Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
tobee skrev:
Viktigt att tillägga är att Volvon kördes på V-power och var chippad. Innan dess drog den en till ett par deciliter mer på 98 oktan. VIssa kör ju sina volvos på 95 och då blir förbrukningen därefter. Då snackar vi över 1 liter per mil utan att man varit särskillt tung med gasen.
2.5T Med variabla ventiltider på både insug och avgassida(motsvarande dubbelvanos på BMWspråk) tillsammans med motoroptimering och v-power går att köra lika snålt som 330n. snålt är alltså runt 0.7 landsväg. Det går ej att jämföra den äldre 2.4T med 2.5T då den senare har just "dubbelvanos" och är snålare. Hursom du har helt rätt. En 2.5T är normalt inte snålare än BMWs 3-liters sexa men med fix och trix från BSR går det alldeles utmärkt. 330n gick ju också på v-power så det är helt klart jämförbart
Tvivlar som vanligt på ett fristående bolags förmåga att öka effekten och minska förbrukningen, tycker det säger sig självt att Volvo som trots allt byggt produkten är mest kapabla att optimera den under utvecklingen.
Att man
på bekostnad av förbrukningen,
utsläppen och till en varierande del livslängden kan få mer effekt ur motorn genom chiptrim är en sak men att en produkt från Volvo skulle vara så dåligt optimerad att en tredje part kan sänka förbrukningen markant och samtidigt öka effekten känns taget från reklamvärlden och inte verkligheten.
Visst L´oreal påstår sig kunna backa tiden och få dig att se 20år yngre ut, Gilette kommer en gång i kvartalet med ett ny revolutionerande rakblad och BSR utlovar mer prestanda och mindre förbrukning.
Och jag påstår att man skall ta allt ovanstående med en rejäl nypa salt...
Men där har du fel....igen
![smile](img/smilies/smile.png)
Så gott som alla Volvo jag vet som har chippade med nått av de första "stegen" är snålare vid normal/lungn körning men givetvis törstigare när det gasas friskt.
Trimfirmorna behöver inte ta hänsyn till emissionsvärden vid körning, det enda det mäts vid är vid körning och 2500 rpm på bilprovningen.
Man behöver ju med en mer optimerad motor inte gasa lika mycket för att uppnå samma toppfart och accelration som du behöver när bilen är orginal.
Kör min T4 på 0.65 l/mil på landsväg och precis under litern i medelförbrukning och då kör jag fan aktivt med den, det är hjulspinn, lite rödljusrejs och lite 200+ repor mot polarna ibland.
Jag är skitnöjd med det, en kombi på 1400 kg och 265 hkr
![smile](img/smilies/smile.png)
*Host*
Rätt igen måste du mena? ![wink](img/smilies/wink.png)
Håller kvar vid ovanstående ståndpunkt även om den förstås varken kan eller är tänkt att täcka alla fall, men det hade varit intressant att se en ordentlig undersökning på ämnet men oavsett så spelar det ingen roll i praktien; Man skaffar sig inte en stark turbomotor för att snålköra och belastar man en turbomotor (Eller vilken motor som helst) dricker den mer precis som du själv skrev.
Caromania; Är inte insatt i ämnet så skall inte envisas men tvivlar starkt på att tillverkarna lämnar några större marginaler, speciellt inte idag när tillverkarna krigar om centiliter. Att det hade gått att göra förbättringar om man optimerat varje motor för sig tvivlar jag inte på.
Men jag tvivlar på att ens det gör någon enorm skillnad, dagens motorer är trots allt produkter tillverkade med hög noggrannhet. Att det skulle lämnas några marginaler att plocka ut 50hp (minus människors förmåga att överdriva säg 30hp) men samtidigt kapa en dryg deciliter av förbrukningen känns orimligt.
Men det är inte första gången man hör om dessa fantastiska turbobilar som för 5000:- kör ifrån M3 och 911 Carrera samtidigt som förbrukningen sjunker med 1-2dl/mil under vad modellerna drar från fabrik. Oavsett om man tar högre utsläpp med i beräkningen eller inte måste Volvo och Saab vara fruktansvärt inkompetenta motorkonstruktörer om de lämnar sådana marginaler. ![roll](img/smilies/roll.png)
Fruktansvärt konstigt att dessa möjligheter inte utnyttjades, jag menar Volvo plockade ut 300hp ur S60R men varannan tomte kör med 330hp eller mer, utan nackdelar påstås det. Drivlinan tål det*, förbrukningen är densamma och bilen blir sportbilssnabb, vilken miss Volvo!
Och om det i fallet S60R 2004 handlade om utsläpp är det konstigt att 850 och x70R inte utnyttjades fullt ut på en tid där utsläpp var mindre viktiga och växthuseffekten något som gjorde det möjligt att odla gurka i kalla Sverige.
Eller ta Saab Aero som exempel, modellen presterade det högsta miljöindexet som uppmätts i en standardbil vid Teknikens Värld´s rototest. Och då klarade den ändå inte av att mäta upp det riktiga värdet utan slog i taket, eftersom Saab uppenbarligen struntade i miljön där finns det ju ingen anledning för dem att inte ta ut de 300hp+ den skall klara istället för futtiga 230hp?
Nej ni får ursäkta, men jag litar mer på Volvo och Saab (mfl) än användare på ett forum och är övertygad om att de hade tagit ut mer effekt ur sina bilar om det varit rimligt och så enkelt som ni vill påskynda. För de är verkligen allt annat än inkompetenta biltillverkare det är omöjligt att neka till.
Sedan kan jag som person tycka vad jag vill om deras modeller kontra andra tillverkares. *(Nåja, FWD brukar folk tala om, men varför ingen FWD R i så fall om det är så perfekt?)