4413
Sök

Fiddy, värt att köpa?

9 108 Inlägg
29 augusti 2010
#21
TouchOfRed skrev:
Helt rätt ! men jag är dock lite orolig över att bli tagen av snuten ! vilket jag absolut inte vill tongue

Nej försök att undvika det wink Som tur är får man ofta plats med en fiddy direkt i bilen så man enkelt kan köra dit man ska.. Jag tog bara ur sittdynan ur min Omega så gick det att lyfta i den, det gick med lite teknik wink
Polisen tog mig faktiskt en gång när jag och två till åkte från "banan" för att hämta ett par kebabrullar att ta med tillbaka, de väntade utanför pizzerian med inte alltför glada miner när vi kom ut med crosshjälmar på huvudet. Dom var jäkligt schyssta som tur var och sa att det var lugnt så länge vi gick tillbaks till banan. Egentligen får man ju inte köra någonstans men det är en äng som ingen använder så vi körde upp den lite så det går att vara där och det är såklart bättre än att vara ute på rådjursstigar och i skogen bland folk (men inte lika kul, rådjursstigar är the shit).

Så här ser en DBR-1 ut tillsammans med sina ärkefiender, efter att kompisen blev tagen. Vi lugnade som sagt ner oss efter det med körandet, han fick två års spärrtid:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/736/9265/736-42700.jpg


Meldem
4 137 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#22
MilleN skrev:
TouchOfRed skrev:
Helt rätt ! men jag är dock lite orolig över att bli tagen av snuten ! vilket jag absolut inte vill tongue

Nej försök att undvika det wink Som tur är får man ofta plats med en fiddy direkt i bilen så man enkelt kan köra dit man ska.. Jag tog bara ur sittdynan ur min Omega så gick det att lyfta i den, det gick med lite teknik wink
Polisen tog mig faktiskt en gång när jag och två till åkte från "banan" för att hämta ett par kebabrullar att ta med tillbaka, de väntade utanför pizzerian med inte alltför glada miner när vi kom ut med crosshjälmar på huvudet. Dom var jäkligt schyssta som tur var och sa att det var lugnt så länge vi gick tillbaks till banan. Egentligen får man ju inte köra någonstans men det är en äng som ingen använder så vi körde upp den lite så det går att vara där och det är såklart bättre än att vara ute på rådjursstigar och i skogen bland folk (men inte lika kul, rådjursstigar är the shit).

Så här ser en DBR-1 ut tillsammans med sina ärkefiender, efter att kompisen blev tagen. Vi lugnade som sagt ner oss efter det med körandet, han fick två års spärrtid:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/736/9265/736-42700.jpg

Får den plats i en S40 sedan? om man viker baksätena? smile
Då hade du nog tur, fast om man kör på grusvägar osv, så kan man ju ligga på 4an o bara puttra förbi, man behöver ju inte gasa fullt hela tiden liksom. Och då är det nog oxå mindre risk att nån ringer snuten. Och jag bor på landet, så jag har ett par grusvägar att välja på om jag säger så, och om man åker på en grusväg ena dagen, sen en annan grusväg nästa dag, och håller på så. Sen när man har åkt på alla, så börjar man om.
Och min polare håller på och bygger en bana, är inte helt säker, men han ska iaf bygga sa han! big_smile


9 108 Inlägg
29 augusti 2010
#23
TouchOfRed skrev:
Får den plats i en S40 sedan? om man viker baksätena? smile
Då hade du nog tur, fast om man kör på grusvägar osv, så kan man ju ligga på 4an o bara puttra förbi, man behöver ju inte gasa fullt hela tiden liksom. Och då är det nog oxå mindre risk att nån ringer snuten. Och jag bor på landet, så jag har ett par grusvägar att välja på om jag säger så, och om man åker på en grusväg ena dagen, sen en annan grusväg nästa dag, och håller på så. Sen när man har åkt på alla, så börjar man om.
Och min polare håller på och bygger en bana, är inte helt säker, men han ska iaf bygga sa han! big_smile

En S40 lär vara mindre än en omega och det var ganska tight för mig ändå.. Men det tar kanske 5-10 minuter att skruva av styret och framhjulet så visst ska det gå att få plats med lite bärhjälp. Jag behövde inte skruva ner styret eller göra någonting men då var jag inte så rädd om bilen och det blev ganska repigt kring dörringången när jag skulle få in den ensam hehe..


