3075
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

2 014 Inlägg
27 november 2012
#381
Funderade tidigare på att försöka konvertera min Alpina B10 V8 från automat till manuell då jag inte uppskattade den växellådan något vidare. Har numera provkört Maserati med deras MC Shift (är väl egentligen mer eller mindre en sekventiell manuell låda utan koppling med paddlar bakom ratten) och uppskattade den så pass mycket att jag funderar på att försöka konvertera min 3200GT till en sådan i framtiden.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Muttley
27 november 2012
#382
JsoooN skrev:
Hört att dsg lådor har tendens att rasa om man inte följer serviceintervallerna, men det är väl bara dumsnåla som inte gör det. big_smile

Kanske är mer som jag inte läst om dock.

Fast,  alla växellådor rasar efter ett tag om man inte är rädd om den.  Volvos var bättre ?  Folk är så dumsnåla och hoppar över oljebyte på växellådor, självklart rasar de efter ett tag.

388 Inlägg
27 november 2012
#383
tkd_rille skrev:
JsoooN skrev:
Hört att dsg lådor har tendens att rasa om man inte följer serviceintervallerna, men det är väl bara dumsnåla som inte gör det. big_smile

Kanske är mer som jag inte läst om dock.

Fast,  alla växellådor rasar efter ett tag om man inte är rädd om den.  Volvos var bättre ?  Folk är så dumsnåla och hoppar över oljebyte på växellådor, självklart rasar de efter ett tag.

Var mest som svar till han som skrev ovan som sagt.

Verkar som att man måste citera inlägg här för att visa att man svarar även fast det ligger precis ovanför haha.
Senast redigerat av JsoooN (27 november 2012)


Smålänning
7 887 Inlägg
28 november 2012
#384
Problemet med DSG och alla andra lådor är att tillverkarna inte rekommenderar något oljebyte i lådan, för att hålla ner dom redan oskäligt höga servicekostnaderna för kunderna.

Är ju specialoljor som inte kan köpas på macken direkt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

dARKiE
5 031 Inlägg
28 november 2012
#385
automat rules ( om man har en kvalitets byggd låda och inte en från en sur 940 eller nåt från 80talet .)
Senast redigerat av Darkie (28 november 2012)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

4 179 Inlägg
28 november 2012
#386
Johan85 skrev:
JsoooN skrev:
Hört att dsg lådor har tendens att rasa om man inte följer serviceintervallerna, men det är väl bara dumsnåla som inte gör det. big_smile

Kanske är mer som jag inte läst om dock.

vad har inte en tendens att rasa om service inte görs?smile

Volvo 2/7/9 serien:)

Sålde just en 245a som tidigare ägare låtit bli att serva minst sagt! Han hade skitit i att byta bromsbelägg när dom började ta slut, och sen gjorde han det aldrig heller. Fanns inga belägg kvar när jag kollade, han hade svarvat ena skivan med kolvarna från bromsoken så att skivan hade delat sig i 2 bitar!

Trots denna uppenbara misshandel så gick den hur fint som helst i motor och låda efter 56 tusen mil:)


Muttley
28 november 2012
#387
twin_cam skrev:
Problemet med DSG och alla andra lådor är att tillverkarna inte rekommenderar något oljebyte i lådan, för att hålla ner dom redan oskäligt höga servicekostnaderna för kunderna.

Är ju specialoljor som inte kan köpas på macken direkt...

De vill ju mer än gärna byta din växellåda för de är stora pengar de tjänar. Garantin hinner väl oftast gå ut med när de är dags för ras.
Jag byttar olja i mina med jämna mellanrum för de mår inte bra att åka på samma olja för länge.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 november 2012
#388
tkd_rille skrev:
twin_cam skrev:
Problemet med DSG och alla andra lådor är att tillverkarna inte rekommenderar något oljebyte i lådan, för att hålla ner dom redan oskäligt höga servicekostnaderna för kunderna.

Är ju specialoljor som inte kan köpas på macken direkt...

De vill ju mer än gärna byta din växellåda för de är stora pengar de tjänar. Garantin hinner väl oftast gå ut med när de är dags för ras.
Jag byttar olja i mina med jämna mellanrum för de mår inte bra att åka på samma olja för länge.

Nä, precis. Dom rekommenderar inget oljebyte för att det inom garantitiden inte finns någon risk för ras, alltså drabbas inte tillverkaren ekonomiskt av ett ras.

Istället lockar man med humana servicekostnader.

Sen har vi japanerna, som har bytesintervaler i både låda och slutväxel, och som är konstruerade av kompetenta människor, vilket gör att det går att använda standardoljor.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 november 2012
#389
twin_cam skrev:
Problemet med DSG och alla andra lådor är att tillverkarna inte rekommenderar något oljebyte i lådan, för att hålla ner dom redan oskäligt höga servicekostnaderna för kunderna.

Är ju specialoljor som inte kan köpas på macken direkt...

Jag vill minnas att det byts olja i DSG med rätt korta intervall och att vi gjorde så på de Passat vi haft i jobbet. Sedan så finns det olika versioner av DSG som endast är ett samlingsnamn, DSG6 är pålitlig vad jag hört däremot så är det DSG7 som vållat en del problem för sina ägare.

Men då handlar det inte om fulla haverier utan om att kopplingarna överhettas och blir dels slitna men även släpper kopplingen för att skydda lådan, eller så har jag fått det förklarat för mig av en verkstad. Lagom roligt när bilen plötsligt tappar drivningen i en backe och börjar rulla bakåt istället?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 november 2012
#390
Waahlvik skrev:
nya bilar borde ha som scanias opticruise

en manuell växellåda utan koppling och den växlar själv, men fortfarande en manuell växellåda!

