2708
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

grön aktivist
846 Inlägg
23 november 2012
#341
kannebanne skrev:
Ja de e olika från bil till bil, automat e liksom the shit, men de e klart, skaffar man sig en bil som man vill börna med eller em vinterbil så e manuell the shit, båda har sina fördelar och nackdelar!

Gammal kommentar, men var tvungen att kommentera med ett litet bildspel :

https://www1.garaget.org/archive/16/15589/241122/large_241122-2835214.jpg
https://www1.garaget.org/archive/16/15589/241122/large_241122-2835217.jpg
https://www1.garaget.org/archive/16/15589/241122/large_241122-2835219.jpg

Burnis med automat funkar finfint wink!


2 337 Inlägg
23 november 2012
#342
Körde Golf R med DSG för första gången i veckan. Underbar växellåda! Min fråga är, vad är grejen med manuella lådor? Nästa bil blir helt klart något med DSG!

1 412 Inlägg
23 november 2012
#343
Bullet--- skrev:
VolvoCoffe skrev:
Bullet--- skrev:
Automatlåda är inget som kommer hamna i någon av mina bilar. Själv gillar jag att köra aktivt på kurviga landsvägar och ha full kontroll över bilen och jag är inte drabbad av att stå 1 timme i kö dagligen som vissa i tråden, då kan jag förstå dem.
Om jag är med om en olycka så att jag inte har möjligheten att växla manuellt, då går jag över till automat, inte innan. wink

Varför skulle man inte ha full kontroll med en automatare?

För att med en manuell bestämmer jag som förare när jag ska växla. Därav full kontroll. Har inga hjälpmedel i min bil och gillar att ha det så. Ingen auto-låda,ingen abs, ingen tcs, ingen antispinn, ingen styrservo, inget överladd. Bara en bil med motor och 4 hjul i princip wink

Bromsservo då?  smile

grön aktivist
846 Inlägg
23 november 2012
#344
Bullet--- skrev:
VolvoCoffe skrev:
Bullet--- skrev:
Automatlåda är inget som kommer hamna i någon av mina bilar. Själv gillar jag att köra aktivt på kurviga landsvägar och ha full kontroll över bilen och jag är inte drabbad av att stå 1 timme i kö dagligen som vissa i tråden, då kan jag förstå dem.
Om jag är med om en olycka så att jag inte har möjligheten att växla manuellt, då går jag över till automat, inte innan. wink

Varför skulle man inte ha full kontroll med en automatare?

För att med en manuell bestämmer jag som förare när jag ska växla. Därav full kontroll. Har inga hjälpmedel i min bil och gillar att ha det så. Ingen auto-låda,ingen abs, ingen tcs, ingen antispinn, ingen styrservo, inget överladd. Bara en bil med motor och 4 hjul i princip wink

Med vissa automat-lådor så bestämmer du också själv när du ska växla wink.
Men som sagt, alla har sina egna preferenser big_smile!


Dumpersförare.
970 Inlägg
23 november 2012
#345
Bullet--- skrev:
VolvoCoffe skrev:
Bullet--- skrev:
Automatlåda är inget som kommer hamna i någon av mina bilar. Själv gillar jag att köra aktivt på kurviga landsvägar och ha full kontroll över bilen och jag är inte drabbad av att stå 1 timme i kö dagligen som vissa i tråden, då kan jag förstå dem.
Om jag är med om en olycka så att jag inte har möjligheten att växla manuellt, då går jag över till automat, inte innan. wink

Varför skulle man inte ha full kontroll med en automatare?

För att med en manuell bestämmer jag som förare när jag ska växla. Därav full kontroll. Har inga hjälpmedel i min bil och gillar att ha det så. Ingen auto-låda,ingen abs, ingen tcs, ingen antispinn, ingen styrservo, inget överladd. Bara en bil med motor och 4 hjul i princip wink

anser du att du inte kan ha kontroll över en bil med automat då är det lite kasst som förare.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

1 412 Inlägg
23 november 2012
#346
Bullet--- skrev:
OpelP1 skrev:
Bullet--- skrev:

För att med en manuell bestämmer jag som förare när jag ska växla. Därav full kontroll. Har inga hjälpmedel i min bil och gillar att ha det så. Ingen auto-låda,ingen abs, ingen tcs, ingen antispinn, ingen styrservo, inget överladd. Bara en bil med motor och 4 hjul i princip wink

Bromsservo då?  smile

Det oför sig. Det glömde jag. Blir lite tungtrampat annars tongue

Jag kände mig illa tvungen att påpeka det när du skrev på det viset. big_smile


Men faktiskt så är det helt ok att åka utan bromsservo, iaf med trumbromsar.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
23 november 2012
#347
Bullet--- skrev:
VolvoCoffe skrev:
Bullet--- skrev:
Automatlåda är inget som kommer hamna i någon av mina bilar. Själv gillar jag att köra aktivt på kurviga landsvägar och ha full kontroll över bilen och jag är inte drabbad av att stå 1 timme i kö dagligen som vissa i tråden, då kan jag förstå dem.
Om jag är med om en olycka så att jag inte har möjligheten att växla manuellt, då går jag över till automat, inte innan. wink

Varför skulle man inte ha full kontroll med en automatare?

