2951
Sök

Bmw e46 318i, behöver eran hjälp

BMW ///M3
404 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#1
Tja, har haft problem med bilen ända sen jag köpte den.

Det började med att jag kunde gasa 3/4 delar så gick bilen normalt, över 3/4 dvs fullgas så börjar bilen ge motstånd och gå lite ojämnt och ryckigt.

Förra veckan började bilen hacka och rycka så mycket att det knappt gick att köra bilen, fast det gick över när bilen blev varm. Jag åkte till bmw verkstad och kopplade upp bilen till dator som visade att kamaxelgivaren behövdes bytas.

Jag bytte den och bilen blev lite bättre men den hackar fortfarande när den är kall och går inge bra på fullgas,
värt att nämna är också att vid 3/4 gas så står bensinmätaren på tex 1.8 och vid fullgas sjunker den 3-4 dl
Senast redigerat av laaaarsson (1 september 2010)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2010
#2
Undrar jag hur din luftmassemätare mår...


BMW ///M3
404 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#3
okej men om den är dålig borde det väll synts på datorn när vi koppla upp bilen ? big_smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2010
#4
Om den är helt död syns det ja, ger den bara fel signal så kan det bli helt galet istället sad


BMW ///M3
404 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#5
jaha okej men hur testar jag den då på lättast sätt ? (om det nu går)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2010
#6
Kan inte ge dig något jättebra tips på detta, man kommer inte långt utan en vettig (Märkesbunden) dator längre...


BMW ///M3
404 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#7
okej men tack ändå smile


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 september 2010
#8
Testa o koppla ur sladden på lmm, går det sämre så är det inget fel på den, märker du inget skillnad så är den kas.


BMW ///M3
404 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#9
har jag redan gjort och den tvärdör om jag tar ur den, men var till verkstan igen och han trodde det kunde ha med vevhusventilationen att göra. va tror ni om de ?


404 Inlägg
2 september 2010
#10
Det kan vara många fel som samverkar och därför svårt att felsöka men börja med att kolla efter vaccumläckage i slangar, enkel sak att undersöka och åtgärda. Om den går sämre kall så kan ju tempgivaren till ECU:n ge fel värde.

Sen finns det ju en uppsjö av grejer man kan tänka sig, stiften kanske börjar bli dåliga så de har svårt att tända blandningen när motorn är kall? Kan till och med vara så enkelt som ett jordfel. Nu spekulerar jag bara, det är så svårt att säga nått konkret när man inte har bilen framför sig.


684 Inlägg
2 september 2010
#11
Kolla tändspolarna i motorn, "dom som går till tändstiften" är det sprickor i dem så hackar bilen vid större belastning, jag hade det problemet på min bil att den hacka vid fullgas och inte levde ut sin fulla potential, sen fick jag tips om tändspolarna och kolla dom och visst hade man 2 jätte sprickor, byta dom sen gick den klockrent. Lycka till!

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

BMW ///M3
404 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#12
tack för tipsen, ska kolla upp det smile


669 Inlägg
2 september 2010
#13
tändkablarna. kolla noga efter gnistor när bilen är på.! alt. be nån gasa när du kikar på dom. min bmw var hackig som fan ibland å ibland inte.  såg sen att det gnisstra utanför tändhatten. bytte skiten nu funkar den som en klocka
Senast redigerat av snipercat (2 september 2010)


BMW ///M3
404 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#14
har iaf beställt ny vehusventilation för dom symptom som andra beskrivit verkar vara lika som för mig så värt att testa iaf smile



Sök