4631
Sök

Duger 40watts högtalare fram?

27 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare. Jag har nyligen köpt mig en golf II Manhattan årsmodell 90. Jag har tänkt bygga in lite ljud i den men upptäckte att det satt 40watts högtalare fram (inte i dörrarna utan uppe vid rutan). Det jag undrar är om det duger som "skrikhögtalare" och att jag då har några större på hatthyllan bara?
Vill inte ha superbra ljud men lite mer än orginal. Just nu så har jag inget inkopplat för jag har inte ens någon stereo i sad

Men jag kan absolut INGENTING om ljudbyggen,högtalare och allt sådant smile

Mvh Mackrix

Med en bilmek till Farsa så klarar man allt!

19 Inlägg
21 augusti 2010
fungerer sikkert. er veldig dårlig plass til høytalere der oppe. så må evt ha noen med veldig små magneter. men hvis du ikke skal ha no villt anlegg så duger det nok.

4 693 Inlägg
21 augusti 2010
Watt säger ingenting

Booyakasha!

27 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Watt säger ingenting

Förklara gärna för mig då? smile

4 693 Inlägg
21 augusti 2010
Vad är det för märke tex och hur gamla är dom?

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 augusti 2010
Watt på högtalare säger bara hur mycket effekt dom tål innan talspolen blir överhettad eller dom slår i bott, alltså ingenting om hur dom låter. Isåfall skulle mina Amega 3,5" koaxialer låta rätt dåligt då dom "bara" är på 30Wrms... roll

Större högtalare bak känns inte som rätt väg att få, stoppa i nåt i dörrarna fram istället så du får ljudet där du sitter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

27 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Watt på högtalare säger bara hur mycket effekt dom tål innan talspolen blir överhettad eller dom slår i bott, alltså ingenting om hur dom låter. Isåfall skulle mina Amega 3,5" koaxialer låta rätt dåligt då dom "bara" är på 30Wrms... roll

Större högtalare bak känns inte som rätt väg att få, stoppa i nåt i dörrarna fram istället så du får ljudet där du sitter.

Men jag har ingen plats för nått i dörrarna nu, det sitter "karthållare" där. Och jag kan inte bygga något själv tror jag inte, inte så det blir snyggt iaf tongue Har kollat på forumet och många plastar i princip och jag fattar inget om sånt! xD

4 693 Inlägg
21 augusti 2010
ChriZtoffer skrev:

Precis, och mina 4" är specade till 35 rms tongue

Booyakasha!

27 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/DSC00461.JPG

Vet inte ifall det blir rätt nu, men det är iaf en av högtalarna smile
Tagen med mobil kamera då jag inte hittar vanlig kamera, men det står SE-3251 coaxial 2-way 40w Clarion, är detta till någon hjälp? smile

372 Inlägg
22 augusti 2010
Har du redan högtalarna så är det ju bara att testa. Är 3,5" original så nåt sorts filter som skär bort basen från dem är att rekomendera.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

27 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
octan skrev:
Har du redan högtalarna så är det ju bara att testa. Är 3,5" original så nåt sorts filter som skär bort basen från dem är att rekomendera.

Ska testas såfort jag inhandlat en stereo vilket förhoppningsvis blir i veckan smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
22 augusti 2010
Mackrix skrev:

Tagen med mobil kamera då jag inte hittar vanlig kamera, men det står SE-3251 coaxial 2-way 40w Clarion, är detta till någon hjälp? smile

Såna där har jag haft förut. Kunde inte överrösta basen (inte så konstigt heller) men den lät väldigt fint o bra.
Senast redigerat av Streethawk (22 augusti 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

27 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Streethawk skrev:
Mackrix skrev:

Såna där har jag haft förut. Kunde inte överrösta basen (inte så konstigt heller) men den lät väldigt fint o bra.

Det kanske räcker då smile Har inte tänkt ha överdrivet mycket bas pga att jag inte gillar det ^^

2 914 Inlägg
22 augusti 2010
Mackrix skrev:
octan skrev:

Ska testas såfort jag inhandlat en stereo vilket förhoppningsvis blir i veckan smile

vad ska du köpa då?

vi kan försöka ge tips smile

säg budget, vad du ska ha den till så kan vi försöka hjälpa dig smile

27 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Just nu så vet jag inte riktigt vad jag vill ha, vill inte ha något jätte dyrt och skit bra, lite "lagom" xD Budget vet jag inte då jag inte har en aning om vad som är rimligt. Jag vill inte ha något 10 000kr ljudbygge direkt om du förstår smile

2 914 Inlägg
22 augusti 2010
Mackrix skrev:
Just nu så vet jag inte riktigt vad jag vill ha, vill inte ha något jätte dyrt och skit bra, lite "lagom" xD Budget vet jag inte då jag inte har en aning om vad som är rimligt. Jag vill inte ha något 10 000kr ljudbygge direkt om du förstår smile

är det typ http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94
http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94
http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=2450
osv osv osv

alla duger nog gott till korvkioskdunk tongue alpinen har jag inte hört nåt om, men har kenwoodmaskinen och den funkar finfint, hillman har en kompis och är supernöjd smile

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Om du inte vill lägga ner pengar och tid på att få ett rejält framsystem som kan möta upp en baslåda, då är ju ett par 6x9" i hatthyllan ett enkelt sätt att få hyfsat dunk. Ett "normalstort" 4-kanals steg som driver båda 6x9" och dina 3,5" framhögtalare gör att du får ut mer av högtalarna än att låta stereon driva dem.

Eftersom 3,5" inte klarar av den lägre midbasen utan att låta illa så kan delningsfiltret i steget avlasta dem och göra att ljudet ändå låter bra vid lite högre volym. smile

Med en sånt system kommer musiken att höras bakifrån (vilket många inte tycker blir bra), men ifall du inte tycker att det spelar någon större roll så får det bli så. smile

27 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Typ samma prisklass som hillman fast jag vill ha usb ingång tongue

Hur mkt skillnad gör det om jag har ett slutsteg istället för att låta stereon driva? Och vad menas med 4-kanals? xD

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Skillnaden blir klart hörbar, så kan man säga.

4-kanals steg har 4 kanaler, tex höger+vänster fram och höger+vänster bak (det vanligaste kopplingssättet). smile

2 914 Inlägg
22 augusti 2010
Mackrix skrev:
Typ samma prisklass som hillman fast jag vill ha usb ingång tongue

Hur mkt skillnad gör det om jag har ett slutsteg istället för att låta stereon driva? Och vad menas med 4-kanals? xD

finns USB ( På baksidan med 70cm kabel)

Sök