För att med en manuell bestämmer jag som förare när jag ska växla. Därav full kontroll. Har inga hjälpmedel i min bil och gillar att ha det så. Ingen auto-låda,ingen abs, ingen tcs, ingen antispinn, ingen styrservo, inget överladd. Bara en bil med motor och 4 hjul i princip wink

eeh, på en automatare bestämmer du ju också när den ska växla med hjälp av gaspedalen tongue

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Pim_Pim
23 november 2012
#348
Dieselsmurfen skrev:
Oftast så säger folk som inte har automat att de är törstiga, slöa och man inte har full koll på bilen (Vilket man har idag om man kan köra bil) Sanningen är att vissa miljöbilar har aut enbart då de klarar miljökraven annars. Vissa motorstarka bilar har det också då den manuella inte klarar vridet. De nya DSG-lådorna som är en manuell låda där en dator sköter om växlingen via dubbel koppling är mycket trevliga. Även bränslesnåla. Kör en Skoda Superb ibland. Den passar väldigt bra med denna kombination av stark diesel och en låda som sköter sig själv.

Redan i unga år var jag en förespråkare för automat. 740:n drog förvisso rejält med soppa men så trevlig bil... Som gammal handlare så har jag hört flera kunder som sagt att de efter att ha kört automat aldrig skulle tänka sig något annat. Gäller även för mig då min andrabil i unga år var en S-klass med just automat. Sen var det kört.

Sen tycker jag nog att "sportbilar" ska ha manuell. Men kör man en svensson-bil oavsett om det är en gammal 940 eller en nyare BMW som exempel så är den självväxlande lådan att föredra. Tjejen körde automat för första gången i höstas. Det var min numera sålda Alfa 166 med en fet snurra under huven. Hon ska byta bil pga detta. Automat gäller...

Innan ni klankar ner på denna låda så kör en automatare i en vecka först... Nu har jag förvisso över 50000 mil i ryggen men ändå. I USA är en manuell låda mest kuriosa för bönder i sina Land-Rovers...

Vill verkligen inte ha en manuell låda i USA, tänker tillbaka i somras/höstas när man gled runt i det landet. Aldrig att jag hade velat haft en manuell låda där, speciellt inte i SF. haha

881 Inlägg
23 november 2012
#349
En Supra TT med automat är det väl inge fel på? Eller anser folket att det är som att svära i kyrkan? big_smile


Forummoderator
18 127 Inlägg
24 november 2012
#350
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Oftast så säger folk som inte har automat att de är törstiga, slöa och man inte har full koll på bilen (Vilket man har idag om man kan köra bil) Sanningen är att vissa miljöbilar har aut enbart då de klarar miljökraven annars. Vissa motorstarka bilar har det också då den manuella inte klarar vridet. De nya DSG-lådorna som är en manuell låda där en dator sköter om växlingen via dubbel koppling är mycket trevliga. Även bränslesnåla. Kör en Skoda Superb ibland. Den passar väldigt bra med denna kombination av stark diesel och en låda som sköter sig själv.

Redan i unga år var jag en förespråkare för automat. 740:n drog förvisso rejält med soppa men så trevlig bil... Som gammal handlare så har jag hört flera kunder som sagt att de efter att ha kört automat aldrig skulle tänka sig något annat. Gäller även för mig då min andrabil i unga år var en S-klass med just automat. Sen var det kört.

Sen tycker jag nog att "sportbilar" ska ha manuell. Men kör man en svensson-bil oavsett om det är en gammal 940 eller en nyare BMW som exempel så är den självväxlande lådan att föredra. Tjejen körde automat för första gången i höstas. Det var min numera sålda Alfa 166 med en fet snurra under huven. Hon ska byta bil pga detta. Automat gäller...

Innan ni klankar ner på denna låda så kör en automatare i en vecka först... Nu har jag förvisso över 50000 mil i ryggen men ändå. I USA är en manuell låda mest kuriosa för bönder i sina Land-Rovers...

