2610
Sök

Köpråd Focus ST, Lancer Ralliart, A4 eller 330 E46

12 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#21
tobee skrev:
Såg att din budget låg 150k plus. Varför inte titta på en E90 istället för E46? Slipper oroa sig för rost m.m.

Anledningen att jag kollar mer på e46 än e90 är att jag föredrar E36s utseende. Angående rosten så kollar jag på 04or där man får 12 års rostgaranti. Men självklart hittar jag en E90 med rätt prislapp så kan jag nog ta den med wink

12 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#22
Qziny skrev:
Jag har däremot lite kort erfarenhet av en ST, de är ganska rappa o sköna att sitta i och köra.. Dock var den jag körde lite smått trimmad. Har inte så mkt att säga om i högre farter då jag cruisa stan med den, men rapp var den som fasen. O ganska skön att köra som sagt smile Lite liten också som du nämnde att du ville ha för när det blir stop i trafiken. Angående dämparna är de lite hårdare o sportigare än i normala familjebilen (kanske va specifikt för bilen jag körde, då jag inte riktigt har några specs förutom i motorn) Motorn kan du få upp på nästan 300(om inte över) med luftfilter, IC, DP, sportsystem o chip! Från dess 225...
Kommer inte riktigt ihåg höjden men den duger på de vägarna! (kommer själv från bosnien så vet hur vägarna är där nere:P)  Angående hur den låter så lät just min högre pga sportsystem tongue

Men alla vet ju fortfarande att en bmw är en bmw, jag tror att du skulle trivas bäst i en 330 faktiskt. Men en e90 skulle nog nästan vara det bättre alternativet enligt mig, om du nu inte vill spara på lite pengar! Då funkar en e46 prima också!!

EDIT: Annars kan väl en Evo 8 eller något också funka prima? De är ju trots allt rallybilar så den klarar sig nog, och sportig är den också o snygg! smile

Har börjat blanda in frugan lite nu och Focusen fick ett fett NEJ!! Uppenbarligen så är den inte så snygg roll
Av de bilarna jag pressenterade så gillar hon BMW 330 Coupe, Audi A4, Lancern och Accorden för henne spelar prestanda inte så stor roll utan mest utseendet samt att det är automat låda... hmm

957 Inlägg
7 september 2010
#23
Lakrissmurfen skrev:
Qziny skrev:
Jag har däremot lite kort erfarenhet av en ST, de är ganska rappa o sköna att sitta i och köra.. Dock var den jag körde lite smått trimmad. Har inte så mkt att säga om i högre farter då jag cruisa stan med den, men rapp var den som fasen. O ganska skön att köra som sagt smile Lite liten också som du nämnde att du ville ha för när det blir stop i trafiken. Angående dämparna är de lite hårdare o sportigare än i normala familjebilen (kanske va specifikt för bilen jag körde, då jag inte riktigt har några specs förutom i motorn) Motorn kan du få upp på nästan 300(om inte över) med luftfilter, IC, DP, sportsystem o chip! Från dess 225...
Kommer inte riktigt ihåg höjden men den duger på de vägarna! (kommer själv från bosnien så vet hur vägarna är där nere:P)  Angående hur den låter så lät just min högre pga sportsystem tongue

Men alla vet ju fortfarande att en bmw är en bmw, jag tror att du skulle trivas bäst i en 330 faktiskt. Men en e90 skulle nog nästan vara det bättre alternativet enligt mig, om du nu inte vill spara på lite pengar! Då funkar en e46 prima också!!

EDIT: Annars kan väl en Evo 8 eller något också funka prima? De är ju trots allt rallybilar så den klarar sig nog, och sportig är den också o snygg! smile

Har börjat blanda in frugan lite nu och Focusen fick ett fett NEJ!! Uppenbarligen så är den inte så snygg roll
Av de bilarna jag pressenterade så gillar hon BMW 330 Coupe, Audi A4, Lancern och Accorden för henne spelar prestanda inte så stor roll utan mest utseendet samt att det är automat låda... hmm

okej  det var kanske  inget  vidare  för din del:P hehe men  Accorden är väll snygg  men a alla har  olika smak men  AT lådan har   Accord och Audi  men  bmw  vet jag  ej om


957 Inlägg
7 september 2010
#24
Accorden är  jävligt bränsle snål med  iallfall vad jag vet  en kompis  körde  84mil på  65l tank han körde  hela vägen 130-140KM/h och  hade  mer  kvar  i tanken


12 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#25
Hej har nu varit ut och testat en Honda Accord med frugan dock var det bara 2 liters motorn med 150? hästar. Gillade den och frugan med men efter så testade vi en 330 disel från 04 och vi gillar nog den mer.

frågan är nu ska man sattsa på en 330 CD eller 330 Ci?? Har hittat båda modellerna i Tyskland från 15000-23000 EURO
Fördelen här i Slovakien är att man bara betalar skatt och vägförsäkring baserat på motorstorlek så inget extra för att det är disel.

735 Inlägg
9 september 2010
#26
i så fall är nog dieseln ett bättre val rent ekonomiskt! Med lite optimering blir den ju till och med lite piggare än sin broder smile

12 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#27
tobee skrev:
i så fall är nog dieseln ett bättre val rent ekonomiskt! Med lite optimering blir den ju till och med lite piggare än sin broder smile

Vad finns det för optimering som du kan rekommendera? Hur mycket kan det kosta och vad får man ut i slutändan?

