3716
Sök

Slutsteg får ingen ström när stereon hoppar igång!

11 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Streethawk skrev:
totaL- skrev:
Okej, kanske låter som ett dumbass nu men var ute och gav ett försök med multimetern och upptäckte att med stereon igång (Steget går igång) så får +'en framme vid säkringen(säkringshållaren) spänningen:

Framför säkringen(närmast batteriet): 12V
Bakom säkringen(mot stegets sida): 0,8V

Som sakt kanske är ett dumbass som frågar men då är det vell säkringen eventuellt säkringshållaren som är kass ? :$

Är inte helt dum men säkringen såg hel och ny ut därför jag frågar ändå...

Även om säkringen ser hel ut så kan den vara kass.. gissar starkt på att säkringen är trasig.
Testa byt den och se om det hoppar igång.

Det ska jag göra, ska in till kalmar när som och hämta ut min nya stereo då köper jag vell ett par säkringar 40A eller 60A spelar inte ngn roll eller ? en fråga till lite OT vet du om jag kan ta mina 2 gamla 10" basar och koppla så det spelas musik ur dem ? tex koppla dom som Högpass?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
26 augusti 2010
totaL- skrev:
Streethawk skrev:
totaL- skrev:
Okej, kanske låter som ett dumbass nu men var ute och gav ett försök med multimetern och upptäckte att med stereon igång (Steget går igång) så får +'en framme vid säkringen(säkringshållaren) spänningen:

Framför säkringen(närmast batteriet): 12V
Bakom säkringen(mot stegets sida): 0,8V

Som sakt kanske är ett dumbass som frågar men då är det vell säkringen eventuellt säkringshållaren som är kass ? :$

Är inte helt dum men säkringen såg hel och ny ut därför jag frågar ändå...

Även om säkringen ser hel ut så kan den vara kass.. gissar starkt på att säkringen är trasig.
Testa byt den och se om det hoppar igång.

Det ska jag göra, ska in till kalmar när som och hämta ut min nya stereo då köper jag vell ett par säkringar 40A eller 60A spelar inte ngn roll eller ? en fråga till lite OT vet du om jag kan ta mina 2 gamla 10" basar och koppla så det spelas musik ur dem ? tex koppla dom som Högpass?

Säkringsstorlek beror på kabeltjockleken

Här är en liten tabell, vet dock inte om den stämmer riktigt men något att gå på ialla fall
Kabelarea (mm²) | Max säkring (A)
1    | 7,5
1,5 | 15
2,5 | 25
6    | 35
10  | 50
16  | 60
25  | 100
35  | 140
50  | 200
70  | 260

Basar mår aldrig bra av att spela i höga frekvenser men visst går det, men om dom håller länge tänker jag inte svara på för det har jag ingen aning om.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

11 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Okej tack så mycket för allas hjälp återkommer senare ikväll med respons om det hoppade igång + hur den nya stereon låter! smile

11 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Löste problemet, bytte säkring och inget hände, bytte säkring + säkringshållaren och allt hoppade igång, tryckte i den nya stereon (Pioneer 4200SD) blev så sjuk skillnad på att som har med ljud att göra i bilen så visste inte vart jag skulle ta vägen wink tack för all hjälp och problemet är nu åtgärdat! big_smile

Sök