4611
Sök

Köpråd: Volvo S40 T4 vs Lexus IS 200 mfl

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 september 2010
#61
Rquired skrev:
caromania skrev:
Du har ärligt talat faktiskt fel i det mesta du skriver.

Volvo skulle inte kunna göra det billigare än den enskilde experten kan, för alla bilar ÄR olika individer och måste därmed optimeras separat. Vilket tar tid. Tid är pengar på fler sätt än ett! Annars blir det - kompromisser. Ska Volvo lägga 5000kr extra på detta så måste de ta ut 15000 mer. Plötsligt kommer då köpare att välja andra märken.

Volvo skulle heller definitivt inte göra det på dussinmodellen T5-R. Det skulle inte förvåna mig om Volvo gick back på modellen redan till o börja med per såld bil räknat. De häftigaste modellerna är mer eller mindre alltid en förlustaffär för företagen, en beräknad förlustaffär. De finns i stort sett bara för att göra reklam för de enklare modellerna, att synas på racerbanorna kanske, så 850GLE fick en liten skjuts i rätt riktning.

Varför delar Aston Martin detaljer med Volvo? Pinsamt kan tyckas men endast ett kostnadseffektivt kompromissande för att hålla nere kostnaderna. Varför slänger man inte in andra detaljer och höjer bilens pris med ett par tusenlappar? De som köper Aston Martin skulle väl inte klaga? Men jo, allting är noga uträknat att gå jämnt upp med lite marginal.

Jag hävdar motsatsen, trimfirmorna måste ha marginaler de med. Företag är företag oavsett om de tillverkar personbilar eller trimmar dem. Nu tar inte BSR&co 5000:- för sina produkter utan det är siffran en del här påstår det kostar. Men oavsett så är det en siffra Volvo (Fortfarande ett exempel!) hade tjänat på, antingen rent ekonomiskt eller genom att stärka varumärket.

Vad jag däremot påstår är att Volvo kan med sina resurser (Allt från erfarenhet till ekonomi) ta fram samma produkt till en lägre kostnad, och eftersom den i så fall skulle hamna i ett större antal bilar än vad en trimfirma kan räkna med blir med stor sannolikhet priset per enhet lägre.

Trimma och bänka bilar på löpande band låter kanske intressant? wink

Jaha, du pratar om Ebay-chip? Varför skrev du inte det direkt? roll
Nej allvarligt talat, du och jag pratar om olika saker. Du pratar fortfarande om kompromisser och jag pratar optimering. Men som vanligt Rq så har du rätt och alla andra fel.
Senast redigerat av caromania (6 september 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 september 2010
#62
caromania skrev:
Rquired skrev:
caromania skrev:
Du har ärligt talat faktiskt fel i det mesta du skriver.

Volvo skulle inte kunna göra det billigare än den enskilde experten kan, för alla bilar ÄR olika individer och måste därmed optimeras separat. Vilket tar tid. Tid är pengar på fler sätt än ett! Annars blir det - kompromisser. Ska Volvo lägga 5000kr extra på detta så måste de ta ut 15000 mer. Plötsligt kommer då köpare att välja andra märken.

Volvo skulle heller definitivt inte göra det på dussinmodellen T5-R. Det skulle inte förvåna mig om Volvo gick back på modellen redan till o börja med per såld bil räknat. De häftigaste modellerna är mer eller mindre alltid en förlustaffär för företagen, en beräknad förlustaffär. De finns i stort sett bara för att göra reklam för de enklare modellerna, att synas på racerbanorna kanske, så 850GLE fick en liten skjuts i rätt riktning.

Varför delar Aston Martin detaljer med Volvo? Pinsamt kan tyckas men endast ett kostnadseffektivt kompromissande för att hålla nere kostnaderna. Varför slänger man inte in andra detaljer och höjer bilens pris med ett par tusenlappar? De som köper Aston Martin skulle väl inte klaga? Men jo, allting är noga uträknat att gå jämnt upp med lite marginal.

Jag hävdar motsatsen, trimfirmorna måste ha marginaler de med. Företag är företag oavsett om de tillverkar personbilar eller trimmar dem. Nu tar inte BSR&co 5000:- för sina produkter utan det är siffran en del här påstår det kostar. Men oavsett så är det en siffra Volvo (Fortfarande ett exempel!) hade tjänat på, antingen rent ekonomiskt eller genom att stärka varumärket.

