3569
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 december 2011
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
Atenza skrev:
Vissa inlägg i denna tråd får mig verkligen att tappa hakan..

Fram till 2004 så har jag bara ägt manuella bilar, men en natt i februari så var tyvärr den tragiska faktorn framme, en Älg klev ut mitt framför bilen och kollisionen var oundviklig, älgens bröstparti tröck ner biltaket precis ovanför huvudet, min 7:de nackkota krossades och jag blev förlamad pga att ryggmärgen å strök med. Mitt enda alternativ idag att kunna framföra ett fordon för egen maskin är just automat, men jag fattar fortfarande inte varför jag har envisats med att köra manuellt tidigare. Automat är skönare, säkrare bilkörning (mindre spakar samt pedaler att hålla reda på). Allt annat nu förtiden skall ske med automatik..

Så man blir lite besviken, irriterad mm på vissa i denna tråd som nämner lathet eller handikappade i viss benämning, jag ser mig inte som handikappad jag har en funktionsnedsättning som begränsar min rörelseförmåga

Om du läser mitt inlägg igen syftar jag på att det är lika dumt att påstå att folk kör manuella bilar för att de inte har råd med annat som att alla som kör automat är mentalt handikappade. Lika dumt båda två, och vanligt förekommande "argument" på Garaget.

Det jag syftade på var att många i sina argument vid bilköp väljer bort automat för att det är så himla dyrt med bensin, är det den lilla skillnaden av förbrukning på två likadana bilar förutom växellådan som avgör ett bilköp är det i mitt tycke dags att se över sin ekonomi och välja en bränslesnålare modell eller åka kollektivt för då har vederbörande en för snålt tilltagen budget, sådant får man lära sig på "plus" samt "lyxfällan".
Jag menar givetvis inte att alla väljer bort aut för att dom inte har råd att hälla i de extra droppar som oftast går åt i lite äldre bilar.
Däremot förstår jag inte problemet och upprördhet i att påstå att många VÄLJER att köra automat pga lathet?
Många (och jag) väljer automat just för att det är bekvämare (latare) att slippa koppla och rycka i spaken kontinuerligt, speciellt i köande stadskörning.

Kör man inte i Stockholm varje dag är det skönt att sitta och rycka i spaken. Då håller man sig alert.

(Jag lämnar fältet öppet för misstolkningar wink)

1 160 Inlägg
21 november 2012
när man passerat 200 000 mil har man tröttnat på att växla .så tack för automat+farthållare

1 532 Inlägg
21 november 2012
Gött o åka automat jue. Skönt o glida runt o inte behöva tänka på o dra i spaken smile
LS400an tappar ingen prestanda mot en manuell Celcior ialla fall.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
21 november 2012
Samt kickdown är ju hur nice som helst big_smile
Bara att stampa så skjuter det på (fast på original jänkelådor är det att stampa, vänta, HELVETE NU KOMMER DET!)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

270 Inlägg
22 november 2012
Dirtymike skrev:
Gött o åka automat jue. Skönt o glida runt o inte behöva tänka på o dra i spaken smile
LS400an tappar ingen prestanda mot en manuell Celcior ialla fall.

Fast 1UZ-FE finns inte med manuell låda. wink

2 763 Inlägg
22 november 2012
Nästa bil blir troligtvis automat! Det är så jävla härligt att slippa växla själv tongue

Volvo - For Life

Aldrig nöjd
804 Inlägg
22 november 2012
Folk som förespråkar manuell låda har oftast någon illusion av att de är raceförare som jagar sekunder med sina växlingar. I verkligheten är det dessa förare som sitter och svär i bilköer och ojämn trafik när de måste växla upp och ned konstant. Det finns absolut ingenting jag saknar med manuell låda.

Livet är för kort för att äga Volvo.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
22 november 2012
Masquerade skrev:
Folk som förespråkar manuell låda har oftast någon illusion av att de är raceförare som jagar sekunder med sina växlingar. I verkligheten är det dessa förare som sitter och svär i bilköer och ojämn trafik när de måste växla upp och ned konstant. Det finns absolut ingenting jag saknar med manuell låda.

smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 751 Inlägg
22 november 2012
Har själv manuell låda i min bil och skulle gärna vilja ha en automatare istället.
Dagens automatare är borde snabbare, snålare och bättre än förr.

