3086
Sök

Caddy diesel 99:a missljud i växellåda

Elektriker
109 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Caddyn har ett visslande ljud i växellådan när man drar på "hårt". Gasar man lätt låter det inget, det tystnar även när man trampar ner kopplingen. När man startar från stillastående så börjar ljudet och när tvåan läggs i fortsätter ljudet men på ett lite lägre varvtal, så det det hänger ihop med motorns varvtal.
  Någon som känner igen fenomenet??

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
låter som om lådan är på väg att rasa, kolla oljenivån i lådan. och sen e det bara å köra på tills det raslar till ordentligt en dag smile

19 Inlägg
5 augusti 2012
Har samma på min fast enbart på5ans växel, har fyllt på olja nu, ja fick i ca 1,7L ägaren innan har alltså kört med ca 3DL olja i lådan, kan va därför? den låter dock fortfarande sad så vad ska jag göra? någon som vet vad det kan vara för fel? kan de vara något lager i lådan? tacksam för svar MVH tim.

689 Inlägg
5 augusti 2012
ulvsby-raggern skrev:
Har samma på min fast enbart på5ans växel, har fyllt på olja nu, ja fick i ca 1,7L ägaren innan har alltså kört med ca 3DL olja i lådan, kan va därför? den låter dock fortfarande sad så vad ska jag göra? någon som vet vad det kan vara för fel? kan de vara något lager i lådan? tacksam för svar MVH tim.

Det är muttern som håller dreven på axlen till 5an växel som lossnat. är vanligt fel på domdär växellådorna. bara att ta bort locket o se om det går att låsa fast muttern. i värsta fall får du byta muttern

19 Inlägg
10 augusti 2012
tackar det är fixat nu big_smile

Sök