Vad jag däremot påstår är att Volvo kan med sina resurser (Allt från erfarenhet till ekonomi) ta fram samma produkt till en lägre kostnad, och eftersom den i så fall skulle hamna i ett större antal bilar än vad en trimfirma kan räkna med blir med stor sannolikhet priset per enhet lägre.

Trimma och bänka bilar på löpande band låter kanske intressant? wink

Jaha, du pratar om Ebay-chip? Varför skrev du inte det direkt? roll
Nej allvarligt talat, du och jag pratar om olika saker. Du pratar fortfarande om kompromisser och jag pratar optimering. Men som vanligt Rq så har du rätt och alla andra fel.

Köper Volvo programvaran till sina bilar via Ebay, det var en nyhet? roll

Jag pratar om att sätta i system att optimera motorn från fabrik, utan att veta hur Volvo´s produktionslina ser ut så tänker jag inte gissa på var i produktionsfarsen detta blir effektivast men kallar det omöjligt ger du upp för enkelt.

Kom ihåg att vi pratar om att genom optimering vinna åtminstone 50hp enligt tidigare skribenters påståenden, utan att förlora några nackdelar förutom högre utsläpp. Jag har hela tiden påstått att detta inte är möjligt, andra har påstått motsatsen.

Men om det hade varit möjligt hade det utan tvekan varit värt att lägga in i produktionslinan för att skapa en ny toppmodell. Oavsett vilken grad av flaskhals det hade blivit för den lilla modellserien.

En idé hade kanske varit att låta drivlinan bli klar först, så att bilen kunnat slutmonteras och optimeras samtidigt? Ingen aning om det fungerar, men det är inte relevant eftersom det sannolikt inte är så enkelt som påstås ovan.

Är jag så fel ute som du påstår? Kanske det, jag har redan skrivit att jag inte kan ämnet. Men då borde det inte vara så svårt att bevisa att motorerna faktiskt är så dåligt optimerade som du påstår.

***
Du pratar om optimering, jag pratar om vad ett företag gjort med detta om det varit så enkelt. Men jag tackar för det nya smeknamnet...

Mvh Rq
Senast redigerat av Rquired (6 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 september 2010
#63
Rquired skrev:
Men då borde det inte vara så svårt att bevisa att motorerna faktiskt är så dåligt optimerade som du påstår.

Och du envisas med att inte förstå att jag pratar om individuella motorer. Inte en motorsort, utan den motorn som sitter i din dussin-BMW Rq, den går att optimera. Programvaran skulle skilja något från din granne som har en exakt likadan alldaglig BMW, samma motor, samma årsmodell. Och hans alldagliga BMW skulle i sin tur skilja sig något från Erik Larssons alldagliga BMW som är parkerad 30 meter längre ner på gatan etc.

Jag tänkte inte skriva mer i denna fråga eftersom det är som att pissa på ett berg. Min blåsa är inte stor nog för att göra ett avtryck.

Men: Citera mig från ovan där jag påstår att motorerna är dåligt optimerade från fabrik är du snäll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 september 2010
#64
caromania skrev:
Rquired skrev:
Men då borde det inte vara så svårt att bevisa att motorerna faktiskt är så dåligt optimerade som du påstår.

Och du envisas med att inte förstå att jag pratar om individuella motorer. Inte en motorsort, utan den motorn som sitter i din dussin-BMW Rq, den går att optimera. Programvaran skulle skilja något från din granne som har en exakt likadan alldaglig BMW, samma motor, samma årsmodell. Och hans alldagliga BMW skulle i sin tur skilja sig något från Erik Larssons alldagliga BMW som är parkerad 30 meter längre ner på gatan etc.

Jag tänkte inte skriva mer i denna fråga eftersom det är som att pissa på ett berg. Min blåsa är inte stor nog för att göra ett avtryck.

Men: Citera mig från ovan där jag påstår att motorerna är dåligt optimerade från fabrik är du snäll.

Ja men herregud det har jag förstått från början, nu när vi rett ut detta kan du kanske läsa om tidigare inlägg så framgår kanske budskapet?

