3149
Sök

Eftermontera farthållare? Mercedes C250 Turbodiesel (W202)

330 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#1
Funderade mest på om det är eventuellt råkar vara så att "alla" bilarna är förberedda för farthållare, och i så fall vad som behövs för att stoppa i det. Det är intressant även om det inte råkar vara så att bilarna är förberedda för det, men jag antar att det genast blir en mer komplicerad operation, och därmed dyrare?

Jag vet inte ens vart jag ska vända mig för att kunna börja leta info, så vilka tips som helst är intressanta.
B!

294 Inlägg
26 augusti 2010
#2
Åk till mekonomen och be dem skriva ut pindata på styrboxen med tillhörande kopplingschema. samt ÄR/BÖR värden.

Alla mekonomen butiker har programmet AUTODATA, och de skall inte ta betalt för att skriva ut dessa papper.

De flesta dieselbilar med elektronisk pump har en mycket enkel farthållare, oftast 3 stift in i styrboxen, +/- resume

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

330 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#3
Låter ju jäkligt simpelt. Om man kombinerar det med en originalpinne från skroten låter det ju som om det är enkelt kopplat. Tyvärr har jag inte kommit så långt som till Mekonomen än. Måndag, hoppas jag.
Jag återkommer. Tack.
B!

330 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#4
Ingen tur här. Mekonomen verkar inte kunna ta fram några värden ur sitt Autodata program, och inte heller kan de skriva ut ett kopplingschema. De kan ta fram en bild, med tillhörande "mouse over" popout texter som man får skriva av för hand för pinkonfigen, men det ser ut att vara allt i nuläget. Antagligen är det handhavande fel av mjukvaran, men jag begriper ju inte mig på deras mjukvara...

Jag ska försöka ta mig ned till en annan mekonomen butik i dagarna, men jag har inte haft någon tur med någon av de två första jag varit på. Outletten hävdade att de inte hade Autodata mjukvaran, och butiken på norr kunde som sagt inte skriva ut uppgifterna de hade, och kunde inte ta fram de flesta.

Antar att är/bör värdena är vad som ska uppdateras i styrboxen för att den ska lyssna på farthållaren? Vem kan hjälpa en med det om man kommer så långt? Chip/mappnings trimmare?
B!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2010
#5
Mr_B skrev:
Låter ju jäkligt simpelt. Om man kombinerar det med en originalpinne från skroten låter det ju som om det är enkelt kopplat. Tyvärr har jag inte kommit så långt som till Mekonomen än. Måndag, hoppas jag.
Jag återkommer. Tack.
B!

Det kommer INTE att fungera med att bara meka dit en originalpinne. Styrdon måste kodas osv för att det ska fungera!
Skulle tro att det för fördragen men vågar inte lova något... Men ring till en Mercedesverkstad för offert, för du kommer inte få liv i den på egen hand iaf! sad


Skruvad
99 Inlägg
1 september 2010
#6
Mr_B skrev:
Funderade mest på om det är eventuellt råkar vara så att "alla" bilarna är förberedda för farthållare, och i så fall vad som behövs för att stoppa i det. Det är intressant även om det inte råkar vara så att bilarna är förberedda för det, men jag antar att det genast blir en mer komplicerad operation, och därmed dyrare?

Jag vet inte ens vart jag ska vända mig för att kunna börja leta info, så vilka tips som helst är intressanta.
B!

Alla är "förberedda", så det är bara att montera spaken och sen få en Mercedes verkstad att koda in den åt dig. Det borde inta vara farligt dyrt...

asdf

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
1 september 2010
#7
Jag är tveksam till att en w202 är förberedd för farthållare.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2010
#8
Vad är det för maskin i dessa, 611/612/613?
Senast redigerat av bumpe (1 september 2010)


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
1 september 2010
#9
bumpe skrev:
Vad är det för maskin i dessa, 611/612/613?

Dom är cdi-motorer som sitter i 220, 270 och 320.

Motorn som sitter i en 250 är 605.910 om det är utan turbo och 605.960 om det är med turbo.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2010
#10
g-man skrev:
bumpe skrev:
Vad är det för maskin i dessa, 611/612/613?