Jag tror visserligen inte det beror helt på fördomar utan en del praktiska orsaker också. En automatlåda med momentomvandlare har en högre energiförlust i drivlinan vilket ger sämre prestanda och högre förbrukning. Förr blev detta extra tydligt eftersom en automat inte växlade lika kvickt som man teoretiskt kunde göra med en manuell och framför allt för att en automat ofta hade färre steg än en manuell låda. Idag är det tvärt om, medan den manuella har sex steg har samma bil med automatlåda minst sex men ofta sju eller åtta steg som den dessutom kan växla mellan snabbare än vad ens en skicklig förare kan göra med en manuell låda. Resultatet blir som du säger lägre förbrukning och bättre prestanda med automat.

Sedan finns automatlådor byggda på samma princip som manuella, DSG, EGS eller liknande. Och där finns inte längre någon högre energiförlust däremot växlar dessa idag kvickare än vad man kan göra med en manuell låda vilket ger samma resultat som ovan.
Sedan finns principen med steglösa lådor/CVT, och det är lite synd att de inte slagit igenom mer än vad de har gjort. Framför allt till moderna och snåla dieselmotorer passar dem utmärkt, eftersom dessa motorer ofta är som starkast och mest effektiva inom ett snävt register på låga varv. En CVT kan hålla varvtalet inom det registret under hela accelerationen vilket hade gett en väldigt snål, mjuk och tyst körning till vardags. Audi Multitronic är ett exempel på detta. 

Nu tror jag att du är väl insatt i detta, men jag ville bara förtydliga för andra som kanske läser den här tråden. smile

Att automatlådor har ett rykte om sig att hålla sämre tror jag mycket beror på dåligt underhåll och att de inte används korrekt. Hur ofta hör man någon nämna att de bytt olja på sin automatlåda? Jo oftast görs det när man redan fått problem, och hur hade det sett ut om folk skött sina motorer på samma vis det vill säga ett oljebyte först när motorn slutar att fungera som den skall?

Dessutom verkar många få för sig att så fort de hamnar bakom ratten på en bil med automatlåda är det ok att lägga i D medan bilen fortfarande rullar bakåt eller tvärt om vilket också sliter på lådan.

Köper man en modernare bil med automatlåda får man generellt en bil som dricker mindre bränsle, är kvickare redan på pappret och är ännu kvickare i praktiken eftersom få förare av manuella bilar växlar så kvickt och hårt som tillverkarens testförare gör när de skall nå lägsta möjliga tid. Sköter man dessutom om växellådan är den tillförlitlig, även om många tillverkare tyvärr inte har med automatlådan i bilens serviceprogram.

Det går alldeles utmärkt. Men bara på hyrbilar :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Cadillac_The_King
24 november 2012
#351
Automat är skönare att köra med i stats trafik och på motorväg sj föredrar jag aoutomat så man slipper o växla plus att det är mycket skönare att köra

Forummoderator
18 127 Inlägg
24 november 2012
#352
Lite kuriosa om automatlådor eftersom detta ämne ligger mig varmt om hjärtat...

Volvo 343 hade en CVT-låda som nämnts innan. Alltså steglös. Föregångaren DAF (Volvo 66) var först med denna och 343 var under utveckling när Volvo köpte upp DAF. Därför hamnade denna låda i 343 som även den är en Holländsk konstruktion. Tidiga DAF gick lika fort bakåt som framåt. Detta spärrades senare och om jag inte missminner mig så gör de senare liksom 343 runt 40 knutar bakåt.

343 har bara PRND på växelväljaren. Daf har bara "Bak eller fram med neutral i mitten" RPD kan man säga.

Mercedes W123 är 4-växlade men startar alltid på 2:an om man inte stampar fullt. Eller hänger på ett tyngre släp. TROR detta gäller även W116 S-klass. W116 med V8 har en äldre 3-petad låda då den klarar vridet bättre.

Volvo 740 har en 4-spettad automat med en nymodighet som "lock-up" på den högsta växeln. DVS en låsning mellan lådan och bakaxel som kopplar ur momentomvandlaren. Den går in i exakt 80 km/h om den är korrekt inställd.

Har sålt Citroen och den skräpigaste lådan som finns är väl den som finns i C3 Pluriel eller C2 automat. Sensodrive... Har bilen som ni ska köpa det så spring...

Mercedes äldre modeller går att bogsera igång.

Har faktiskt haft en Ford Escort CVT! Helt ny och året var 1996. Trevligare än 343:an i sina varvtal... Men dock ovanlig idag.