Men; Eftersom du har argumenterat för att det är möjligt att plocka ut markant högre effekter men ändå sänka förbrukningen kan jag inte tolka det på något annat vis. Orden "Det finns massor att förbättra om det görs av kunnigt folk på rätt sätt" (Inlägg#47) har jag också tolkat som att det finns "massor" att göra, och finns det "massor" att göra kan det knappast varit bra optimerat från början. Och motsatsen till bra är..?
Senast redigerat av Rquired (6 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

735 Inlägg
6 september 2010
#65
Och faktum kvarstår att iaf min gamle 2.5T gick att köra på 0.7 med ppc och v-power vare sig rq likes it or not. Tobee är besatt av siffror. Ja nära på sjukligt besatt och jag svär att jag har ett notepaddokument där jag har skrivit ner MÅNGA tankningar tongue 49/69=0.71, 53/75 är 2 i mängden. Pendlar en del till uppsala så blir en del väldigt snarlika jämnförbara turer. Nu har jag visserligen statistik som visar att 330 går att köra ännu snålare. Faktiskt ner mot 0.67 som lägst. Kanske får det rq att må lite lite bättre wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 september 2010
#66
tobee skrev:
Och faktum kvarstår att iaf min gamle 2.5T gick att köra på 0.7 med ppc och v-power vare sig rq likes it or not. Tobee är besatt av siffror. Ja nära på sjukligt besatt och jag svär att jag har ett notepaddokument där jag har skrivit ner MÅNGA tankningar tongue 49/69=0.71, 53/75 är 2 i mängden. Pendlar en del till uppsala så blir en del väldigt snarlika jämnförbara turer. Nu har jag visserligen statistik som visar att 330 går att köra ännu snålare. Faktiskt ner mot 0.67 som lägst. Kanske får det rq att må lite lite bättre wink

Irrelevant om du inte har siffror på vad din 2.5T drog tidigare som orginalbil, vi har inte jämfört med 330i utan mellan samma bil med och utan chiptrim. Att 330i går att köra snålt var heller ingen överraskning, de siffrorna har jag presterat själv. smile

Nej en ordentlig undersökning hade varit intressant, vet att jag läst något sådant där chiptrim testades till Passat 1.8t och Saab 9-5. Funderar på om de mätte upp förbrukning eller enbart effekt.
Senast redigerat av Rquired (6 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

735 Inlägg
6 september 2010
#67
Rquired skrev:
Irrelevant om du inte har siffror på vad din 2.5T drog tidigare som orginalbil, vi har inte jämfört med 330i utan mellan samma bil med och utan chiptrim. Att 330i går att köra snålt var heller ingen överraskning, de siffrorna har jag presterat själv. smile

http://www.garaget.org/video/b8ev5s45h99t

Titta på den filmen sen frågar du dig själv en gång till. Har Tobee siffror på vad bilen drog före ppc wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 september 2010
#68
tobee skrev:
Rquired skrev:
Irrelevant om du inte har siffror på vad din 2.5T drog tidigare som orginalbil, vi har inte jämfört med 330i utan mellan samma bil med och utan chiptrim. Att 330i går att köra snålt var heller ingen överraskning, de siffrorna har jag presterat själv. smile

http://www.garaget.org/video/b8ev5s45h99t

Titta på den filmen sen frågar du dig själv en gång till. Har Tobee siffror på vad bilen drog före ppc wink

Det har du garanterat, sifferfreak som du kallade dig. Intressant att veta? Mycket, även om dessa sannolikt pekar mot att bilen drog mer. Det är ingen överaskning, vore inte så fallet så varför skulle du argumentera för att den blir snålare efter chiptrim om du inte själv mätt upp det?

Skall kika på filmen med! Fast där fanns inga förbrukningssiffror visserligen, visst en klar prestandaökning men det har det aldrig nekats till. Allt som diskuterats har varit vad priset för detta var eller blir. smile
Senast redigerat av Rquired (6 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 982 Inlägg
6 september 2010
#69
allt går o köra snålt jämfört med motorns prestanda.
att köra 2l/mil för en viss person på g.org är snålt när hans bil drar 4,5l/milen normalt sett.
för mig är 2L/milen rena rama RÅNET.


Snålt är när du kan köra sthlm-gbg-sthlm på en fulltank. (det lyckades EXCON göra med sin optimerade BMW e61 525 Diesel + automat och fullpackning)

Jag gör sthlm-malmö-sthlm på 2½ fulltanker. det tycker jag inte är snålt. nästa bil blir en Diesel!
bilen drog dock mindre med orginalfälgar och bajs RFT-brodgestones 17".

då återstår frågan.
Vad är snålt enligt DIG? (BL.A TRÅDSKAPAREN)

för det var väl det som eskalerar nu på tråden om vilken bil som drar minst och hur man kan fisköra hela livet för att göra av med så lite soppa som möjligt.

ska vi "facking" återgå till KÖPRÅDET?
Senast redigerat av Rock-Star (6 september 2010)


Forummoderator
9 299 Inlägg
6 september 2010
#70
Rquired skrev:
Ja men herregud det har jag förstått från början, nu när vi rett ut detta kan du kanske läsa om tidigare inlägg så framgår kanske budskapet?

