3117
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

Muttley
22 november 2012
IceEyes skrev:
Masquerade skrev:
Folk som förespråkar manuell låda har oftast någon illusion av att de är raceförare som jagar sekunder med sina växlingar. I verkligheten är det dessa förare som sitter och svär i bilköer och ojämn trafik när de måste växla upp och ned konstant. Det finns absolut ingenting jag saknar med manuell låda.

Folk som förespråkar automatlådor är oftast individer som präglas av stark lathet, och som saknar tålamodet/förmågan att hantera en manuell spak i stadskörning. Manuell låda förmedlar en unik och kommunicerande känsla i körningen som "tomatlådor" inte ens är i närheten av. Det finns absolut ingenting jag saknar med automatlådor wink

Andra automaten privat köpte jag igår.  Hade automat innan i jobbet och fick en manuell i februari.  Jag rent av gillar inte manuell när man jobbar.   
Lathet kallar jag inte det.  Lyxar till de är vad de är wink

Sir
935 Inlägg
22 november 2012
Lyxbilar är automat och manuella är snik wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Muttley
22 november 2012
marcus80 skrev:

Beror lite på smile.  Helautomat i en bil med v10 hade inte varit så superkul.  Utan halvautomat så man kan växla på ratten.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
22 november 2012
marcus80 skrev:

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
1 418 Inlägg
22 november 2012
Mack skrev:
Jag skulle inte vilja ha automatlåda i tidningsbilen, det är en sak som är säker i alla fall. Har ett trettiotal trapphus där man ska in och ut, och säg alla start och stopp vid varje brevlåda..vågar inte räkna ut hur många gånger jag stannar och kör iväg..

är det en nackdel med automat då?

3 395 Inlägg
22 november 2012
Bästa som finns enligt mig. Specielt nyare bilar, till och med nästan snålare än manuel? smile

2 656 Inlägg
22 november 2012
tkd_rille skrev:
marcus80 skrev:

Beror lite på smile.  Helautomat i en bil med v10 hade inte varit så superkul.  Utan halvautomat så man kan växla på ratten.

beror väl på vilken v10 ?smile den som sitter i en s8a e jättetrevlig med aut

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
22 november 2012
Automatlåda är fan i mig skönare oavsett om det är stadskörning eller landsväg. Jag har haft automatlådor i alla bilar under minst 25 år!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Dumpersförare.
970 Inlägg
22 november 2012
Hade jävligt gärna fått tag i en automat. blir ett satans slitande på kopplingen när man kör inne i stan.  dessutom är det härligt. sen är man bekväm då man kör maskin ¨på jobb då slipper man växla.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

388 Inlägg
22 november 2012
De flesta som klagar på automatlådor har nog oftast endast erfarenhet från gamla 70tals bilar som gått en 45k mil och aldrig haft ett oljebyte eller "hört från vännen/kollegan/grabben på ica. wink

Det är iaf så jag uppfattat det.

Själv längtar jag efter våren så man kan införskaffa sig en riktigt sommarglidare, självklart med automat. wink

1 926 Inlägg
22 november 2012
Min nästa bruksbil skulle jag faktiskt vilja ha med automat. Skönt att glida till o från jobb, till iqa etc med automat när man ändå inte leker.

Dock skulle jag inte vilja ha automat på en busbil, även om det går att leka med automat.

grön aktivist
846 Inlägg
22 november 2012
Grymt nöjd med automatlådan i Skodan. Kapar både förbrukning och 0-100 tiderna kontra manuellt (Scirocco samt Golf som båda alternativen finns till).
Sedan är det jäkligt bekvämt i köer...
Och om man tappar körkänslan...
Isåfall så har man nog kört fel bil!

BMW entusiast
579 Inlägg
22 november 2012
Confide skrev:
Grymt nöjd med automatlådan i Skodan. Kapar både förbrukning och 0-100 tiderna kontra manuellt (Scirocco samt Golf som båda alternativen finns till).
Sedan är det jäkligt bekvämt i köer...
Och om man tappar körkänslan...
Isåfall så har man nog kört fel bil
!

+1

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 november 2012
Har haft flera automatare. Och jag tröttnar på ett par veckor varje gång. Nej aldrig mer automat.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Tjatja bloggen!
150 Inlägg
23 november 2012
automat är underbart ! men busbilar ska väl vara manuella smile

tjena grabbar !!

1 722 Inlägg
23 november 2012
Automat är ju så jääääääääää.....a skönt o köra ! big_smile
Bara gasa..... så skönt smile
Senast redigerat av Kanelbullen (23 november 2012)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

2 763 Inlägg
23 november 2012
Enda gången jag tycker att det är skönt med manuell låda är när jag ska sladda, annars hade jag lika väl kunnat ha automat i min XC! roll

Volvo - For Life

109 Inlägg
23 november 2012
Är väldigt nöjd med automaten i AMG:n, även om jag rent generellt föredrar manuellt. Är lite olika från dag till dag och från bil till bil. På just AMG:n kan jag ibland känna att körningen blir lite för passiv när man är "på hugget". Vid lång körning och stadskörning är det dock bara skönt med automat. Så jag gillar både manuell och automat. På en äldre bil så väljer jag dock manuellt. Med automat på äldre bilar så drar dom (oftast) mer bensin och har sämre prestanda än dom manuella med samma effekt.

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 november 2012
Bullet--- skrev:
Automatlåda är inget som kommer hamna i någon av mina bilar. Själv gillar jag att köra aktivt på kurviga landsvägar och ha full kontroll över bilen och jag är inte drabbad av att stå 1 timme i kö dagligen som vissa i tråden, då kan jag förstå dem.
Om jag är med om en olycka så att jag inte har möjligheten att växla manuellt, då går jag över till automat, inte innan. wink

Varför skulle man inte ha full kontroll med en automatare?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

535 Inlägg
23 november 2012
Mina 3 senaste bilar har varit automat och jag kommer nog aldrig mer köpa en manuell bil. Tycker automat är bättre på alla sätt, rattpaddlar är dessutom 10 grr roligare än en manuell spak ifall man nu är på det humöret.

Sök