3013
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

Forummoderator
18 127 Inlägg
25 november 2012
#361
Ankmeister skrev:
Thunderbird88 skrev:
Nya DSG lådor är ju pure love. Förstår inte hur man i en vardagsbil skulle vilja välja något annat än en dubbelkopplingslåda

visst är det fint med en 7 växlad låda som inte känns när den växlar:)
Dock har denna en tendens att rasa, iallafall 2012 årsm:)

Jaså? Vilken bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 november 2012
#362
Ankmeister skrev:
Thunderbird88 skrev:
Nya DSG lådor är ju pure love. Förstår inte hur man i en vardagsbil skulle vilja välja något annat än en dubbelkopplingslåda

visst är det fint med en 7 växlad låda som inte känns när den växlar:)
Dock har denna en tendens att rasa, iallafall 2012 årsm:)

Körde en 2012 Passat med DSG lådan. Vilken underbar låda smile Förstår verkligen hysterin bakom DSG grunkorna efter att ha kört en bil med DSG lådan.
Synd bara att jänkarna inte var först med det roll lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
18 127 Inlägg
25 november 2012
#363
Thunderbird88 skrev:
Ankmeister skrev:
Thunderbird88 skrev:
Nya DSG lådor är ju pure love. Förstår inte hur man i en vardagsbil skulle vilja välja något annat än en dubbelkopplingslåda

visst är det fint med en 7 växlad låda som inte känns när den växlar:)
Dock har denna en tendens att rasa, iallafall 2012 årsm:)

Körde en 2012 Passat med DSG lådan. Vilken underbar låda smile Förstår verkligen hysterin bakom DSG grunkorna efter att ha kört en bil med DSG lådan.
Synd bara att jänkarna inte var först med det roll lol

En kollega köpte en ny Golf Gti (eller turbo eller vad det nu var, stor maskin...) med just DSG. Han kommer aldrig mer att köra manuell! Trots sina 24 år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 november 2012
#364
Dieselsmurfen skrev:
Thunderbird88 skrev:
Ankmeister skrev:

visst är det fint med en 7 växlad låda som inte känns när den växlar:)
Dock har denna en tendens att rasa, iallafall 2012 årsm:)

Körde en 2012 Passat med DSG lådan. Vilken underbar låda smile Förstår verkligen hysterin bakom DSG grunkorna efter att ha kört en bil med DSG lådan.
Synd bara att jänkarna inte var först med det roll lol

En kollega köpte en ny Golf Gti (eller turbo eller vad det nu var, stor maskin...) med just DSG. Han kommer aldrig mer att köra manuell! Trots sina 24 år...

Helt klart förståligt smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 november 2012
#365
Automat för en fridfull vardag:) manuell för en busig tillvaro;)


Evildan
25 november 2012
#366
B-Body skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Lite kuriosa om automatlådor eftersom detta ämne ligger mig varmt om hjärtat...

Volvo 343 hade en CVT-låda som nämnts innan. Alltså steglös. Föregångaren DAF (Volvo 66) var först med denna och 343 var under utveckling när Volvo köpte upp DAF. Därför hamnade denna låda i 343 som även den är en Holländsk konstruktion. Tidiga DAF gick lika fort bakåt som framåt. Detta spärrades senare och om jag inte missminner mig så gör de senare liksom 343 runt 40 knutar bakåt.

343 har bara PRND på växelväljaren. Daf har bara "Bak eller fram med neutral i mitten" RPD kan man säga.

Mercedes W123 är 4-växlade men startar alltid på 2:an om man inte stampar fullt. Eller hänger på ett tyngre släp. TROR detta gäller även W116 S-klass. W116 med V8 har en äldre 3-petad låda då den klarar vridet bättre.

Volvo 740 har en 4-spettad automat med en nymodighet som "lock-up" på den högsta växeln. DVS en låsning mellan lådan och bakaxel som kopplar ur momentomvandlaren. Den går in i exakt 80 km/h om den är korrekt inställd.

Har sålt Citroen och den skräpigaste lådan som finns är väl den som finns i C3 Pluriel eller C2 automat. Sensodrive... Har bilen som ni ska köpa det så spring...

Mercedes äldre modeller går att bogsera igång.

Har faktiskt haft en Ford Escort CVT! Helt ny och året var 1996. Trevligare än 343:an i sina varvtal... Men dock ovanlig idag.

XG30:in har en 5-stukad låda och den visar även i automatläget vilken växel som ligger i. Ovanligt då. Superb'en med sin 6-petade dito (Nåja, DSG, viss skillnad) visar samma i den lilla displayen mellan mätarna.

Även i W124 big_smile

Och W126.

Honda Civic fanns även den med en CVT-låda på -80talet, det var en kul filur.

