Update 11 maj (Liket, m42b18)
Nu äntligen har jag fått tillbaka mina kamaxelhus och tryckare med tillhörande mekaniska ersättningstappar så jag kan slipa ner tapparna till rätt ventilspel. 0,2-0,25mm på insug och 0,3-0,35mm på avgas.
Topp och kamaxelhus:
Kamaxelhusen är uppfrästa här så tryckarna kan komma tillräckligt nära den omslipade kammen:
Tryckare med mekanisk ersättningstapp i 12:9-stål:
Slipar ner tapparna till rätt ventilspel med en ventilslip:
Till höger är en färsk tapp från svarven och till vänster en som är bearbetad i ventilslipen:
Justerar de först grovt utan kammen åtdragen:
Sedan drog jag åt kammen, mätte igen, och slipade till de sista småjusteringarna:
Färdigslipade och uppmärkta:
Oljeförsörjningshålet till den gamla hydraliska insatsen i tryckaren kommer att loppas igen för att motorn inte ska förlora oljetryck i onödan:
Och ja, det tog nästan hela dan att bara ställa ventilspelet på insugssidan! Vilket jäkla jobb asså... Men bra blir det!
Har fått mitt m20-svänghjul nedsvarvat (lättat), omstiftat och balanserat med min m50-koppling:
Najs!
Har feta bromsskivor på G med, bör komma på måndag!
Mvh
/T