vet?

Och nackdelen med mina mutant högtalare är att de är så stora, 6,5", och om man monterar dessa så måste man ha minst 6,5 tums högtalare efter detta.

400 Inlägg
10 augusti 2010
Tallriksmodellen skrev:
Jag hade tänkt byta ut de mot dessa i så fall;
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds5250 … c-693.aspx   
Eller dessa;
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds400- … c-148.aspx
I informations fältet står det att jag kan köra dom direkt på stereon, vad tror du om detta?

Kicker är ju bra grejer vad jag vet?

Och nackdelen med mina mutant högtalare är att de är så stora, 6,5", och om man monterar dessa så måste man ha minst 6,5 tums högtalare efter detta.

Personligen tror jag du får bättre ljud med Mutanterna. Att de är stora är absolut ingen nackdel, lägger du in 4" eller 5.25" kommer du förr eller senare vilja byta till 6.5", de spelar helt enkelt mycket bättre midbas. Så om du ändå tänker lägga ner tid och pengar på montering, gör det ordentligt med en gång och gör det för 6.5"!

Angående om du kunde dra dom på stereon, visst KAN man, men det blir nästan uteslutande Alltid bättre med externt slutsteg. Oftast väldigt mycket bättre.

Så min röst är att paketet du har är bättre än de du länkade till! (Kanske inte bättre kvalitet, men det kommer låta bättre för en mindre peng)

Mvh. Jonatan

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
10 augusti 2010
Hej på dig. Tycker du ska hålla dig till planen och bygga stabilt. Det kommer ändå sluta med att du vill ha 6,5 ". Det är i ditt fall lika mycket jobb att bygga om så stolreken kvittar för byggtiden.

159 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
Roger-T skrev:
Hej på dig. Tycker du ska hålla dig till planen och bygga stabilt. Det kommer ändå sluta med att du vill ha 6,5 ". Det är i ditt fall lika mycket jobb att bygga om så stolreken kvittar för byggtiden.

Jag kör på det, får försöka få det att se snyggt ut, de är lite för stora för dörrsidorna, men det går nog lösa.
Om allt går som det ska kommer bilen inatt, ska då genast börja riva dörrsidor o förbereda för ljudisolering.

4 693 Inlägg
10 augusti 2010
valstadkillen skrev:
Tallriksmodellen skrev:
valstadkillen skrev:

det e 4 kanaligt o inte 2 kanaligt:) jag använder det zachry steget men monosteget och det ger ut vad det står i specensmile

Hur kan du veta det?

Booyakasha!

1 523 Inlägg
10 augusti 2010
Softis skrev:
valstadkillen skrev:
Tallriksmodellen skrev:

det e 4 kanaligt o inte 2 kanaligt:) jag använder det zachry steget men monosteget och det ger ut vad det står i specensmile

Hur kan du veta det?

vet ej det blev lite felskrivet när man var trött big_smile men tycker steget är prisvärt iaf:) zachry har nästan e en av de bästa budgetmärkena:)

159 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Uppdaterat första inlägget, någon som har någon ide?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Tror inte på den idén, diskanter finns ju redan i kiten du ska köpa så nöj dig med dom. Stereon behöver ju inte driva nåt, funkar alldeles utmärkt ändå. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök