Som alla skriver så behöver du ett bränslechip till att börja med innan du ens höjjer laddtrycket på något vis. En laddtrycksmätare är också att föredra så du vet vad du håller på med när du höjjer laddet senare. Finns på biltema för en billig slant.
Visst kan det fungera bra om du håller dig under 0.5 bars ladd. Men LTT är inte gjord för det original.
Boxen som ska chippas hittar du på höger sida vid fötterna på passagerarsidan. Det är en plastkåpa dör som du tar bort och sedan ser du boxen. Kolla vad det står för numer på boxen och ange dessa när du ska köpa/beställa ett bränslechip. Bränslechip hittar du på bsr.se (dyrt!),
http://www.vikingchip.com (prisvärt). Finns även annonser på blocket med chip osv.
EFTER att du har monterat in ett bränslechip så kan du höjja laddtrycket. MAX 0,9 bar. Annars finns det risk att bilen "hackar" sådär som den gör nu igen. "Hacket" som uppstår är när kknacksensorn känner av att motorn knackar (är påväg att spika eller spikar) och stänger då av tändningen/bränsletillförseln (osäker där) en kort stund för att skydda motorn.
För att höjja laddtrycket EFTER att du chippat så finns det två alternativ.
1. Du höjjer med T-kors eller en såkallad pysventil. Pysventil finns att köpa på turbocenter i sthlm eller på diverse bilsidor med trim. tex
http://www.xtremt.se/?artnr=300599&cat_id=12492. Det andra alternativet som du eventuellt måste handla för LTT trycklockan är såpass svag original är en förstärkt trycklocka som går att ställa mellan 0.6-1.2 bar. Den billigaste trycklockan jag har hittat hitills är på
http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka då måste du även ha ett fäste som finns på
http://www.turbomeck.se/faste-rostrfittLycka till och jag rekomenderar att ta bort t-korset och stå ut med att bilen är slö tills du har fått tag i dessa grejjer. Det går att mixtra med t-korset. Om vi säger att ett T-kors har ju tre vägar att gå. Om du sätter det så att det är raka vägen för luften att gå till kompressorhuset så brukar det skenladda. om du däremot sätter t-korset så att luften bryts igenom det så brukar man ladda mindre. Och så olika längd på slangar osv. Går som sagt att mixtra ihop det där.
MEN BRÄNSLECHIP FÖRST!