3337
Sök

Bmw 320i -89 E30 startar inte efter motorbyte. Help :S

235 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Hej!

Innan jag börjar skriva vill jag säga tack att ni kom in och se om ni kan hjälpa nåt åt min problem och sen vill jag gärna tala för er också att jag har lite dyslexi. Så jag skriver inte svenska bäst! I min tidigare inlägg på forum har jag fått besök av språkpolis. Nu hoppas jag att ni förstår sådär, det är nåt iallfall.

Men ja nu kommer vi till mitt problem som jag har fått. Så här, jag bytade motor på bmw touring -89 e30 (original motor, tidigare motor går väldigt dåliga).
Efter motorbytet kunde jag inte starta upp motor, har kollat allting vad jag kan för att felsökning.

Motor går runt.
Bensin kommer ut.
Tändning finns.
Alla säkringar och relä är OK.
Bytade tre olika styrbox som jag har.

Och små andra också... Sen till sist testade jag med startgas. Då går motor igång direkt men så fort jag släppa startgas dog motor direkt. Alltså, det var startgas som fick motor leva med gas. Så jag förstod att bensin inte kommer ut riktig igenom till förbränningsrum. Så jag fick plocka upp insug och kolla alla spridare. Men sen hände det samma sak med startgas. Sen kolla jag el till spridare, den fungerar.. Och ändå kan jag inte starta upp motor.

Nu vet jag ingenting hur jag kan få motor gå som det ska vara. Känner mig amatör nu yikes

Tacksam om ni kan ge något tips om ni kom på nåt.

/ Christoffer

Bmw, när du älskar att köra!

JEE
30 augusti 2010
kom bensin in i motor?

53 Inlägg
30 augusti 2010
om den går i gång på startgas så tar den möjligtvis tjuvluft typ från insuget.
kolla de.

22 Inlägg
30 augusti 2010
kolla Lmm?, det är rätt svårt, köpte du motorn utan bil eller köpte du hela bilen??

JEE
30 augusti 2010
Daw skrev:
kolla Lmm?, det är rätt svårt, köpte du motorn utan bil eller köpte du hela bilen??

han köpte helt komplett bil typ... wink

22 Inlägg
30 augusti 2010
insug? det skulle kunna starta o gå jätte ojämt, det måste vara ngt fel med luft

235 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
JEE: Som jag skrev, bensin kommer inte in till förbränningsrum, det luktar inte bensin på tändstift. '

Volvo_Carlsson. Jag sprutar startgas inte på insug utan inne på lmm. Sen självklart provade jag också att spruta runt insug och se om det finns tjuvluft, det finns inte. Kom förbi och kollar in och hjälpa till, kanske? big_smile

Daw: Jag köpte en bmw till, och flyttar motor över till den andra. Allt har gått jättefint innan jag börjar plocka upp motor. Jag har kollat med luften också, den sug bra.

Nåt annat? big_smile

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
30 augusti 2010
Det låter som att det inte kommer soppa till cylindrarna?
Vet inte vilken givare som styr när spridarna ska öppna sig.
Är kanske triggern där med?

Iom att du får igång den på startgas så är inte tändningen fel iaf.

Du skulle kunna lossa railen från insuget och se om spridarna öppnar sig och skickar ut soppa.
Dock är det lite riskabelt så lossa tändkabeln som går från spolen till fördelaren så det inte kommer någon gnista. Behöver inte köra så länge på startern utan du ser ju direkt om det öppnar eller ej.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

35 Inlägg
31 augusti 2010
Jag säger samma som Zakademus, Kolla railen och vrid på nyckel i ett par sek om de inte sprutar ut bränsle så e de ngt fel där.

Ligger alltid före dig. ( Pinka på trafikpolis )

235 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
zakademus skrev:
Det låter som att det inte kommer soppa till cylindrarna?
Vet inte vilken givare som styr när spridarna ska öppna sig.
Är kanske triggern där med?

Iom att du får igång den på startgas så är inte tändningen fel iaf.