Min -97 Explorer har den första 5-växlade automaten från "det nya landet", den var så ny att FORD inte hann ändra layouten på växelkulissen utan det står P R N D 2 1, men lägena är P R N D 3 2 ngt oftopic men onyttigt vetande.

7steg DSG har jag kört i jobbet och jag är efter den upplevelsen övertygad om att förkortningen betyder
Der Scheisse Getriebe då dessa ständigt fick haverier på kraftöverföringen efter 12k-17k mil.

1 412 Inlägg
25 november 2012
#367
Evildan skrev:
B-Body skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Lite kuriosa om automatlådor eftersom detta ämne ligger mig varmt om hjärtat...

Volvo 343 hade en CVT-låda som nämnts innan. Alltså steglös. Föregångaren DAF (Volvo 66) var först med denna och 343 var under utveckling när Volvo köpte upp DAF. Därför hamnade denna låda i 343 som även den är en Holländsk konstruktion. Tidiga DAF gick lika fort bakåt som framåt. Detta spärrades senare och om jag inte missminner mig så gör de senare liksom 343 runt 40 knutar bakåt.

343 har bara PRND på växelväljaren. Daf har bara "Bak eller fram med neutral i mitten" RPD kan man säga.

Mercedes W123 är 4-växlade men startar alltid på 2:an om man inte stampar fullt. Eller hänger på ett tyngre släp. TROR detta gäller även W116 S-klass. W116 med V8 har en äldre 3-petad låda då den klarar vridet bättre.

Volvo 740 har en 4-spettad automat med en nymodighet som "lock-up" på den högsta växeln. DVS en låsning mellan lådan och bakaxel som kopplar ur momentomvandlaren. Den går in i exakt 80 km/h om den är korrekt inställd.

Har sålt Citroen och den skräpigaste lådan som finns är väl den som finns i C3 Pluriel eller C2 automat. Sensodrive... Har bilen som ni ska köpa det så spring...

Mercedes äldre modeller går att bogsera igång.

Har faktiskt haft en Ford Escort CVT! Helt ny och året var 1996. Trevligare än 343:an i sina varvtal... Men dock ovanlig idag.

XG30:in har en 5-stukad låda och den visar även i automatläget vilken växel som ligger i. Ovanligt då. Superb'en med sin 6-petade dito (Nåja, DSG, viss skillnad) visar samma i den lilla displayen mellan mätarna.

Även i W124 big_smile

Och W126.

Honda Civic fanns även den med en CVT-låda på -80talet, det var en kul filur.

Min -97 Explorer har den första 5-växlade automaten från "det nya landet", den var så ny att FORD inte hann ändra layouten på växelkulissen utan det står P R N D 2 1, men lägena är P R N D 3 2 ngt oftopic men onyttigt vetande.

7steg DSG har jag kört i jobbet och jag är efter den upplevelsen övertygad om att förkortningen betyder
Der Scheisse Getriebe då dessa ständigt fick haverier på kraftöverföringen efter 12k-17k mil.

Gäller inte det bara i "snow/winter" läget?

Evildan
25 november 2012
#368
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
B-Body skrev:
Även i W124 big_smile

Och W126.

Honda Civic fanns även den med en CVT-låda på -80talet, det var en kul filur.

Min -97 Explorer har den första 5-växlade automaten från "det nya landet", den var så ny att FORD inte hann ändra layouten på växelkulissen utan det står P R N D 2 1, men lägena är P R N D 3 2 ngt oftopic men onyttigt vetande.

7steg DSG har jag kört i jobbet och jag är efter den upplevelsen övertygad om att förkortningen betyder
Der Scheisse Getriebe då dessa ständigt fick haverier på kraftöverföringen efter 12k-17k mil.

Gäller inte det bara i "snow/winter" läget?

Nope, inte på de jag haft.
500sel o 300se startar bägge på 2an.
Lägger man därmot i 2S-läget startar den på 1an.
Med 500 blir det jobbigt vid fullgas från stillastående, då lägger lådan i 1an och bakhjulen roterar faen så mkt snabbare än framhjulen, detta förvärras dessutom om man råkar tappa i en 560motor big_smile 299hk/455Nm.
Senast redigerat av Evildan (25 november 2012)

1 412 Inlägg
25 november 2012
#369
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
Och W126.

Honda Civic fanns även den med en CVT-låda på -80talet, det var en kul filur.

Min -97 Explorer har den första 5-växlade automaten från "det nya landet", den var så ny att FORD inte hann ändra layouten på växelkulissen utan det står P R N D 2 1, men lägena är P R N D 3 2 ngt oftopic men onyttigt vetande.

7steg DSG har jag kört i jobbet och jag är efter den upplevelsen övertygad om att förkortningen betyder
Der Scheisse Getriebe då dessa ständigt fick haverier på kraftöverföringen efter 12k-17k mil.