735 Inlägg
9 september 2010
#28
Den gamla klyschan man får vad man betalar för gäller även här. Det finns billiga som exempelvis powerchip. Min erfarenhet, sämre service.

Sen finns det dyrare som exempelvis dahlbäcks racing i Borlänge. Mycket bra service.

En arbetskollega fick en box till sin 535d på Dahlbäck och är väldigt nöjd med både effekt och bemötande.

Jag har även haft ppc box från BSR(också dyrare) och det funkade mindre bra pga bristande kompetens hos min lokala återförsäljare. Dock inget fel med programvaran så kolla referenser i din hemort

Pris? Allt från 3000 upp till 8000:- för steg 1.

Du kan nog räkna med att det ger cirkus 40hk att steg 1 trimma en 330d -04

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 september 2010
#29
Värt att veta är att det har förekommit haverier på 204hp-varianten av M57-sexan. Kort och gott har ett spjäll gått i bitar på dessa dieselmotorer och trillat ner i motorn och orsakat totalhaveri. Vidare vanligt är det inte, utan har förekommit på 15-17 (Kommer aldrig ihåg den exakta siffran) x30d av alla exemplar som sålts i norden. Alla utom nått enstaka exemplar av dessa har bevisats varit trimmade i mer eller mindre grad.

Oddsen är uppenbarligen rätt små att det skulle ske något om du trimmar din framtida 330d, men jag hade köpt en bensinbil, en 184hp M57 eller letat upp något alternativ för att förhindra att spjället går sönder (Vet ej om det finns).

Det är i alla fall inget problem Bmw erkänner, i och med att bilarna varit trimmade har de haft ursäkterna klara för sig. Så förvänta dig ingen uppdatering eller hjälp därifrån oavsett hur mycket man kan tycka att en Bmw skall ha grövre dimensioner än så här!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#30
@ tobee, det låter ju riktigt intressant om man för så lite som 8000 sek kan få upp till 40 hästar mer under huven. Men hur blir det vid eventuell besiktning? MÅste man ta t något eller??

@Rquired Även om 15-17 bilar är en låg summa ( vet inte hur många som har sålts i Sverige) så finns ju alltid risken där vilket inte kanske känns så kul. Vet du om det är något speciellt för de bilarna som sålts i Sverige, finns det likanande statistik för Tyskland? Annars med min tur så kommer jag nog sattsa på en bensinare då får jag ju ca 230 hästar i grund utförande och uppenbarligen röcjker det till att dra ifrån en 1000cc wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 september 2010
#31
Lakrissmurfen skrev:
@ tobee, det låter ju riktigt intressant om man för så lite som 8000 sek kan få upp till 40 hästar mer under huven. Men hur blir det vid eventuell besiktning? Måste man ta t något eller??

@Rquired Även om 15-17 bilar är en låg summa ( vet inte hur många som har sålts i Sverige) så finns ju alltid risken där vilket inte kanske känns så kul. Vet du om det är något speciellt för de bilarna som sålts i Sverige, finns det likanande statistik för Tyskland? Annars med min tur så kommer jag nog sattsa på en bensinare då får jag ju ca 230 hästar i grund utförande och uppenbarligen röcjker det till att dra ifrån en 1000cc wink

15-17 bilar är en liten siffra jämfört med antalet sålda bilar, kan inga siffror men Bmw diesel är populärt och de måste ha sålt flera hundra bilar åtminstone under de aktuella åren. Tänk på att det inte bara var E46 utan E60 mfl med samma motor under några år, och inte bara (tidigare) dieselointresserade Sverige utan våra grannländer med! I övriga världen finns samma fel som här, men under samma förhållanden.

När man tänker efter är förmodligen genomsnittsbilen inte bättre än så, utan det förekommer kamremshaverier, haverier orsakade av oilsludge eller dåliga oljepumpar etc. på någon procent av bilarna som tillverkas. Utan det är nog lite så att märken som Bmw brukar ligga bättre till än "vanliga" bilar, rent generellt är Bmw´s motorer skottsäkra konstruktioner.

Men oavsett orsak och risk så hade jag undvikit en x30d om trim varit aktuellt, såvida det inte förekommer någon lösning på spjället som jag inte känner till. Men även en original 330d är en trevlig bil, för att inte tala om ettriga 330i som jag personligen föredrar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

735 Inlägg
11 september 2010
#32
Lakrissmurfen skrev:
@ tobee, det låter ju riktigt intressant om man för så lite som 8000 sek kan få upp till 40 hästar mer under huven. Men hur blir det vid eventuell besiktning? MÅste man ta t något eller??

Upp till 56hk faktiskt. Det är iaf vad powerchip anger i på sitt chip. Med 40hk kanske är närmare sanningen men vad vet jag wink

Svensk bilprovning kan omöjligt se effektökningen så det är bara å trimma på!

Jag skulle inte dra mig för köpa 330d pga spjället. Finns statistik från UK som säger att mindre än 1% av bilarna drabbas. Skulle man ändå känna sig orolig. Plocka bort spjällen, de gör faktiskt ingen större nytta.

Har kan man läsa hur man gör steg för steg:
http://forums.5series.net/topic/70452-r … el-engine/

ELLER byt till nya uppdaterade. Kostar 5000:- för ett nytt rör med spjäll


Sök