1738
Sök

Fartkameror - blixt

Cadillac_The_King
20 februari 2013
EyeLighter skrev:
A_nders skrev:
EyeLighter skrev:
jo 6 km/h e de. Men dom nya räknar inte bort något alls har jag hört.
Blev precis av med mitt kort på en fartkamera. + 1800:- i böter indraget i 2 månader + att ja får ta om de igen

Tråkigt, vad körde du i?

125km/h på 90 väg

synden straffar sig själv
sänk farten i stället så blir det myckt billligare

1 926 Inlägg
21 februari 2013
Chevrolet_v8 skrev:
synden straffar sig själv
sänk farten i stället så blir det myckt billligare

http://static1.fjcdn.com/comments/Derr+you+go+my+friend+_f9c6bef445e3b6f3fb6483a2eb58cb2c.png
Senast redigerat av Spelis (21 februari 2013)

45 Inlägg
23 februari 2013
Hur lyckas folk torska på kamerorna? Vad jag vet så finns det alltid skyltat innan, så man har möjlighet att sakta ner?

2 408 Inlägg
23 februari 2013
caffo skrev:
Hur lyckas folk torska på kamerorna? Vad jag vet så finns det alltid skyltat innan, så man har möjlighet att sakta ner?

Har aldrig torskat på fortkörning själv men jag kan tänka mig 1000 anledningar till att man missar en liten skylt. Ibland har man inte fullt fokus på alla skyltar tongue Tex om man kör i mörker och telefonen ringer eller nå liknande. Ganska lätt att man missar en liten skylt då

Påstängd
1 197 Inlägg
23 februari 2013
caffo skrev:

Har sett på vissa ställen att skylten sitter typ 10 meter innan kameran, det är rätt dåligt!
Fast egentligen inte, man ska ju inte köra snabbare än vad som står på skyltarna, så det ska inte behövas några "varningar"..

2 408 Inlägg
23 februari 2013
siiimooon skrev:
caffo skrev:

Har sett på vissa ställen att skylten sitter typ 10 meter innan kameran, det är rätt dåligt!
Fast egentligen inte, man ska ju inte köra snabbare än vad som står på skyltarna, så det ska inte behövas några "varningar"..

Har ibland sett att skyltarna är lämpligt placerade bakom ett träd ibland också big_smile   Tex en björk och alla vet att dessa kan ha rätt så mycket löv under somrarna och oturligt nog så försvinner skylten i löven....

157 Inlägg
23 februari 2013
Sen är det ju inte alltid kameran sitter där. När jag åkte hem från Sälen för ca två år sedan, åkte vi över Mora på vägen hem, och jag räknade alla skyltar och kameror. Va 7 elr 8 skyltar som inte hade någon kamera. Sedan tkr jag att skyltarna sitter mycket närmre kameran på 70 än 90 vägar.

Audi A4 1.8t Quattro

Muttley
23 februari 2013
johan_dansk skrev:
Sen är det ju inte alltid kameran sitter där. När jag åkte hem från Sälen för ca två år sedan, åkte vi över Mora på vägen hem, och jag räknade alla skyltar och kameror. Va 7 elr 8 skyltar som inte hade någon kamera. Sedan tkr jag att skyltarna sitter mycket närmre kameran på 70 än 90 vägar.

Nja, har ni gamla skåp?
För i de nya skåpen så sitter de kameror i alla vad jag har fått för mig. Men de är inte alltid igång.

157 Inlägg
23 februari 2013
Nä, alltså det satt en skylt med det fanns ingen kamera alls! Inte ens en stolpe tongue

Audi A4 1.8t Quattro

90 Inlägg
23 februari 2013
johan_dansk skrev:
Nä, alltså det satt en skylt med det fanns ingen kamera alls! Inte ens en stolpe tongue

det är ju för att folk ska sakta ner, ett exempel ja vet om är ju från hedemora till avesta där är det skyltar överallt men inga kameror!

Muttley
23 februari 2013
johan_dansk skrev:

Jaha.  Hehe. De har jag bara varit med om en gång men då hade någon kört ner kameran. Så den var iväg någon vecka.  De är ju inte så billiga.

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
23 februari 2013
vilka problem alla har.. fungerar inte era solskydd?  bara låta skiten blinka så kan dom kolla på ett solskydd när dom kollar vem som kört förfort.

bättre med vägar med kamera så slipper man oroa sig för blåmesarna

inte direkt så man inte hinner dra ner solskyddet innan kameran tar kortet om man inte är helt blind
dessutom är det ytterst sällan dom är igång

sen dom monterade kamera skåp har jag fått dessa att blinka 3gånger och jag kör alltid förfort förbi dom
så ungefär 1 av 10000gånger blinkar dom

värst är alla idioter som saktar ner till 10km/h under gällande hastighet just vid kameran.
så hade dom kört förfort hade det redan varit försent när dom börjar bromsa.

om skyldad fart är 90km/h så tar den inte kort när mätaren står på 90km/H utan mest troligen när mätaren står på 100km/h för att mätaren alltid vissar ett antal km för sakta