Who Djaa bless no man curse

Sir
935 Inlägg
22 november 2012
Går jättebra att leka med en automat. Skaffa triptronic och växla manuellt. Gör jag i a8:an, går och ställa upp den fint när man vill.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

1 808 Inlägg
22 november 2012
Sista 3 veckorna jag jobba sist körde jag automat i lastbilen och det var det bästa som jag har gjort.. kan man säga smile och kommer garanterat gå över till automat i personbilen nästa gång jag köper en ny

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 november 2012
Masquerade skrev:

Folk som förespråkar automatlådor är oftast individer som präglas av stark lathet, och som saknar tålamodet/förmågan att hantera en manuell spak i stadskörning. Manuell låda förmedlar en unik och kommunicerande känsla i körningen som "tomatlådor" inte ens är i närheten av. Det finns absolut ingenting jag saknar med automatlådor wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Påstängd
1 197 Inlägg
22 november 2012
Det är grymt skönt med automat, men lite synd att dom inte håller lika bra.

1 171 Inlägg
22 november 2012
Tung analys där. Tror det är många inkl. mig själv som det där inte alls stämmer in på. Jag är rätt tekniskt intresserad, men jag tycker ändå att bilen ska hantera de tekniska bitarna själv. Jag ska bara tala om för bilen vad den ska göra inte hur den gör det rent mekaniskt. Att hålla på och pilla på justeringsskruvar med bränsleblandningar styrservoverkan ventiltider osv under tiden man kör är ju inget man vill hålla på med även om det kan vara kul någon gång att prova för att förstå hur bilen fungerar. Det är lite samma med manuell låda tycker jag: motorns/lådans jobb att tillsammans välja växel. Jag bara kontrollerar precis hur bilen ska röra sig.

Sir
935 Inlägg
22 november 2012
Har aldrig varit med om att rasa en automat. Så att dom är känsligare kan jag inte hålla med om. Har rasat ett par manuella dock. Jag har båda delarna och föredra faktiskt automaten.

Påstängd
1 197 Inlägg
22 november 2012
marcus80 skrev:
Har aldrig varit med om att rasa en automat. Så att dom är känsligare kan jag inte hålla med om. Har rasat ett par manuella dock. Jag har båda delarna och föredra faktiskt automaten.

Jag tänkte på v70, dom brukar iaf strula oftare än dom manuella, men det är fan så mycket skönare med automat! big_smile

Sir
935 Inlägg
22 november 2012
Har haft 2 V70 t5 både manuell (den röda) sen en ljusblå automat med geartronic (inte med på denna sida). Har aldrig haft problem med automaten i den. Men deras automater har ju oljekylare och kan ju ha blivit läckage på det och läkt ut olja så lådan pajat.
Senast redigerat av marcus80 (22 november 2012)

Påstängd
1 197 Inlägg
22 november 2012
marcus80 skrev:
Har haft 2 V70 t5 både manuell (den röda) sen en ljusblå automat med geartronic (inte med på denna sida). Har aldrig haft problem med automaten i den. Men deras automater har ju oljekylare och kan ju ha blivit läckage på det och läkt ut olja så lådan pajat.

Jo så kan det ju vara, lådan rasade på våran någon vecka efter att den köptes, iofs hade den gått ungefär 30 000 mil då men manuella verkar hålla bättre tycker jag.

Men skulle jag köpa en T5a skulle jag välja en automat före manuell, för ljudet av en T5a med automat och 3"-system eller liknande är helt underbart. smile

388 Inlägg
22 november 2012
Automat ska det vara, tröttnat sjukt mycket på att sitta och växla och hålla på, lever förfan 2012 nog fan borde man få slippa det.

Så nästa bil blir en automat, nuvarande vart tyvärr manuell...

940 raggare kan få behålla sina manuella lådor så dom kan fetdrifta o enhjula utanför korvtjorren.
Senast redigerat av JsoooN (22 november 2012)

Osponsrad
1 631 Inlägg
22 november 2012
Jag kör automat för att jag kan !
Innan jag började köra budbil så va det manuellt som gällde, men kör man ungefär 15000 mil på ett år med manuel låda så vill man ha lite lathet i sin egna bil !

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Sök