3267
Sök

Hjälp! Har en Passat som inte driver på växlarna "spökfel"

5 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#1
Har en passat som för ca 10 dagar sen sluta driva på växlarna. Får i alla växlar och både låda och koppling känns som vanligt men den driver inte. Bogsera den då till verkstad där dom rev växellåda men hitta inget fel. Dom satte ihop den och sen funkade den konstigt nog.

Hämtade den dagen efter och körde runt 10 mil det dygnet inan samma grej händer igen på kvällen. Helt plötsligt driver den inte på växlarna. Prova flera gånger men inget hände. Bogsera den till verkstad igen och morgonen efter när han ska titta på bilen funkar det igen.
Sjukt skumt! Min mekaniker har pratat med flera VW kunniga men ingen har varit ute för detta förut.

Finns det nån som har ett tips på vad det kan vara?

Tacksam för snabbt svar då jag måste bestämma vad mekanikern ska göra med bilen, om han ska börja riva i den. Är rädd att det kan bli dyrt.

/ Fredrik

5 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#2
Det är en 00:a  1,8T ifall det hjälper nåt

/ Fredrik

1 122 Inlägg
22 augusti 2010
#3
nu vet jag inte svaret på denna men är det automat? eller manuell?

gasa nu foer faen!

5 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#4
manuell

66 Inlägg
22 augusti 2010
#5
Om någon av drivknutarna har gått sönder driver den inte, när du lägger i växel och släpper kopplingen så går effekten ut där det lättast snurrar, har en drivknut gått sönder snurrar det väldigt lätt där. Dock borde en bilmekaniker märkt det. MEN du kan förmodligen kolla det lätt själv, lägg i en växel och släpp kopplingen, dra upp handbromsen och gå ut och lyssna vid båda framhjulen om du hör något klonkade ljud eller likande. Kolla det så fort som möjligt och skriv till mig om det är så att det låter illa, för då kan du få direkt pris ifrån mig, och jag kan ev. komma och fixa din bil kommande helg!


1 122 Inlägg
23 augusti 2010
#6
Tänkte precis samma sak själv. Men d vore ju konstigt om han kunde köra så pass långt. Dessutom bör ju knuten låta gode illa isf.

gasa nu foer faen!

66 Inlägg
23 augusti 2010
#7
kan ju vara så att den är riktigt dålig och mekanikern har av misstag bankat på den så den kommit i rätt läge!


178 Inlägg
23 augusti 2010
#8
kanske lite långsökt men det passar in skapligt mot din beskrivning och antagligen inte det första man kollar om en bil inte driver.

sopslut eller skadat urtrampningslager/ingående axel till växellådan.
när du kopplar ur och sedan släpper kopplingen lägger sig urtrampningslagret lite på tvären och förhindrar tryckplattan från att helt lägga sig mot kopplingen.

resultatet borde bli att kopplingen känns och låter ungefär som vanligt, kan lägga sig till rätta efter en demontering och återkommer lite när den känner för det.

men som sagt, det låter ju lite långsökt.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 augusti 2010
#9
Det är ingen drivaxel som hoppat ur, sen när mekanikern rev isär så tröck han tillbaka den tillräckligt för att driva, sen nu har den lossnat igen?
Om du vrider på hjulen fullt rattutslag så borde man kunna höra lite rasslande. Gjorde jag iaf på min A100

Men jag tycker det är ngt man borde sett. hmm
Senast redigerat av LeafBox (23 augusti 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 259 Inlägg
23 augusti 2010
#10
Jäkligt mysko fel, men som skrivits så kan det omöjligt vara nåt annat än runt drivknutar eller koppling, men skulle det vara en drivknut som får för sig att hoppa ur emellan åt skulle detta höras, skulle ju rassla eller så när kopplingen är uppsläppt med växel i! Så mina slantar satsar jag på kopplingen! Antingen att nån cylinder hänger sig(för visst är det hydralisk koppling?) eller att urtrampningslagret blir som skrivet ovan, men kolla så armen till kopplingen på växellådan går tillbaka som den ska, kan ju vara nåt som lägger sig i vägen eller så också..

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (23 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#11
Tjena!
Tack för svar, drivknutarna byttes i början av sommaren så dom kollades först och dom är ok. Plus att det borde ju låta om det vore dom.
Bilen står ju på verkstaden nu och hans teori är också nåt med kopplingen, bara så sjukt surt om man byter massa och sen är det inte det ändå. Blir ju dyrt så vill gärna vara så säker som möjligt innan man ger sig på det. Vad tros?

/ Fredrik

3 259 Inlägg
23 augusti 2010
#12
frecka skrev:
Tjena!
Tack för svar, drivknutarna byttes i början av sommaren så dom kollades först och dom är ok. Plus att det borde ju låta om det vore dom.
Bilen står ju på verkstaden nu och hans teori är också nåt med kopplingen, bara så sjukt surt om man byter massa och sen är det inte det ändå. Blir ju dyrt så vill gärna vara så säker som möjligt innan man ger sig på det. Vad tros?

/ Fredrik

JonR skrev:
Jäkligt mysko fel, men som skrivits så kan det omöjligt vara nåt annat än runt drivknutar eller koppling, men skulle det vara en drivknut som får för sig att hoppa ur emellan åt skulle detta höras, skulle ju rassla eller så när kopplingen är uppsläppt med växel i! Så mina slantar satsar jag på kopplingen! Antingen att nån cylinder hänger sig(för visst är det hydralisk koppling?) eller att urtrampningslagret blir som skrivet ovan, men kolla så armen till kopplingen på växellådan går tillbaka som den ska, kan ju vara nåt som lägger sig i vägen eller så också..

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#13
Nu är koppling bytt och problemet kvarstår, bytte efter det till en annan växellåda och det händer igen. Fattar nån någonting. Min bilmek har haft halva södra sveriges vw mekaniker inkopplade men ingen har varit ute för detta felet. Det är helt sjukt.

Har nån nåt nytt tips?

Eller är nån sugen på att köpa den av mig som tror kan fixa den. Fint skick i övrigt. Jag börjar tröttna och det börja bli för dyrt att byta grejer som uppenbarligen är ok.

302 Inlägg
4 september 2010
#14
hissa upp framändan på bilen så båda hjulen är i luften.

Sen lägger du i en växel och tvärsläpper kopplingen några gånger och ber någon att samtidigt kolla på hjulen om dom rör sej något? (kan röra sej bara pyttelite)

MVH Pälle

7 274 Inlägg
4 september 2010
#15
Upp med framändan, igång med motorn och i med en växel.
Snurrar någon inre drivknut?


Tvivlare
2 266 Inlägg
4 september 2010
#16
jag gissar på att det är nåt lurt med kronhjul eller diffen i lådan. kan vara nåt litet som är svårt att upptäcka.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Oturen själv
593 Inlägg
4 september 2010
#17
Dum fråga kanske, Men säker på att växelförarn inte lurar dig så du tror du fått i växlarna bara? Kan väl vara någon guidning som lägger dig mellan växlarna ir liknande.

Brum


Sök