Brains skrev:
discokapten skrev:
Brains skrev:
Det har jag lite svårt och tro om det gäller t ex 80 på 70 väg men även om dom skulle göra det så säger man bara att man inte vet vem som körde.
Svårare än så är det inte.
En av våra lastbilar torskade i södra länken för något år sen just för att ha kört 83 på 70 väg, trafikledningen vart kallad till förhör i Solna där de naturligtvis sa att killen var inhyrd, bara hade varit där en dag och de inte kom ihåg vem det var. Då åker snuten ut till Jordbro bara för att läsa av färdskrivaren vem som körde den dagen, så jag tror inte man ska känna sig helt säker.
Jo men det är lättare att gå vidare med yrkesförare då vi har den där underbara färdskrivaren.
Mot privatpersoner har dom däremot inget att använda som bevis.
Säger då ägaren till bilen att han inte vet vem som körde då så har dom ingenting att gå på.
Dom kan dra det hur långt som helst, bara att fortsätta neka för dom har fortfarande inte mer bevis än dom hade från första början.
Problemet är att de har rätten att gå igenom körkortsbilder tills de hittar den rätte, att det då är blodsläkt som är skriven på bilen gör det bara så mycket enklare.
Dock jag har mycket polare som har klarat sig att få böter på sina egna bilar bara för att de valt att neka, trots att det finns en bra bild på föraren/ägaren ifrån polisen. Det jag åsyftar är att det finns en chans att åka dit, hur stor eller liten den är beror nog mest på hur mycket tid och energi polis väljer att lägga ner i frågan.
Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.