Men; Eftersom du har argumenterat för att det är möjligt att plocka ut markant högre effekter men ändå sänka förbrukningen kan jag inte tolka det på något annat vis. Orden "Det finns massor att förbättra om det görs av kunnigt folk på rätt sätt" (Inlägg#47) har jag också tolkat som att det finns "massor" att göra, och finns det "massor" att göra kan det knappast varit bra optimerat från början. Och motsatsen till bra är..?

Du är vid i dina begrepp när du citerar. Det är motsatsen till bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 september 2010
#71
Rquired skrev:
Bla bla bla...

Busgrabb: Den status M3 har fått som körmaskin har inget med effekt eller rakt fram prestanda att göra, så ur just den synvinkeln är 343, 315 eller 220hp inte relevant. Varför ämnet ens tog upp är oklart, M3 var varken aktuell varken som jämförelse eller för ämnet då du knappast optimerar en sådan sugmotor i någon större utsträckning.

Tobee: Meningen gällde förstås L´oreal, Gillette och BSR hur fel det än ser ut i praktiken. tongue

Angående optimering så har jag gjort det i bänk på M3:an och genom att optimera bränslet (Där fanns det mest att hämta) så gick det att få fram 10 Kw extra på bakhjulen och vid vissa varvtal ännu mer.
M3 som är så grymt optimerad osv.....njaa det är som dom försökt förklara för dig att varje bil är inte speciellt optimerade utan det får man göra själv för att få ut närmare 100% ut just den motorn.

Autotech

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2010
#72
Amen, kan vi låsa tråden nu?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

716 Inlägg
7 september 2010
#73
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:

Svampig låda ? Det är samma M56 låda i både Fas 1 och Fas 2 sålänge vi pratar turbomodeller.

Volvo ändrade faktiskt på 2000punkter i lådan mellan fas1 och fas2 roll

1800 vill jag minnas men INTE lådan smile

Så lådan är inte rörd alls mellan en 2.0t och en t4? Enligt dig tydligen inte, varför nådde jag 110km/h med min 2.0t på växel 2, men din inte klarar av 100? Visst, en M56 är en M56, men den är INTE orörd mellan modellerna. 1800 olika punkter förbättrades x40 på när fas 2 kom ut, m56 och växlingslägena stannade orörda.

Åter till topic:

Satsa på en 2.0t. Montera på en t4 turbo, 3tum fr turbon ut, mappa om, du ligger då på 260hk, väldigt fin förbrukning, och fortfarande billig i försäkring, några hundringar billigare än t4.

Lycka till...


by proxy
167 Inlägg
7 september 2010
#74
Så nu vet Noxxer om han skall ha en s40 eller IS200?

Dura lex, sed lex

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2010
#75
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Bla bla bla...

Busgrabb: Den status M3 har fått som körmaskin har inget med effekt eller rakt fram prestanda att göra, så ur just den synvinkeln är 343, 315 eller 220hp inte relevant. Varför ämnet ens tog upp är oklart, M3 var varken aktuell varken som jämförelse eller för ämnet då du knappast optimerar en sådan sugmotor i någon större utsträckning.

Tobee: Meningen gällde förstås L´oreal, Gillette och BSR hur fel det än ser ut i praktiken. tongue

Angående optimering så har jag gjort det i bänk på M3:an och genom att optimera bränslet (Där fanns det mest att hämta) så gick det att få fram 10 Kw extra på bakhjulen och vid vissa varvtal ännu mer.
M3 som är så grymt optimerad osv.....njaa det är som dom försökt förklara för dig att varje bil är inte speciellt optimerade utan det får man göra själv för att få ut närmare 100% ut just den motorn.