XG30:in har en 5-stukad låda och den visar även i automatläget vilken växel som ligger i. Ovanligt då. Superb'en med sin 6-petade dito (Nåja, DSG, viss skillnad) visar samma i den lilla displayen mellan mätarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Dumpersförare.
970 Inlägg
24 november 2012
#353
Bullet--- skrev:
VolvoCoffe skrev:
Bullet--- skrev:

För att med en manuell bestämmer jag som förare när jag ska växla. Därav full kontroll. Har inga hjälpmedel i min bil och gillar att ha det så. Ingen auto-låda,ingen abs, ingen tcs, ingen antispinn, ingen styrservo, inget överladd. Bara en bil med motor och 4 hjul i princip wink

anser du att du inte kan ha kontroll över en bil med automat då är det lite kasst som förare.

Tror du blandar ihop kontroll med kontroll. Det är inte så att jag tappar kontrollen över bilen för att den råkar ha en auto låda. Utan jag menar att jag föredrar att kontrollera växlandet själv, därav ordet kontroll; att kontrollera.
Kass förare kan du tala för dig själv big_smile

du vet att man kan växla manuellt me en automat? orkar inte jiddra me dig.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

5 131 Inlägg
24 november 2012
#354
Med automat kan man glida genom staden å äta glass eller pilla flickor på ;-) utan å  behöva rycka i spaken å greja å göra den kladdig med Glass;-) osportsligt och tråkigt? Nja:-P
Senast redigerat av mb_pucken (24 november 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
24 november 2012
#355
kör automat nu, alltid varit imot det innan men gillar det faktiskt smile kommer nog fortsätta att köra automat i brukisarna dock är det ett krav på att det ska va lite maskin under huven om det ska paras ihop med en tomatlåda, annars är det hel kass !


12 086 Inlägg
25 november 2012
#356
Nya automatlådor har så pass många växlar och växlar så smidigt att det även funkar på mindre motorer.
Äldre bilar med sämre lådor är precis som du beskriver odugliga med pluttmotorer.

Grejen med automatlådor? Ja, man slipper växla! smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 november 2012
#357
Nya DSG lådor är ju pure love. Förstår inte hur man i en vardagsbil skulle vilja välja något annat än en dubbelkopplingslåda

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
25 november 2012
#358
Dieselsmurfen skrev:
Lite kuriosa om automatlådor eftersom detta ämne ligger mig varmt om hjärtat...

Volvo 343 hade en CVT-låda som nämnts innan. Alltså steglös. Föregångaren DAF (Volvo 66) var först med denna och 343 var under utveckling när Volvo köpte upp DAF. Därför hamnade denna låda i 343 som även den är en Holländsk konstruktion. Tidiga DAF gick lika fort bakåt som framåt. Detta spärrades senare och om jag inte missminner mig så gör de senare liksom 343 runt 40 knutar bakåt.

343 har bara PRND på växelväljaren. Daf har bara "Bak eller fram med neutral i mitten" RPD kan man säga.

Mercedes W123 är 4-växlade men startar alltid på 2:an om man inte stampar fullt. Eller hänger på ett tyngre släp. TROR detta gäller även W116 S-klass. W116 med V8 har en äldre 3-petad låda då den klarar vridet bättre.

Volvo 740 har en 4-spettad automat med en nymodighet som "lock-up" på den högsta växeln. DVS en låsning mellan lådan och bakaxel som kopplar ur momentomvandlaren. Den går in i exakt 80 km/h om den är korrekt inställd.

Har sålt Citroen och den skräpigaste lådan som finns är väl den som finns i C3 Pluriel eller C2 automat. Sensodrive... Har bilen som ni ska köpa det så spring...

Mercedes äldre modeller går att bogsera igång.

Har faktiskt haft en Ford Escort CVT! Helt ny och året var 1996. Trevligare än 343:an i sina varvtal... Men dock ovanlig idag.

XG30:in har en 5-stukad låda och den visar även i automatläget vilken växel som ligger i. Ovanligt då. Superb'en med sin 6-petade dito (Nåja, DSG, viss skillnad) visar samma i den lilla displayen mellan mätarna.

Även i W124 big_smile

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 november 2012
#359
Dieselmotor och automat är grejer det... Eller "ätamatlåda" som en kompis sa en gång tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

414 Inlägg
25 november 2012
#360
Thunderbird88 skrev:
Nya DSG lådor är ju pure love. Förstår inte hur man i en vardagsbil skulle vilja välja något annat än en dubbelkopplingslåda

visst är det fint med en 7 växlad låda som inte känns när den växlar:)
Dock har denna en tendens att rasa, iallafall 2012 årsm:)



Sök