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
23 februari 2013
Growe skrev:
vilka problem alla har.. fungerar inte era solskydd?  bara låta skiten blinka så kan dom kolla på ett solskydd när dom kollar vem som kört förfort.

inte direkt så man inte hinner dra ner solskyddet innan kameran tar kortet om man inte är helt blind

sen dom monterade kamera skåp har jag fått dessa att blinka 3gånger och jag kör alltid förfort förbi dom

värst är alla idioter som saktar ner till 10km/h under gällande hastighet just vid kameran.

om skyldad fart är 90km/h så tar den inte kort när mätaren står på 90km/H utan mest troligen när mätaren står på 100km/h för att mätaren alltid vissar ett antal km för sakta

Problemet med de som drar ner solskyddet är att de förstör för alla.  Ju fler som kör för fort på platsen bidrar enbart till att lagen troligtvis kommer ändras.

Så hur svårt är de då att hålla laglig hastighet? Istället för att vara den idiot som drar ner solskyddet?

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 februari 2013
Growe skrev:

Det sista du skriver är skitsnack. fick böter för att jag höll 98 på 90 väg. så det stämmer inte

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

14 521 Inlägg
23 februari 2013
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

Problemet med de som drar ner solskyddet är att de förstör för alla.  Ju fler som kör för fort på platsen bidrar enbart till att lagen troligtvis kommer ändras.

Så hur svårt är de då att hålla laglig hastighet? Istället för att vara den idiot som drar ner solskyddet?

förklara gärna hur det förstör för alla andra..om alla andra nu kör lagligt? ska bli intresant att se hur du förklarar detta smile

Muttley
23 februari 2013
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

förklara gärna hur det förstör för alla andra..om alla andra nu kör lagligt? ska bli intresant att se hur du förklarar detta smile

Många bromsar ju ner inför kameran sen bränner de på rätt friskt efter kameran.  Känner då frabror staten för att ta efter systemet med att mäta tid så sitter ju resten där. 
Du förlorar absolut INGET på att sänka hastigheten bara de få metrarna. 
Samma problem med mc, de saktar inte ner och då kommer ju frågan upp om de ska ha skyltar fram eller om de ska investera i kameror som tar bakifrån. 
Ja de finns många sätt helt enkelt.

14 521 Inlägg
23 februari 2013
tkd_rille skrev:
Growe skrev:
tkd_rille skrev:

Många bromsar ju ner inför kameran sen bränner de på rätt friskt efter kameran.  Känner då frabror staten för att ta efter systemet med att mäta tid så sitter ju resten där. 
Samma problem med mc, de saktar inte ner och då kommer ju frågan upp om de ska ha skyltar fram eller om de ska investera i kameror som tar bakifrån. 

eftersom sveriges grundlag är som den är så måste dom göra om fortkörningen till att bli någon jämställt med  en felparkning för att kunna bötfälla ägaren till bilen istället för föraren
så oroar jag mig inte dom får gärna mäta snitthastigheten har solskyddet nere.
betydligt farligare betende att tvärnita 2meter från fartkameran än att köra förfort förbi kameran. om du fäller ner ditt solskydd så behöver inte du oroa dig för böter om du vill hålla bra medelsnitts fart smile

Muttley
23 februari 2013
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Growe skrev:

eftersom sveriges grundlag är som den är så måste dom göra om fortkörningen till att bli någon jämställt med  en felparkning för att kunna bötfälla ägaren till bilen istället för föraren
så oroar jag mig inte dom får gärna mäta snitthastigheten har solskyddet nere.
betydligt farligare betende att tvärnita 2meter från fartkameran än att köra förfort förbi kameran. om du fäller ner ditt solskydd så behöver inte du oroa dig för böter om du vill hålla bra medelsnitts fart smile

Då funkar alltså ingen planering i körningen.
Vill de så ändrar de kan jag nog påstå.  Vi hade ju inga kameror förr.  Vänta får vi väl se. 
Sen tycker jag de är bra om de ändrar lagen så att folk får lite på fingrarna.

DEVIL
1 171 Inlägg
23 februari 2013
Ni snackar massa om att dem tar lappen för dig om du har prövotid fortfarande om du åker dit för fortkörning, nämligen så att när jag fick min lapp för ett par antal år sedan så hade jag prövotid på 2 år som alla andra, åkte dit för fortkörning, 100 på 80väg, dom tog aldrig min lapp, utan jag fick bara 2200kr i böter. Men därimot om jag hade åkt i 30/kmh för fort så hade dem tagit lappen, lika så mitt kort om jag hade haft det.

bmw m power

Muttley
23 februari 2013
Legosoldaten skrev:
Ni snackar massa om att dem tar lappen för dig om du har prövotid fortfarande om du åker dit för fortkörning, nämligen så att när jag fick min lapp för ett par antal år sedan så hade jag prövotid på 2 år som alla andra, åkte dit för fortkörning, 100 på 80väg, dom tog aldrig min lapp, utan jag fick bara 2200kr i böter. Men därimot om jag hade åkt i 30/kmh för fort så hade dem tagit lappen, lika så mitt kort om jag hade haft det.

Räcker med 3 forkörningar på 20 över också för att bli av med körkort på 2 år har jag för mig de var smile

Sök