Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett... Visa mer
Har fräst spår i blocket för o-ringar, honat blocket, tvättat blocket, slagit i o-ringar (1mm rostfri TIG-tråd) och satt upp blocket i motorstativet igen.
Det är en av flera åtgärder man kan vidta när man ska ladda på lite med turbo för att täta extra runt cylindrarna för att minska risken att blåsa packningen p.g.a. högt cylindertryck. Andra åtgärder är att köra med cooperringpackning eller arp-bultar.
Det är en av flera åtgärder man kan vidta när man ska ladda på lite med turbo för att täta extra runt cylindrarna för att minska risken att blåsa packningen p.g.a. högt cylindertryck. Andra åtgärder är att köra med cooperringpackning eller arp-bultar.
Mvh /T
Hur funkar det? Jag antar att när man drar fast toppen så mosar man o-ringen och därmed tätar det bättre?
Det är en av flera åtgärder man kan vidta när man ska ladda på lite med turbo för att täta extra runt cylindrarna för att minska risken att blåsa packningen p.g.a. högt cylindertryck. Andra åtgärder är att köra med cooperringpackning eller arp-bultar.
Mvh /T
Hur funkar det? Jag antar att när man drar fast toppen så mosar man o-ringen och därmed tätar det bättre?
O-ringen är i rostfritt stål, så den kommer inte mosas speciellt mycket. Den kommer istället "skära" in i toppackningens starkaste områden runt cylindrarna och på så sätt göra det ännu mer motståndskraftigt mot laddtryck som vill leta sig ut mellan topp och block .
Det är en av flera åtgärder man kan vidta när man ska ladda på lite med turbo för att täta extra runt cylindrarna för att minska risken att blåsa packningen p.g.a. högt cylindertryck. Andra åtgärder är att köra med cooperringpackning eller arp-bultar.
Mvh /T
Jaha! Ja det låter ju som något värt att göra. Som dom säger, trimmar man en gång så vill det gärna trimma mer ;>
Det är en av flera åtgärder man kan vidta när man ska ladda på lite med turbo för att täta extra runt cylindrarna för att minska risken att blåsa packningen p.g.a. högt cylindertryck. Andra åtgärder är att köra med cooperringpackning eller arp-bultar.
Mvh /T
Jaha! Ja det låter ju som något värt att göra. Som dom säger, trimmar man en gång så vill det gärna trimma mer ;>
Ja precis, effekt är som en drog. Har man en gång känt på den så är det svårt att inte vilja känna på det igen. Och till sist gör man vad som helst för att få mer .
Speciellt värt kändes det att plana blocket. Det var nästan en tiondels mm nedsjunket på mitten. Inte undra på att man lätt blåser originaltoppackningen om man bara planat toppen och ska ladda på med turbo...
Har inte hänt så mycket mer med m42an så när som på att tråget tvättats inför de modifikationer som ska göras. Dock har jag sålt äcklet och köpt en bmw e36 320 touring -99 som vinterbil istället - med lite småfix. Sen har jag bytt mitsubishin mot en bmw 850. bilder på detta kommer... Äger visst 4st bimmers för tillfället varav endast en funkar och är besiktigad... Men något skall man ju ha att göra.
Fyfan va fränt med 850, sälja organ för att ha råd med reservdelar till den
Ja den är riktigt härlig att köra. Jo precis, men motorn och lådan verkar vara i gott skick och så, 159xx mil. Ska ju bara glida lite och sälja vidare den.