2914
Sök

Toyota Celica med Supra turbo möjligt?

48 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Tjoflöjt alla smile, kanske fel tråd för denna fråga men men..

Tänkte bara höra om de är möjligt att montera en Toyota supra turbo på en Toyota Celica GTI 16v?

Isåfall en prinsipiel fråga om hur mycket de skulle kosta?,

samt om man måste flytta runt grejer i hela motor rummet? så som EGR prylar eller liknande..

Tack på för hand.

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 augusti 2010
allting går. räkna med MYCKET egna lösningar och byggen.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

48 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Okej tackar smile, någon som har några fler råd/tips? Tacksam för exakt allt

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
28 augusti 2010
vilken supra menar du? mk2, 3, 4?

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

517 Inlägg
28 augusti 2010
Pill3 skrev:
Tjoflöjt alla smile, kanske fel tråd för denna fråga men men..

Tänkte bara höra om de är möjligt att montera en Toyota supra turbo på en Toyota Celica GTI 16v?

Isåfall en prinsipiel fråga om hur mycket de skulle kosta?,

samt om man måste flytta runt grejer i hela motor rummet? så som EGR prylar eller liknande..

Tack på för hand.

EN???, dom har ju 2..  roll

48 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
vad menar du nu ? :p

48 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
mk2

8 250 Inlägg
28 augusti 2010
ErikAxelsson skrev:

Inte alla supror som har 2. Finns ju med singelturbo med, lite beroende på marknad och modell.
Senast redigerat av Marlboroman (28 augusti 2010)

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
28 augusti 2010
Marlboroman skrev:
ErikAxelsson skrev:

Inte alla supror som har 2. Finns ju med singelturbo med, lite beroende på marknad och modell.

mk3 har ju singelturbo
mk4 93-98 års modell har twin turbo

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

48 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
nu blev de lite off topic, ja undrade hur mycket i motor rummet men kanske måste flytta på?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
29 augusti 2010
Om du pratar om turbo från supra mk III så har den och celican nästan samma turbo, båda heter iaf ct26 men celicans har nån del av turbon som är lite mindre eller iaf annorlunda (vilken vet jag inte).

I mina ögon bör det vara bolt on med nån mindre ändring om det är trångt redan orginal.

- Time Attack -

Majestas
1 319 Inlägg
29 augusti 2010
NIzmO skrev:
Om du pratar om turbo från supra mk III så har den och celican nästan samma turbo, båda heter iaf ct26 men celicans har nån del av turbon som är lite mindre eller iaf annorlunda (vilken vet jag inte).

I mina ögon bör det vara bolt on med nån mindre ändring om det är trångt redan orginal.

Jag antar att du syftar på Celica gt4?
TS, skriver att han har 16v gti.

Klart det är möjligt! Frågan är hur mycket erfarenhet du har på området.
Bara för att man är nybörjare betyder inte det man ska vända direkt, tvärtom! alla börjar någonstans.

Är det så att grenröret från gt4an passar har du tur och kan börja med ett sånt... Därefter får du förbereda dig på följande...

Möjligen flytta kylare/kylar fläkt osv för att få plats med turbon.
Placering utav tryckrör, Ic etc.
Oljeslang till turbo, och retur.
Nytt avgassystem.

Sen, beroende på hur mycket du tänkt ladda måste du ha tilläggs-sprut eller byta styrsystem.

Team VeboTrim

48 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Aha okej nej ja är inte så erfaren om just den "delen" kanske, men om man vill så går de med rätt inställni ng som sagt smile, Asså de är så att men behöver flytta kylfäkten :o?, bara lite i sidleds menar du då eller?
Tack på förhand smile
_MaCCe_ skrev:
NIzmO skrev:

Jag antar att du syftar på Celica gt4?
TS, skriver att han har 16v gti.

Klart det är möjligt! Frågan är hur mycket erfarenhet du har på området.
Bara för att man är nybörjare betyder inte det man ska vända direkt, tvärtom! alla börjar någonstans.

Är det så att grenröret från gt4an passar har du tur och kan börja med ett sånt... Därefter får du förbereda dig på följande...

Möjligen flytta kylare/kylar fläkt osv för att få plats med turbon.
Placering utav tryckrör, Ic etc.
Oljeslang till turbo, och retur.
Nytt avgassystem.

Sen, beroende på hur mycket du tänkt ladda måste du ha tilläggs-sprut eller byta styrsystem.

Majestas
1 319 Inlägg
29 augusti 2010
Nej, det var faktiskt ett dåligt exempel utav mig... det är möjligt att grenröret är monterat bakåt mot torpedväggen i Celican?

Det jag ville poängtera egentligen var att det kanske krävs mycket småmodifikationer runtom i motorrumet för att ens få plats med turbon osv.

Team VeboTrim

48 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Ja vet inte bara intresse så för ja ska kanske köpa en nämligen, men OM de skulle vara så skulle de inte funka eller?, eller blir de bara massa mer jobb ?

Majestas
1 319 Inlägg
30 augusti 2010
Det blir mycket jobb du måste genomföra... oxå blir det problem vid bes osv... har du tänkt ha den som brukis samtidigt?

Team VeboTrim

48 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
ja hade tänkt att ha den som bruksbil ja, gnäller besiktningen eller?

3 354 Inlägg
31 augusti 2010
de lär nog gnälla stort om motorn inte har turbo original

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

48 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Kanske är lite tjatig, men varför gnäller dom för de, turbo är fan mer miljövänligt drygt

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 september 2010
Pill3 skrev:
Kanske är lite tjatig, men varför gnäller dom för de, turbo är fan mer miljövänligt drygt

dom gnäller för att bilen är trimmad / ändrad från original för att de inte ska gnälla ska bilen reggas om
och hur vida de är möjligt på celicor har jag ingen aning om men är nog biligare och vettigare köpa en gt4 om man ska komma igenom bes med lite mer kräm i

Sök