Dom är cdi-motorer som sitter i 220, 270 och 320.

Motorn som sitter i en 250 är 605.910 om det är utan turbo och 605.960 om det är med turbo.

Funderade mest på vilken motorfamilj som satt i W202... Är på transportsidan så har samma maskiner fast de heter inte direkt C250 där...

Genereationen innan 611 är den roliga modellen där man ansluter farthållaren direkt i kontakten på motorstyrdonet vill jag minnas!


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
1 september 2010
#11
Om du menar gamla 601 som sitter i vito och sprinter så har den helt mekanisk pump utan nån el alls och vakumavstängning.

Dom i 250 är raka fyror med dubbla kammar. Finns både med och utan turbo.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2010
#12
g-man skrev:
Om du menar gamla 601 som sitter i vito och sprinter så har den helt mekanisk pump utan nån el alls och vakumavstängning.

Dom i 250 är raka fyror med dubbla kammar. Finns både med och utan turbo.

Dålig på motornumrena på de gamla bilarna, men gamla 120hk femman har ju iaf elektrisk styrning av pumpen men inte CDI... Borde inte det vara samma på personbil?


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
1 september 2010
#13
Jo men den heter 290 i personbilarna. 602 heter motorn som sitter i gamla 312 och 412 sprinter och gamla w210 E-klass 290 turbodiesel.


330 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#14
g-man skrev:
Dom i 250 är raka fyror med dubbla kammar. Finns både med och utan turbo.

Hoppas du pratar om transportarnas. Min är en rak 5'a. Gissar att du har koll på det då du skrev detta:

g-man skrev:
bumpe skrev:
Vad är det för maskin i dessa, 611/612/613?

Dom är cdi-motorer som sitter i 220, 270 och 320.

Motorn som sitter i en 250 är 605.910 om det är utan turbo och 605.960 om det är med turbo.

Är för övrigt en Turbo Diesel så OM605.960 stämmer bra. (150 trötta, något till åren komna, men sega hästar)

Det enda jag har så långt är att det finns (minst) 2 ben i styrboxen märkta farthållare, men inga spänningar angivna. Så vitt jag kan bedöma på bilder så har pinnen 6 stift, så det saknas ju några för att koppla in det hela...kablaget är dock runt halvmetern långt, så är det fördraget borde det sitta en kontakt i kabelstammen bakom ratten...(Enligt Killen som inte kunde skriva ut från AutoData på Mekonomen)
Jag hoppas på att hinna ned till den sista Mekonomen butiken i stan i morgon.

Varierande grader av positiv information måste jag säga. Jag kan helt klart leva med att Mercedes måste programera in värdena för att farthållaren ska hoppa igång, bara den gå att koppla alls. Det hade klart varit roligare om någon som kan mappa om systemet hade kunnat göra det, eftersom då hade jag passat på att göra det samtidigt, men vad kan man kräva... Jag är däremot inte intresserad av att de ska ta fram en ny pinne, och peta i åt mig.

g-man skrev:
Jag är tveksam till att en w202 är förberedd för farthållare.

Awww, var lite positiv, snälla? Det finns i alla fall w202'or med den originalmonterad... Till och med med samma motoralternativ. Jag tänker fortsätta hoppas. Så fort jag faktiskt har övertagit bilen ska kåporna runt ratten av så jag kan försöka snoka reda på den kontakt jag hoppas finns där bakom.
Att tiden ska gå så långsamt...
B!
Senast redigerat av Mr_B (2 september 2010)

330 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#15
Nu händer det inte mer innan jag faktiskt har tagit över åket, jag har i alla fall lyckats få en utskrift på en kopplingslist/dosa, nuffrorna för stiften, och färgkoder på tillhörande kablage. Med lite tur räcker det om jag i alla fall behöver ha Mercedes till att "väcka" pinnen.
B!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 september 2010
#16
Ja alltså frågan är inte om det går, utan det jag lurar på är om det finns en fördragen kontakt vid ratten eller om man måste ansluta sig vid motorstyrdonet smile

Pratade med lager-råttorna idag och de sa att det inte behövs något extra kablage till farthållare på W202 smile


330 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#17
gemini78 skrev:
Om du tycker bilen käns seg och trött kan jag rekommendera att föra den till nån som kan skrämma upp den lite, morsan och dom har en -97 eller 98 250dt som en tidigare ägare har lämnat in och fått bilen trimmad.