Finns lådor som fungerar enligt den principen. Men exakt samma hade vart svårt, lite för långsamt system troligen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 887 Inlägg
28 november 2012
#391
Waahlvik skrev:
twin_cam skrev:
Waahlvik skrev:
nya bilar borde ha som scanias opticruise

en manuell växellåda utan koppling och den växlar själv, men fortfarande en manuell växellåda!

Finns lådor som fungerar enligt den principen. Men exakt samma hade vart svårt, lite för långsamt system troligen.

okej smile men borde ju funka bra i en personbil sån typ av system... finnns då inge skönare! å då det är en vanlig manuell låda från början och fortfarande e manuell fast datastyrd borde de inte vara nå problem för vanliga biltillverkare å bygga en?

Opticruise använder tryckluftsventiler för koppling och växling, tryckluft är driftsäkert, robust och lätt att reglera kraften i, dessutom finns det mer plats i en lastbil. På en personbil hade det vart tvunget att skötas med hydraulik eller mekanik, och allt behöver rymmas inne i lådan vilket innebär små grejer med klena dimensioner.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 179 Inlägg
28 november 2012
#392
twin_cam skrev:
Waahlvik skrev:
twin_cam skrev:

Finns lådor som fungerar enligt den principen. Men exakt samma hade vart svårt, lite för långsamt system troligen.

okej smile men borde ju funka bra i en personbil sån typ av system... finnns då inge skönare! å då det är en vanlig manuell låda från början och fortfarande e manuell fast datastyrd borde de inte vara nå problem för vanliga biltillverkare å bygga en?

Opticruise använder tryckluftsventiler för koppling och växling, tryckluft är driftsäkert, robust och lätt att reglera kraften i, dessutom finns det mer plats i en lastbil. På en personbil hade det vart tvunget att skötas med hydraulik eller mekanik, och allt behöver rymmas inne i lådan vilket innebär små grejer med klena dimensioner.

Det finns ett sådant system. Saab 9-3 finns det till. Såg det på Top gears the worst car in the history of the world. som kom ut i veckan.

Fungerade bra på landsväg osv men var helt värdelöst när man behövde slira på kopplingen vid tex fickparkering i backe eller körning i krypande stadstrafik.


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 november 2012
#393
Farsan har manuell låda utan koppling i sin 900 cab.
Funkar riktigt bra faktiskt:)
Går alldeles utmärkt att fickparkera och slira på kopplingen med den, det beror bara på hur känslig du är med gasfoten.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

4 179 Inlägg
29 november 2012
#394
marwin_of_sweden skrev:
Farsan har manuell låda utan koppling i sin 900 cab.
Funkar riktigt bra faktiskt:)
Går alldeles utmärkt att fickparkera och slira på kopplingen med den, det beror bara på hur känslig du är med gasfoten.

Okej, män något fel måste det vara eller? Annars hade dom väll fortsatt med den lösningen?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 november 2012
#395
zemet skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Farsan har manuell låda utan koppling i sin 900 cab.
Funkar riktigt bra faktiskt:)
Går alldeles utmärkt att fickparkera och slira på kopplingen med den, det beror bara på hur känslig du är med gasfoten.

Okej, män något fel måste det vara eller? Annars hade dom väll fortsatt med den lösningen?

Den funkar iallafall klockrent efter 21.000mil. Tycker den är riktigt skön att köra när man har vant sig vid den. Som att köra manuell fast man slipper trampa på kopplingen hela tiden, och det bkir perfekta växlingar varje gång.
Trampar man till hårt på gasen när man ska iväg så hugger den till direkt med ett däckskrik precis som när man dumpar kopplingen snabbt i en vanlig bil, men är man mjuk på gasen smyger den iväg mjukt och försiktigt.

Men visst det är en väldigt speciell lösning som kanske inte blev så populär. Men den borde sitta i fler bilar enligt mig:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Turbo lover
555 Inlägg
29 november 2012
#396
Tror hållbarheten var sådär, Saab hade t.o.m. ett ombyggnadskitt till vanlig manuell för Sensonic-bilar.


Evildan
29 november 2012
#397
twin_cam skrev:
Waahlvik skrev:
nya bilar borde ha som scanias opticruise

en manuell växellåda utan koppling och den växlar själv, men fortfarande en manuell växellåda!

Finns lådor som fungerar enligt den principen. Men exakt samma hade vart svårt, lite för långsamt system troligen.

Några snabba exempel: Toyota Corolla Verso och en hel del modeller till med multimode,
(Toyotas namn på en automatiskt växlande manuell låda)
Lupo 3L.
BMW SMG.
Peugeot 107 (som iofs är en Toyota Aygo rent mekaniskt)

1 171 Inlägg
30 november 2012
#398
Robotlådorna med paus mellan växlarna är inte så jättebra förutom att de drar lite bensin. Man kan inte planera när de ska växla, det kan ju ske mitt när man ska iväg ut i en korsning t.ex. Nervöst. Driftssäkerheten är osäker på flera av dem också.
Senast redigerat av zoopåse (30 november 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
1 december 2012
#399
twin_cam skrev:
Problemet med DSG och alla andra lådor är att tillverkarna inte rekommenderar något oljebyte i lådan, för att hålla ner dom redan oskäligt höga servicekostnaderna för kunderna.

Är ju specialoljor som inte kan köpas på macken direkt...

Stämmer iofs inte. Audi sa först "inga byten" och ändrade sig sen till oljebyte var 6000e mil (vet inte vilka lådor det gäller mer än multitroniclådan dock). Så inte riktigt, men halvt wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

111 Inlägg
1 december 2012
#400
Automat e nice i bruksbilen! DSG är den ultimata kombinationen....



Sök