2707
Sök

Besiktnings fråga! volvo 240

24 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#1
tjena!
tänkte höra om de e nån som vet om man får ha dubbla förknasare på besiktningen? och hur "trimmad" den får vara tex me 531 topp dubbla SU och lite annat, vad säger dom på besen, blir dom grinig och kastar trädojer på dig lr hur gör dom, och kan bilen vara för låg?
tack på förhand:)

ni kan se mitt projekt volvo 240. så får ni se hur låg den är.

.......
2 655 Inlägg
6 september 2010
#2
ang höjden så kan du nog klara dej, idioten som hade min gamla 240 före mej hade kapat fjädrarna så de var 2,5varv kvar fram, kom inte ens upp på lyften!

du kan utan problem bes med dubbla förgasare MEN ska de gå igenom så måste du ha luftfilter på dom, toppen inga problem de heller.

du kan ju kolla på min 1602a vad jag har för motor i den, 85hk har bilen org, är på över 150hk bara jag byter förgasare nu och dom sa ingenting när jag bes alldeles nydligen.

24 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#3
beemern skrev:
ang höjden så kan du nog klara dej, idioten som hade min gamla 240 före mej hade kapat fjädrarna så de var 2,5varv kvar fram, kom inte ens upp på lyften!

du kan utan problem bes med dubbla förgasare MEN ska de gå igenom så måste du ha luftfilter på dom, toppen inga problem de heller.

du kan ju kolla på min 1602a vad jag har för motor i den, 85hk har bilen org, är på över 150hk bara jag byter förgasare nu och dom sa ingenting när jag bes alldeles nydligen.

haha 2,5 varv e inte mkt de tongue och mina fjädrar e inte kapade de är riktiga sänkningsfjädrar smile och tack för hjälpen då ska jag bara fixa besiktnings tid så fort som möjligt big_smile

3 Inlägg
6 september 2010
#4
Han blir väl bara slöare när du håller på och "trimmar" cool Ne men, ta på dig hjälm för säkerhetsskull!

24 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#5
jordfel skrev:
Han blir väl bara slöare när du håller på och "trimmar" cool Ne men, ta på dig hjälm för säkerhetsskull!

haha du e sjuk tobbe tongue

by proxy
167 Inlägg
7 september 2010
#6
Bara fjädrarna inte trillar ur när dom lyfter bilen så...

Dura lex, sed lex

24 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#7
Fartdare skrev:
Bara fjädrarna inte trillar ur när dom lyfter bilen så...

haha näe då de e ingen  fara tongue

5 111 Inlägg
7 september 2010
#8
beemern skrev:
du kan utan problem bes med dubbla förgasare MEN ska de gå igenom så måste du ha luftfilter på dom, toppen inga problem de heller.

Det där gäller bara om det är en 240 från 1975.

1976 kommer bestämmelser om avgasrening och då får man inte ändra på motorn alls från det utförande den är avgasgodkänd i.


24 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#9
Volvo544special65 skrev:
beemern skrev:
du kan utan problem bes med dubbla förgasare MEN ska de gå igenom så måste du ha luftfilter på dom, toppen inga problem de heller.

Det där gäller bara om det är en 240 från 1975.

1976 kommer bestämmelser om avgasrening och då får man inte ändra på motorn alls från det utförande den är avgasgodkänd i.

så jag får inte byta topp lr förgasare genom besiktningen?

5 111 Inlägg
7 september 2010
#10
Nej.
Inte om delarna är annorlunda jämfört med vad som sitter där original.
Om du har en 240 av 1976 års modell eller nyare. Har du en 75a så får du det.


24 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#11
Volvo544special65 skrev:
Nej.
Inte om delarna är annorlunda jämfört med vad som sitter där original.
Om du har en 240 av 1976 års modell eller nyare. Har du en 75a så får du det.

näe då funkar de inte för att de är en -82 sad

3 Inlägg
7 september 2010
#12
Byter du bara toppen så lär dom ju knappast märka det.....
Senast redigerat av jordfel (7 september 2010)

Forummoderator
26 349 Inlägg
7 september 2010
#13
jordfel skrev:
Byter du bara toppen så lär dom ju knappast märka det.....

Lite skillnad dock på vad man får göra och vad som märks man har gjort..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

.......
2 655 Inlägg
8 september 2010
#14
har själv kört bilar igenom bes som har varit allt annat än org, finns dessutom de som bes med annat sprut mm på nyare bilar.
405 topp inga problem.

när jag bes min gamla 240 88- hade jag inte ens kat, 2,5" hela vägen, tankade lite e85 och fick till och med beröm för de fina värdena.