Du skulle kunna lossa railen från insuget och se om spridarna öppnar sig och skickar ut soppa.
Dock är det lite riskabelt så lossa tändkabeln som går från spolen till fördelaren så det inte kommer någon gnista. Behöver inte köra så länge på startern utan du ser ju direkt om det öppnar eller ej.

Ja det kommer inte soppa genom till cylindrarna. Jag har letat givare som styr spidare, det kommer direkt från styrenheten. Jag får väl prova din tips, så jag får plocka lösa insug igen och kolla med spidare.

Sen har jag varit hos Bmw och pratade en av deras mekaniker. Dom säger att det kanske måste kodas om i styrnenheten, det kostar 800 spänn. Lägga mycket pengar på en skitbil? Får väl börja med insug och spidare först. Om ingen händer, så lämna jag bmw över till verkstad.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 september 2010
har du satt kontakten till impulsgivare och triggergivaren rätt? likadana kontakter så är lätt att förväxla dom. pulsgivaren sitter på en av tändkablarna, och triggergivaren sitter vid triggerskivan fram på motorn, det är den som "säger till" boxen när den ska skjuta soppa och tända.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 482 Inlägg
1 september 2010
Kolla kontakten under insuget till spridarna om det är ärgat där. Mycket vanligt.

BLT Service
Theracords Music Label

93 Inlägg
2 september 2010
har du kopplat in bränsleledningen rätt?
har varit med om en kille som kopplade in returen till tanken på trycksidan och tvärtom.
bränslepumpen går igång när man vrider på nyckeln, men ingen soppa kommer fram.

satt det en likadan motor i innan bytet?

235 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
hejhej igen efter en bra tag..

Nitrous: pulsgivare och triggergivaren är rätt, har testat byta kontakten och då händer det inga. Så det är inte fel på den.

Noxxer: Jag har kollat där förut, även nu igen när du tipsa den. Det finns ström där och rengöring kontakten.

VonU: Jag har inte pillat nånonting med bensin därbak och ja den satt en likadan motor.

zakademus: Ja, nu har jag provat med din tips fast jag har inte plockat ut insug och spidare. Jag gjorde var - tog railen & spidare som jag har hemma i garaget. Jag kopplade dom på motor, så jag slipper plocka ut hela insug o så. Jag vrider nyckel och se om den skickar ut soppa som du sa. Och det kom inga bensin ut. Jag testade med att ta bort en spidare, och då fungera det. Bensin kom ut utan spidare, alltså ut från railen. Sen misstänkte jag att bensintryck är inte tillräckligt bra. Så jag köpte en bensintryckmätare - enligt haynes bok stod det att bensintryck ska vara 2,5 bar, jag tycker det lät mycket. Jag mätade då visar det sig att tryck är på 8 psi. Jag fattade inte vad psi betyder så jag googla fram. 8 psi = 0.551580583 bar.

Är förvirrad. Är det bra om jag testa byta bensinfilter och kolla med bensinpump?

1 534 Inlägg
14 september 2010
Du har inte pillat i bak vid tanken men du kanske har skiftat slangarna ifram vid btr:en?

235 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
Du har inte pillat i bak vid tanken men du kanske har skiftat slangarna ifram vid btr:en?

Nej jag har inte skiftat slangarna... Hur annars kan bensin kommer ut?

93 Inlägg
15 september 2010
tycker det känns som att du har förväxlat trycksidan och returslangen till fuelrailen.
annars har du bränt pumpen

235 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
vonU skrev:
tycker det känns som att du har förväxlat trycksidan och returslangen till fuelrailen.
annars har du bränt pumpen

Jag har inte växlat tryck och retur. Har testat både. En kom inget och en kommer ut. Btr var också tydligt var tryck ska anslutna sig och retur också.

235 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Hej allihop!

Nu har jag äntligen hittat felet! Det var kortslutning på kontakten till spidare.

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
26 september 2010
Då var man lite på spåret iaf =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Sök