Dieselsmurfen skrev:
Lite kuriosa om automatlådor eftersom detta ämne ligger mig varmt om hjärtat...
Volvo 343 hade en CVT-låda som nämnts innan. Alltså steglös. Föregångaren DAF (Volvo 66) var först med denna och 343 var under utveckling när Volvo köpte upp DAF. Därför hamnade denna låda i 343 som även den är en Holländsk konstruktion. Tidiga DAF gick lika fort bakåt som framåt. Detta spärrades senare och om jag inte missminner mig så gör de senare liksom 343 runt 40 knutar bakåt.
343 har bara PRND på växelväljaren. Daf har bara "Bak eller fram med neutral i mitten" RPD kan man säga.
Mercedes W123 är 4-växlade men startar alltid på 2:an om man inte stampar fullt. Eller hänger på ett tyngre släp. TROR detta gäller även W116 S-klass. W116 med V8 har en äldre 3-petad låda då den klarar vridet bättre.
Volvo 740 har en 4-spettad automat med en nymodighet som "lock-up" på den högsta växeln. DVS en låsning mellan lådan och bakaxel som kopplar ur momentomvandlaren. Den går in i exakt 80 km/h om den är korrekt inställd.
Har sålt Citroen och den skräpigaste lådan som finns är väl den som finns i C3 Pluriel eller C2 automat. Sensodrive... Har bilen som ni ska köpa det så spring...
Mercedes äldre modeller går att bogsera igång.
Har faktiskt haft en Ford Escort CVT! Helt ny och året var 1996. Trevligare än 343:an i sina varvtal... Men dock ovanlig idag.
XG30:in har en 5-stukad låda och den visar även i automatläget vilken växel som ligger i. Ovanligt då. Superb'en med sin 6-petade dito (Nåja, DSG, viss skillnad) visar samma i den lilla displayen mellan mätarna.