Forummoderator
26 349 Inlägg
8 september 2010
#15
beemern skrev:
har själv kört bilar igenom bes som har varit allt annat än org, finns dessutom de som bes med annat sprut mm på nyare bilar.
405 topp inga problem.

när jag bes min gamla 240 88- hade jag inte ens kat, 2,5" hela vägen, tankade lite e85 och fick till och med beröm för de fina värdena.

Nej min 240 gick ju igenom med både 405-topp - 530 orginal - och öppet luftfilter, dock vid separata tillfällen, men jag tror ändå det handlar lite om vem man får som besiktningsman också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

24 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#16
AirOne skrev:
beemern skrev:
har själv kört bilar igenom bes som har varit allt annat än org, finns dessutom de som bes med annat sprut mm på nyare bilar.
405 topp inga problem.

när jag bes min gamla 240 88- hade jag inte ens kat, 2,5" hela vägen, tankade lite e85 och fick till och med beröm för de fina värdena.

Nej min 240 gick ju igenom med både 405-topp - 530 orginal - och öppet luftfilter, dock vid separata tillfällen, men jag tror ändå det handlar lite om vem man får som besiktningsman också.

kan jag få ett rakt svar av dig då smile kommer min 240 GL -82 gå igenom bes med 531 topp och dubbla SU med filter?

Forummoderator
26 349 Inlägg
8 september 2010
#17
Emptey skrev:
AirOne skrev:
beemern skrev:
har själv kört bilar igenom bes som har varit allt annat än org, finns dessutom de som bes med annat sprut mm på nyare bilar.
405 topp inga problem.

när jag bes min gamla 240 88- hade jag inte ens kat, 2,5" hela vägen, tankade lite e85 och fick till och med beröm för de fina värdena.

Nej min 240 gick ju igenom med både 405-topp - 530 orginal - och öppet luftfilter, dock vid separata tillfällen, men jag tror ändå det handlar lite om vem man får som besiktningsman också.

kan jag få ett rakt svar av dig då smile kommer min 240 GL -82 gå igenom bes med 531 topp och dubbla SU med filter?

Och då hänvisar jag till mitt tidigare svar. Min 85:as 240 gick igenom med öppet filter, annan kam med mera. Men jag tror det handlar lite om vem man får som besiktningsman, lite grand som när man blir stannad av polisen och man hoppas på att det inte är aspiranter.

Aspiranter och nya besiktningsmän har en tendens till att vara nogrannare.

Din 82:as 240 kan gå igenom. Men den kan också inte gå igenom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

24 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#18
AirOne skrev:
Emptey skrev:
AirOne skrev:

Nej min 240 gick ju igenom med både 405-topp - 530 orginal - och öppet luftfilter, dock vid separata tillfällen, men jag tror ändå det handlar lite om vem man får som besiktningsman också.

kan jag få ett rakt svar av dig då smile kommer min 240 GL -82 gå igenom bes med 531 topp och dubbla SU med filter?

Och då hänvisar jag till mitt tidigare svar. Min 85:as 240 gick igenom med öppet filter, annan kam med mera. Men jag tror det handlar lite om vem man får som besiktningsman, lite grand som när man blir stannad av polisen och man hoppas på att det inte är aspiranter.

Aspiranter och nya besiktningsmän har en tendens till att vara nogrannare.

Din 82:as 240 kan gå igenom. Men den kan också inte gå igenom.

tack för alla svar jag har fått nu. och jag ska smiska på allt som jag har smile och hoppas på att den går igenom felfritt smile

Forummoderator
26 349 Inlägg
8 september 2010
#19
Emptey skrev:
AirOne skrev:
Emptey skrev:

kan jag få ett rakt svar av dig då smile kommer min 240 GL -82 gå igenom bes med 531 topp och dubbla SU med filter?

Och då hänvisar jag till mitt tidigare svar. Min 85:as 240 gick igenom med öppet filter, annan kam med mera. Men jag tror det handlar lite om vem man får som besiktningsman, lite grand som när man blir stannad av polisen och man hoppas på att det inte är aspiranter.

Aspiranter och nya besiktningsmän har en tendens till att vara nogrannare.

Din 82:as 240 kan gå igenom. Men den kan också inte gå igenom.

tack för alla svar jag har fått nu. och jag ska smiska på allt som jag har smile och hoppas på att den går igenom felfritt smile

Ingen orsak. Lycka till smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
8 september 2010
#20
Det går inte att få nå raka svar om vad som går igenom och inte tycker jag, beror alltid på vad för gubbe man får, vilket humör han är på och om solen skiner eller inte. tongue

Själv har jag en B23A under huven på min -76 245 och 5-växlad låda, å den är reggad med B20. Var då inga problem med bes där, ingen som ens märkte nåt.

Som sagt stor skillnad på vad man får göra och vad man kan göra... Om det går igenom bes eller inte får man ju reda på när det väl är dags ändå. wink

/ichi


Sök