3016
Sök

Saab 9-3 T -02 projekt upprustning - Sänkningen klar

Snäll pöjk
703 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#61
BlauMes skrev:
TBOC_Razor skrev:
Vad är det för problem med stylingwebbens lampor i SIDen ??

Jag har deras lampor i min SID på 9-5:an och det är inga problem, lite gjutskägg att skära bort bara men inget farligt om man använder huvudet..

Funka inte alls för mig. Försökte ta bort den blåa "skyddsplasten" Men då gick bara diodens motstånd sönder på ena ledningen.

Kan tänka mig att det inte passar.. För mig va själva botten av för tjock i djupet så det gick inte att trycka ner i lamphålen och låsa dem.. Tog fram en liten fil och justerade dem lite, fick då i dem MEN displayen lyser knappt sig själv.. Inte heller med originallamporna längre.. Så J-A dålig passform på lamporna att man förstör sid:en med att det blivit dålig kontakt! Sedan har jag heller ingen löddpenna eller något så kan ju inte fixa detta försen jag köpt en... För 29:- tycker jag att det bara skall passa direkt.. Dessutom tillförde detta merkostnader.. Alla som skall byta lampor i sina displayer på Saab:ar, köp inte från diodhuset.se !

Ack vet jag förgasarmotorer!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 september 2010
#62
BlauMes skrev:
TBOC_Razor skrev:
Vilken skyddsplast ??

Du ska iaf ha neo wedge T5 till SIDen, har du något annat så har du köpt fel..

Du pratar om dessa right?

http://stylingwebben.se/products/view/w … &w=288

Precis dessa jag köpte men när jag köpte dom var dom runda upptill.
Där ser du den blå plasten.

Sitter då ingen plast på lamporna jag köpte från stylingwebben utan dom var bara till att skära bort lite gjutskägg och trycka i.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 801 Inlägg
17 september 2010
#63
TBOC_Razor skrev:
BlauMes skrev:
TBOC_Razor skrev:
Vilken skyddsplast ??

Du ska iaf ha neo wedge T5 till SIDen, har du något annat så har du köpt fel..

Du pratar om dessa right?

http://stylingwebben.se/products/view/w … &w=288

Precis dessa jag köpte men när jag köpte dom var dom runda upptill.
Där ser du den blå plasten.

Sitter då ingen plast på lamporna jag köpte från stylingwebben utan dom var bara till att skära bort lite gjutskägg och trycka i.

Skumt det där. :S


Snäll pöjk
703 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#64
Nu är turbon bytt! big_smile Den går friskt och bra nu, låter dessutom mycket gott från luftfiltret smile.
Har inga bilder nu för att uppdatera men det kommer, måste bara få in dem i datorn..

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#65
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997257_g3774x.jpg
Turbon som inhandlades till "pärlan"

Börjat byta lampor till sid:en till grön belysning.
Såhär ser det ut original:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997258_0t3r3c.jpg
Och såhär med gröna dioder:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997259_248xq4.jpg
Alla lampor är givetvis utbytta nu, gjorde bara såhär för att visa skillnad smile

Jag har också börjat fundera på hur jag ska koppla in tryckmätaren för att få bästa värden.
Förslag som jag har fått är att koppla in mätarn här vid vacuumslangen som går till avlastningsventilen efter spjälhuset (den gula)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997260_aqoqvs.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997261_sb1fcl.jpg
Eller någon av dessa tre slangarna?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997263_k1wtqr.jpg


Hittade ett fint hål genom mellanväggen in i bilen där jag drog slangen, fick lyfta bort säkringshållaren.
Va ett jäklans pill med detta vill jag lova!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997265_55v0u2.jpg

Kopplade till vacuumslangen i första alternativet då jag såg detta som enklast med kanske mest felande? Istället för att dra slangen genom hela motorutrymmet..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997266_b35qzs.jpg

Strömen till mätarn blev också ikopplad, jordade och drog ström från säkringarna vid passagerardörren (stereons säkring) så att mätarn slås på då tändningen är på.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/997267_3ummaq.jpg

Bilen laddade ca 0.8

OBS! Tejpade mätarna provisoriskt så länge tills mätarhuset kommer (A), vet att det ser ut som F*N!
Senast redigerat av mangedif (27 september 2010)

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#66
Någon som vet var man kan få tag på fjädrar till min bil som sänker mer än 40mm? Eller finns detta?

Ack vet jag förgasarmotorer!

55 Inlägg
22 september 2010
#67
Varför sätter du inte laddtrycksmätaren i ljusvredet?

https://www1.garaget.org/archive/116/115155/177887/177887-1918459.jpg
Senast redigerat av Pips (22 september 2010)


Snäll pöjk
703 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#68
Var ska jag ha ljusknappen då? :S Eller du menar att man ska slänga bort den helt? Visst det ser ju snyggt ut men man ser ju den inte så bra därifrån man sitter, får ju luta sig något åt vänster tongue. Men jag ska köpa ett mätarhus efter den 25/9.