Jo vi har sagt så fram och tillbaka ett par gånger, det kanske räcker nu?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 september 2010
#76
Krist skrev:
Busgrabb skrev:
BOLIN_ skrev:

Volvo ändrade faktiskt på 2000punkter i lådan mellan fas1 och fas2 roll

1800 vill jag minnas men INTE lådan smile

Så lådan är inte rörd alls mellan en 2.0t och en t4? Enligt dig tydligen inte, varför nådde jag 110km/h med min 2.0t på växel 2, men din inte klarar av 100? Visst, en M56 är en M56, men den är INTE orörd mellan modellerna. 1800 olika punkter förbättrades x40 på när fas 2 kom ut, m56 och växlingslägena stannade orörda.

Åter till topic:

Satsa på en 2.0t. Montera på en t4 turbo, 3tum fr turbon ut, mappa om, du ligger då på 260hk, väldigt fin förbrukning, och fortfarande billig i försäkring, några hundringar billigare än t4.

Lycka till...

Stämmer det du säger angånde hastigheten men det har inte slagit dig att det har med andra utväxlingsförhålladen att göra ? Det är olika utväxlingar i 2.0T kontra T4 men det gäller även Fas 1.
Detta har ingenting med att lådorna skulle vara olika svampiga vilket var det jag kommenterade tidigare med det inlägget.
Sen sa jag inte att lådorna är exakt likadan på 2.0T och T4 utan att det är samma innehåll mellan Fas 1 och 2. Lådorna har förövrigt olika utgående axlar mellan Fas 1 och 2 men det rätt orelevant för svampigheten, fortfarande en M56 eller M56H

Angående 2.0T och trimma med grejerna du nämner är inte alls lämpligt om vi pratar Fas 2 vilket jag har för mig att han alla gånger tidigare i tråden blev rekommenderad.
Den maskinen har väldigt klena kolvar mm och ger upp vid chippning ibland tom.
Detta går dock bra att göra på Fas 1 men några 260 Hkr når du troligen inte med orginal kammar.

Autotech

716 Inlägg
7 september 2010
#77
Köp inte fas 2 år 01, så är det möjligt att få ut 260. Det är första modellen och där var motorn lite annorlunda. sen förfinades den och då är det en fin motor att rekomndera. Läste någonstans att en steg 1 t4 fas 2 kunde slå en fas 1 t4 steg 3. Så motorerna är väldigt annorlunda mellan modellerna. Torpis hade en jättebra tråd, hittar den tyvärr inte..


by proxy
167 Inlägg
7 september 2010
#78
Fartdare skrev:
Så nu vet Noxxer om han skall ha en s40 eller IS200?

Som sagt....?!

Dura lex, sed lex

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2010
#79
Fartdare skrev:
Fartdare skrev:
Så nu vet Noxxer om han skall ha en s40 eller IS200?

Som sagt....?!

Han skall naturligtvis välja en Lexus, för om han köper en Bmw eller en Volvo blir han envis och trångsynt som vi för tillfället demonstrerar.
Senast redigerat av Rquired (7 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

684 Inlägg
7 september 2010
#80
Rock-Star skrev:
villon skrev:
S40:in är en väldrigt trevlig bil rent prestanda mässigt, drar väldigt gott när turbo trycket kommer. Bränsleförbrukning i snitt 0.85 blandad körning snällkörning/gaspådrag då kör jag på rekomenderad 98 oktan som dessa bilar är optimerade för. Värt att nämna är att s40 är ingen tung bil 1390kg(?) och det känns när man kör.

Rent interiörmässigt är den kanske inte den mest påkostade, men definitivt inte lika plastig som dens japanska konkurenter.

Se bara till att inte överstyla den med kjolpaket etc, då känns det riktigt plastig men det är ju min åsikt.

Enda jag haft problem med är två tändspolar som behövts bytas (vanligt fel på T4) ett motorfäste som nämnts innan är inte det friskaste men annars är det bra. Handbromsen kan vara värt att kolla med.

Sen behöver du inte vara rädd för "lång milare" om du kollar på 2,0t och t4, men leta efter ett fräsht exemplar och lägg krut på det, då bilarna inte är så dyra nu ihäller. En fas 1:a kan vara minst lika fin som en fas 2:a allt återkommer till hur bilarna är skötta tidigare, alla rostar inte.

Lycka till och fråga gärna om det är något annat.

att s40 inte är en tung bil är bevisat. höl på att flyga av vägen när man låg i 175km/h, med baslåda på 60kg i skuffen hade  kändes det inte att bilen skulle flyga av. det är bakpartiet som är otroligt lätt..

Min gick väldigt fint och stabilt i 248 kmh/h (mätarfart) med baslåda i skuffen och allt wink

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life


Sök