Tror inte att du vill lägga den ner i bagaget med tanke på att det kan läcka en del bensin osv men skruvar man av styret bör det gå att lägga in den, testa med någon annans fiddy först.. Dom väger mer än man tror dom rackarna så det blir nog rätt bökigt. Tror inte du klarar det själv iaf tongue


1 523 Inlägg
29 augusti 2010
#24
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!


Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 augusti 2010
#25
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

Mjaa får jag nog säga....
En hoj för 10 k är det nästan alltid en hel del fel på som behövs fixas...
100 timmar på en kolv till en 125cc är nog inte att rekommendera om man inte vill ha ras.
Du glömmer typ slitdelar som, bromsbelägg, kedja/drev, motorolja, filterolja, tändstift, däck, 2-t olja osv...ja det plockar på.

Även om det är en äldre hoj så kostar den en hel del i drift.

Autotech

9 108 Inlägg
29 augusti 2010
#26
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

Du missar ju att många av hans polare har just Fiddy, hade alla haft cross hade det ju varit en annan femma men nu är det Fiddy dem ska köra och lattja med och ev. bygga bana för.

Håller man den i samma skick som när man köpte förlorar man inte mycket pengar på ett fiddyköp. Reservdelar är billiga och dem är väldigt lättmekade. Även om man rasar hela motorn får man en splitter ny för ett par tusen.


Ointresserad.
936 Inlägg
29 augusti 2010
#27
Tagen av snuten mitt ute i skogen? Njaa....

Teabag appreciation club.

Meldem
4 137 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#28
MilleN skrev:
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

Du missar ju att många av hans polare har just Fiddy, hade alla haft cross hade det ju varit en annan femma men nu är det Fiddy dem ska köra och lattja med och ev. bygga bana för.

Håller man den i samma skick som när man köpte förlorar man inte mycket pengar på ett fiddyköp. Reservdelar är billiga och dem är väldigt lättmekade. Även om man rasar hela motorn får man en splitter ny för ett par tusen.

Ja precis, hur kul är det om jag har en 125 höghjuling när dom har fiddy, jag åker ifrån dom ganska lätt, sen är det inte kul för mig, ELLER dom liksom. Jag sa till han att jag kanske skulle köpa en större när jag hade pengar, då blev han döh sur på mig så tongue


Meldem
4 137 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#29
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

Runt 10 får jag nog bara skräp !


Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 augusti 2010
#30
TouchOfRed skrev:
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

Runt 10 får jag nog bara skräp !

Vill påstå det med...

Autotech

Meldem
4 137 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#31
Snitch skrev:
Tagen av snuten mitt ute i skogen? Njaa....

Sant, men han som äger skogen kanske inte blir så glad på mig om jag sladdar upp för mycket !  wink


Meldem
4 137 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#32
Busgrabb skrev:
TouchOfRed skrev:
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

Runt 10 får jag nog bara skräp !

Vill påstå det med...

Mjo ! man kommer inte långt inom motorcross världen om man bara har 10lök tongue


KHRacing
29 augusti 2010
#33
MilleN skrev:
TouchOfRed skrev:
Får den plats i en S40 sedan? om man viker baksätena? smile
Då hade du nog tur, fast om man kör på grusvägar osv, så kan man ju ligga på 4an o bara puttra förbi, man behöver ju inte gasa fullt hela tiden liksom. Och då är det nog oxå mindre risk att nån ringer snuten. Och jag bor på landet, så jag har ett par grusvägar att välja på om jag säger så, och om man åker på en grusväg ena dagen, sen en annan grusväg nästa dag, och håller på så. Sen när man har åkt på alla, så börjar man om.
Och min polare håller på och bygger en bana, är inte helt säker, men han ska iaf bygga sa han! big_smile

En S40 lär vara mindre än en omega och det var ganska tight för mig ändå.. Men det tar kanske 5-10 minuter att skruva av styret och framhjulet så visst ska det gå att få plats med lite bärhjälp. Jag behövde inte skruva ner styret eller göra någonting men då var jag inte så rädd om bilen och det blev ganska repigt kring dörringången när jag skulle få in den ensam hehe..


