Skulle vilja att säga att jag inte är speciellt kunnig på ämnet.
Pappa köpte en 945 ltt för över 10 år sen, då satt det ett vanligt t-kors vid turbon (mellan wastegaten och turbon om jag har rätt). Efter pappa hade kört bilen ca 5000 mil började bilen hacka rejält vid gaspådrag, det var en av slangarna till t-korset som hade lossnat. Pappa lämnade in bilen och slangarna byttes ut och moterades igen utan t-kors. Pappa tyckte dock bilen var väldigt slö vilket var förståeligt, och for tillbaka till verkstaden. Då monterades ett annat t-kors eller vad man nu ska säga:
bild:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Bild0064.jpg Hur som helst, bilen hackar nu vid fullt gaspådrag men du får en rejäl effekt av turbon vid 60-70% gas utan hack och det behövs aldrig mer gas vid en normal omkörning eller liknande. Känns inte alltför bra för motorn dock och andra personer som testkört bilen tycker det känns som den har över 200hk, vilket kanske är lite väl mycket för en ltt. Känns inte som turbon jobbar alls under 60-70% gas också, fast kanske är lite svårt att bedöma då standard ltt knappt ger någon effekt alls.
Bilen har nu gått 27000 mil varav kanske 5 tusen mil har körts som jag nyss beskrev med "t-korset" på bilden. Det var den tidigare ägaren som hade monterat det tidigare t-korset, och då fanns det inget "hack" vid fullt gaspådrag och vi vet inte hur långt bilade rullade med det t-korset, kan vara möjligt att den gått med det tidigare t-korset alla 22000 mil som återstår.
Pappa kör nästan aldrig på högre varvtal överhuvudtaget, ända gångerna han gör det är när han kör riktigt fort då bilen varvar en del i 180+ på 5:an.
Volvo 945 -95
B230FK
Frågan är, är detta skadligt för motorn? Är det ett dåligt sätt att få ut mer effekt ur motorn och om det skulle vara det, hur kan vi får ut mer effekt ur motorn på ett icke skadligt sätt för en billig peng?