Någon som har tips på en annan mätare som kan vara "bra att ha"?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#69
ser nu att du monterat ljusknappen vid fötterna big_smile ser inte alls dumt ut! Värt att tänka på, tack!

Ack vet jag förgasarmotorer!

55 Inlägg
22 september 2010
#70
Är polarens bil, inga problem att se mätaren när man kör. Att sätta en mätarhållare på A-stolpen ser för mycket EPA ut på en SAAB. Klart mycket mer stilrent att ha den där ljusvredet sitter. Andra mätare,
Oljetemp
Oljetryck är väl ganska vettiga att ha.


Snäll pöjk
703 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#71
Pips skrev:
Är polarens bil, inga problem att se mätaren när man kör. Att sätta en mätarhållare på A-stolpen ser för mycket EPA ut på en SAAB. Klart mycket mer stilrent att ha den där ljusvredet sitter. Andra mätare,
Oljetemp
Oljetryck är väl ganska vettiga att ha.

Har du länk till hans bil här på garaget? smile
Jo visst, men känns också enklast och mest praktiskt däremot blev jag sugen på att ha mätarn där du säger och sätta ljusvridet vid fötterna. Fast ska man då har mer mätare så kommer det ändå bli att man sätter dom i a-stolpen om man inte moddar om i mittkonsolen för alla mätarna.

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#72
En annan fråga bara, när bilen står på tomgång ska laddtrycksmätaren vara på noll då eller efter minusstrecket? :S

Ack vet jag förgasarmotorer!

55 Inlägg
22 september 2010
#73
På tomgång suger ju motorn vacum, ska alltså bra på -0,6-8 bar.

sök efter thecap så hittar du hans bil.


10 Inlägg
22 september 2010
#74
Tyckte väl att jag kände igen min bil här!
Trevligt projekt! Jag har lite liknande idéer när det gäller min bil. Tänkte fixa grön belysning på SID:en, har du gjort det på ACC:en också?
Att lacka listerna blir ju riktigt snyggt. Jag har slängt på aero-fronten på min och tagit bort strålkastartorkarna, så då tänkte jag passa på att spackla igen hålen för dom och lacka allt i silver.
När det gäller mätaren i ljusvredet måste jag säga att jag är riktigt nöjd med den. Man måste vrida på huvudet en liten aning när man kommer upp över 1,2 bar, men verkligen inget som stör eller blir jobbigt i längden. Om du flyttar ner ljusvredet så se till mäta ordentligt före du sågar upp så att du slipper såga upp i själva knäskyddet (metallplattan bakom plasten vid benen).

Mecka på!

Snäll pöjk
703 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#75
Pips skrev:
På tomgång suger ju motorn vacum, ska alltså bra på -0,6-8 bar.

sök efter thecap så hittar du hans bil.

Okej, min står på 0 hela tiden vid tomgång.. Säkert mätaren som är kass då eller?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#76
thecap skrev:
Tyckte väl att jag kände igen min bil här!
Trevligt projekt! Jag har lite liknande idéer när det gäller min bil. Tänkte fixa grön belysning på SID:en, har du gjort det på ACC:en också?
Att lacka listerna blir ju riktigt snyggt. Jag har slängt på aero-fronten på min och tagit bort strålkastartorkarna, så då tänkte jag passa på att spackla igen hålen för dom och lacka allt i silver.
När det gäller mätaren i ljusvredet måste jag säga att jag är riktigt nöjd med den. Man måste vrida på huvudet en liten aning när man kommer upp över 1,2 bar, men verkligen inget som stör eller blir jobbigt i längden. Om du flyttar ner ljusvredet så se till mäta ordentligt före du sågar upp så att du slipper såga upp i själva knäskyddet (metallplattan bakom plasten vid benen).

Mecka på!

Snyggt det blev med aerofronten! Den originala är faktiskt ganska tråkig.. Jo då listerna kommer nog bli bra om man får det gjort någon dag, måste ju lacka de listerna som sitter fast i front- och bakspoilern med, kan se lite lustigt ut annars tongue.

Tack!

Ack vet jag förgasarmotorer!

55 Inlägg
23 september 2010
#77
Snarare felkopplad.


Snäll pöjk
703 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#78
Pips skrev:
Snarare felkopplad.

På vilket sätt, ge ett förslag på hur jag ska koppla den? Du ser ju vart jag kopplat in slangen.

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#79
Skulle vilja få hjälp med hur man byter fjädrar både fram och bak? Har aldrig gjort detta tidigare och vore schysst av någon som vill hjälpa, gärna med bilder också, tack!

Ack vet jag förgasarmotorer!

2 021 Inlägg
26 september 2010
#80
Bak= enkelt som fan, lossa stötdämparn och bänd bort de gamla fjädrarna och dit med dom nya.
Fram får du plocka ner fjäderbenet/spindeln vilket brukar kunna sitta riktigt fastrostat på ng900/og9-3 men är inget svårt arbete.
Bort med bromssok,abs kabel, drivaxelmuttern samt lossa spindelleden och styrleden sen lossa fjäderbenet uppe i motorrummet.
Sen behöver du en fjäderkompressor innan du lossar toppmuttern, finns på biltema.



Sök