Tanken har föresvävat mig, inte så mycket för att den känns seg, med 150 hästar kombinerat med ett par hundra kilo lättare fordon än min gamla kombi gör det redan spännande...

gemini78 skrev:
Kommer inte ihåg vad företaget heter, men har för mig nått motornord eller nått liknande, finns papper på det och kvitton så kan kolla upp det nån gång.

strax under 3000:- för 24 hästar, och 60 Nm. Har redan tittat. Jag hoppas de även ska kunna "väcka" farthållaren, men det verkar inte vara fallet. Om inte, så får det vänta till en senare tidpunkt, om jag känner behovet då.

gemini78 skrev:
Tycker den går nått ruskigt bra för att vara en mercedes diesel, även i fart om man kickdownar med den yler det till från däcken på torr asfallt i lägre farter, bilen ryter och flåsar som en buffel och man hör verkligen hur turbon laddar in i bilen, låter som en lastbil.

Det där med kickdown kommer jag aldrig uppleva, då den jag väntar på att ägaren ska släppa taget om inte är en automatare, men i gengäld hör man turbon mest hela tiden. Redan innan den börjar ladda hör man hur den sjunger. Jag har funderingar på att riva ut delar av inredningen för att tilläggsisolera så jag slipper lyssna på det. Det är kul ett tag, men...

bumpe skrev:
Pratade med lager-råttorna idag och de sa att det inte behövs något extra kablage till farthållare på W202

Vad gör lagerråttorna till experter? Jag frågar eftersom jag hoppas så in i h-vete att de har rätt. Göra hål i en kåpa, montera farthållaren, och koppla en sladd kan jag göra på en halvtimma. Dra en massa sladd, koppla in mig på styrboxen, och snygga till installationen kommer ta en hel dag för mig, eftersom båda tummarna sitter mitt i vänster handflata. (Japp, det ser lustigt ut)

Lager råttorna hade ingen åsikt om vad som behövs för att "väcka" pinnen efter montage? Fortfarande ett besök på Mercedes service center antar jag?

Ni ska ha ett stort tack för visat intresse, jag lovar att återkomma med någon form för resultatrapport. Håller på att flytta in polaren i hans nya lägenhet, när han är installerad ska han börja cykla till jobb, och bilen är min...
B!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 september 2010
#18
Han är väldigt duktig för att vara lagerråtta, kan försöka komma ihåg att fråga någon av gubbarna på personbil men jag hade litat på att han har rätt smile

Lageråttorna har samma åsikt som jag, att bilen måste variant-kodas för att få pinnen att vakna smile Dvs att du får åka in till en Mercedes-verkstad...


330 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#19
bumpe skrev:
Lageråttorna har samma åsikt som jag, att bilen måste variant-kodas för att få pinnen att vakna smile Dvs att du får åka in till en Mercedes-verkstad...

Attans. Nå, jag petar i grejerna när det är aktuellt, och så får vi se vad de säger på Mercedes när man dyker upp och vill ha pinnen aktiverad.
Som sagt, ett stort tack.
B!

330 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#20
Nå, bilen är nu min sedan någon dag. Givetvis är det första jag behöver göra... Laga den. Nå, det är kanske inte helt oväntat när man får en bil för halva priset. Så på måndag har den en dejt med en bilverkstad för att svetsa ihop avgasröret. Jag ska försöka hinna slita bort kåporna runt ratten, så jag ser hur det ser ut innan dess.

Sen får jag väll försöka hitta en mentor som vet vad man kan göra för att trimma en diesel utan att det springer iväg allt för mycket i pengar. Jag är rätt bra på 1-15cc tvåtakts metanolmotorer, men turbodiesel är jag inte kompetent på. Det blir inga större grejer hur som helst, jag är glad om den tar sig över 200 häst, och bara chip/mappning ska ju ge 185 trötta hästar, och 340Nm.
B!
Senast redigerat av Mr_B (11 september 2010)


Sök