Tror inte att du vill lägga den ner i bagaget med tanke på att det kan läcka en del bensin osv men skruvar man av styret bör det gå att lägga in den, testa med någon annans fiddy först.. Dom väger mer än man tror dom rackarna så det blir nog rätt bökigt. Tror inte du klarar det själv iaf tongue

jag hänger Fiddyn på cykelstället på dragkroken utan problem.

3 259 Inlägg
29 augusti 2010
#34
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

5 timmar körde jag på en kolv i 125cc, dock hård tävlingskörning, men några 50 eller 100 timmar skulle jag nog inte våga köra på en 2 takts kolv! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#35
KHRacing skrev:
MilleN skrev:
TouchOfRed skrev:
Får den plats i en S40 sedan? om man viker baksätena? smile
Då hade du nog tur, fast om man kör på grusvägar osv, så kan man ju ligga på 4an o bara puttra förbi, man behöver ju inte gasa fullt hela tiden liksom. Och då är det nog oxå mindre risk att nån ringer snuten. Och jag bor på landet, så jag har ett par grusvägar att välja på om jag säger så, och om man åker på en grusväg ena dagen, sen en annan grusväg nästa dag, och håller på så. Sen när man har åkt på alla, så börjar man om.
Och min polare håller på och bygger en bana, är inte helt säker, men han ska iaf bygga sa han! big_smile

En S40 lär vara mindre än en omega och det var ganska tight för mig ändå.. Men det tar kanske 5-10 minuter att skruva av styret och framhjulet så visst ska det gå att få plats med lite bärhjälp. Jag behövde inte skruva ner styret eller göra någonting men då var jag inte så rädd om bilen och det blev ganska repigt kring dörringången när jag skulle få in den ensam hehe..


Tror inte att du vill lägga den ner i bagaget med tanke på att det kan läcka en del bensin osv men skruvar man av styret bör det gå att lägga in den, testa med någon annans fiddy först.. Dom väger mer än man tror dom rackarna så det blir nog rätt bökigt. Tror inte du klarar det själv iaf tongue

jag hänger Fiddyn på cykelstället på dragkroken utan problem.

Har ingen dragkrok hmm


Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#36
JonR skrev:
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

5 timmar körde jag på en kolv i 125cc, dock hård tävlingskörning, men några 50 eller 100 timmar skulle jag nog inte våga köra på en 2 takts kolv! smile

Mvh/Jon

Vad kostar en kolv till 125cc då? ingen skitkolv, en bra en ! tongue


KHRacing
30 augusti 2010
#37
TouchOfRed skrev:
Har ingen dragkrok hmm

finns cykelställ som man spänner fast på bakluckan med :-)

Meldem
4 137 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#38
KHRacing skrev:
TouchOfRed skrev:
Har ingen dragkrok hmm

finns cykelställ som man spänner fast på bakluckan med :-)

oh fan big_smile !


414 Inlägg
30 augusti 2010
#40
TouchOfRed skrev:
JonR skrev:
Noiseprojekt skrev:
Tror du har roligare om du köper en beggad 125cc/250cc cross för runt 10 istället...
kör du bara för skojs skull så blir det inte så himla dyrt med kolvbyten du kan ju ändå köra mellan 50 o 100 timmar innan det är dags.
Blir en timkostnad på runt 10,99kr/tim exkl. soppa om du kör 100 timmar på en kolv..

Inga större kostnad alltså!

5 timmar körde jag på en kolv i 125cc, dock hård tävlingskörning, men några 50 eller 100 timmar skulle jag nog inte våga köra på en 2 takts kolv! smile

Mvh/Jon

Vad kostar en kolv till 125cc då? ingen skitkolv, en bra en ! tongue

En vanlig kolv typ wiseco som jag körde på kostade strax över 1000:- har jag för mej då jag körde cross vilket var för ca 3år sedan.



Sök