Gäller inte det bara i "snow/winter" läget?

Nope, inte på de jag haft.
500sel o 300se startar bägge på 2an.
Lägger man därmot i 2S-läget startar den på 1an.
Med 500 blir det jobbigt vid fullgas från stillastående, då lägger lådan i 1an och bakhjulen roterar faen så mkt snabbare än framhjulen, detta förvärras dessutom om man råkar tappa i en 560motor big_smile 299hk/455Nm.

Jag är 99% säker på att min 300se -87 bara startade på andra växeln i W-läget, och detta som jag hittade på wikipedia stämmer väldigt väl med vad jag minns från manualen till min:

Four-speed automatic transmission with a topographical sensor that monitored the vehicle's position (whether on an incline or decline) and gas pedal position. The result was an extraordinary capacity to "hold back" acceleration when coasting downhill and to maintain the S-Class' position without using the brake pedal after coming to a complete stop on a steep incline. The transmission also featured a "limp home mode" in case of electronic failure and was programmed to start in second gear so as to permit smooth, wheel spin free launches. Second gear start could be switched on and off in European models with a S/W switch to allow more performance orientated driving versus winter driving.

Evildan
25 november 2012
#370
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:

Gäller inte det bara i "snow/winter" läget?

Nope, inte på de jag haft.
500sel o 300se startar bägge på 2an.
Lägger man därmot i 2S-läget startar den på 1an.
Med 500 blir det jobbigt vid fullgas från stillastående, då lägger lådan i 1an och bakhjulen roterar faen så mkt snabbare än framhjulen, detta förvärras dessutom om man råkar tappa i en 560motor big_smile 299hk/455Nm.

Jag är 99% säker på att min 300se -87 bara startade på andra växeln i W-läget, och detta som jag hittade på wikipedia stämmer väldigt väl med vad jag minns från manualen till min:

Four-speed automatic transmission with a topographical sensor that monitored the vehicle's position (whether on an incline or decline) and gas pedal position. The result was an extraordinary capacity to "hold back" acceleration when coasting downhill and to maintain the S-Class' position without using the brake pedal after coming to a complete stop on a steep incline. The transmission also featured a "limp home mode" in case of electronic failure and was programmed to start in second gear so as to permit smooth, wheel spin free launches. Second gear start could be switched on and off in European models with a S/W switch to allow more performance orientated driving versus winter driving.

Där ser man, jag hade ingen switch i ngn av de tu uppräknade, haft denna praktiska strömbrytare i s210 w201 w202, olika utrustning kanhända? Båda mina w126 var svensksålda.

1 412 Inlägg
25 november 2012
#371
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:

Nope, inte på de jag haft.
500sel o 300se startar bägge på 2an.
Lägger man därmot i 2S-läget startar den på 1an.
Med 500 blir det jobbigt vid fullgas från stillastående, då lägger lådan i 1an och bakhjulen roterar faen så mkt snabbare än framhjulen, detta förvärras dessutom om man råkar tappa i en 560motor big_smile 299hk/455Nm.

Jag är 99% säker på att min 300se -87 bara startade på andra växeln i W-läget, och detta som jag hittade på wikipedia stämmer väldigt väl med vad jag minns från manualen till min:

Four-speed automatic transmission with a topographical sensor that monitored the vehicle's position (whether on an incline or decline) and gas pedal position. The result was an extraordinary capacity to "hold back" acceleration when coasting downhill and to maintain the S-Class' position without using the brake pedal after coming to a complete stop on a steep incline. The transmission also featured a "limp home mode" in case of electronic failure and was programmed to start in second gear so as to permit smooth, wheel spin free launches. Second gear start could be switched on and off in European models with a S/W switch to allow more performance orientated driving versus winter driving.

Där ser man, jag hade ingen switch i ngn av de tu uppräknade, haft denna praktiska strömbrytare i s210 w201 w202, olika utrustning kanhända? Båda mina w126 var svensksålda.

Kanske det, min hade en liten knapp vid växelväljaren.  Min var också svensåld har jag för mig.

Evildan
25 november 2012
#372
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Jag är 99% säker på att min 300se -87 bara startade på andra växeln i W-läget, och detta som jag hittade på wikipedia stämmer väldigt väl med vad jag minns från manualen till min:

Four-speed automatic transmission with a topographical sensor that monitored the vehicle's position (whether on an incline or decline) and gas pedal position. The result was an extraordinary capacity to "hold back" acceleration when coasting downhill and to maintain the S-Class' position without using the brake pedal after coming to a complete stop on a steep incline. The transmission also featured a "limp home mode" in case of electronic failure and was programmed to start in second gear so as to permit smooth, wheel spin free launches. Second gear start could be switched on and off in European models with a S/W switch to allow more performance orientated driving versus winter driving.

Där ser man, jag hade ingen switch i ngn av de tu uppräknade, haft denna praktiska strömbrytare i s210 w201 w202, olika utrustning kanhända? Båda mina w126 var svensksålda.

Kanske det, min hade en liten knapp vid växelväljaren.  Min var också svensåld har jag för mig.

Vet precis vilken skjutknapp du menar, den täcker det ena valet och blottar det andra.

Så här såg mina växelkulisser ut:
http://germancarsforsaleblog.com/wp-con … L-AMG4.jpg

Så här såg din ut: (förutom nötterna tippar jag på)
http://www.carnewschina.com/wp-content/ … hina-4.jpg
Hittade en nötfri version:
http://2.bp.blogspot.com/-KfNv04gAggM/T … lman_7.jpg
Senast redigerat av Evildan (25 november 2012)

1 412 Inlägg
25 november 2012
#373
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:

Där ser man, jag hade ingen switch i ngn av de tu uppräknade, haft denna praktiska strömbrytare i s210 w201 w202, olika utrustning kanhända? Båda mina w126 var svensksålda.

Kanske det, min hade en liten knapp vid växelväljaren.  Min var också svensåld har jag för mig.

Vet precis vilken skjutknapp du menar, den täcker det ena valet och blottar det andra.

Så här såg mina växelkulisser ut:
http://germancarsforsaleblog.com/wp-con … L-AMG4.jpg

Så här såg din ut: (förutom nötterna tippar jag på)
http://www.carnewschina.com/wp-content/ … hina-4.jpg

Japp, precis.
Fast min doldes oftast av en påse dragster-godis istället. big_smile

Avstängd
1 714 Inlägg
26 november 2012
#374
Finns vissa bilar som "ska" ha manuell och likväl vissa som "ska" ha automat om man frågar mig.

Hade jag en äldre, större BMW V8 hade jag velat haft en automat, det känns bara rätt.
Det är ändå ingen racingbil om man pratar 540ia. Mera lyx och glid. Bara en sån sak som att ljudet blir rätt med automat.

En Gti-bil eller japanskt fartmonster ska naturligtvis ha manuell, då den andas lite mera sport och inte lyx alls.

Jänkare kan vara rätt med både och, Automat i en Impala och manuell i en MoPar Hemi.

Bottom line: Användningsområde och känsla är det som gäller för mig.


Forummoderator
18 127 Inlägg
26 november 2012
#375
En kollega köpte en ny Subaru Legacy med minsta maskinen som gick att få med automat. Den är mindre kul... Gummisnoddseffekten är mycket framträdande och den växlar ofta ner ordentligt för att få fart på burken. Drar en del bensin. Han ångrar sin snålhet över motorvalet.

Även min 300C med den lilla 2.7:an i är lite väl hispig under acceleration. För tung bil för motorn men den går billigt iallafall. Och inbjuder inte till rallykörning...

Ska låna en Renault Scénic aut -04 idag. Kanske köpa. Vi får se hur den beter sig. Undviker gärna dessa skräpbilar men den ska vara bra tydligen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

217 Inlägg
26 november 2012
#376
Efter att jag hade en Mondeo v6 med automat sa jag aldrig mer automat (den lådan var minst sagt dålig).
Men nu har jag kört med min Octavia DSG lite över ett år och tycker att lådan på den är helt okej, skönt att åka långt med. Dessutom går ju DSG lådor att växla själv om man vill även om Sportläget växlar snabbare än manuellt.
Det man kan klaga på DSG är att om något går sönder blir det dyrt, gäller förövrigt alla automatlådor


414 Inlägg
26 november 2012
#377
Dieselsmurfen skrev:
Ankmeister skrev:
Thunderbird88 skrev:
Nya DSG lådor är ju pure love. Förstår inte hur man i en vardagsbil skulle vilja välja något annat än en dubbelkopplingslåda

visst är det fint med en 7 växlad låda som inte känns när den växlar:)
Dock har denna en tendens att rasa, iallafall 2012 årsm:)

Jaså? Vilken bil?

DSG lådor:)


388 Inlägg
26 november 2012
#378
Hört att dsg lådor har tendens att rasa om man inte följer serviceintervallerna, men det är väl bara dumsnåla som inte gör det. big_smile

Kanske är mer som jag inte läst om dock.
Senast redigerat av JsoooN (26 november 2012)


Avstängd
1 418 Inlägg
27 november 2012
#379
JsoooN skrev:
Hört att dsg lådor har tendens att rasa om man inte följer serviceintervallerna, men det är väl bara dumsnåla som inte gör det. big_smile

Kanske är mer som jag inte läst om dock.

vad har inte en tendens att rasa om service inte görs?smile

388 Inlägg
27 november 2012
#380
Var mest som svar till inlägget ovan, anser inte att man behöver citera inlägg som ligger så pass nära ens egna svar. D:



Sök