Saab 900:
Köpguiden
"Saab 900 är bland det mest kör- och krocksäkra du kan välja. Men den är tung och klumpig och har en sikt som påminner om kolkällare. Medelgod kvalitet, och inte allt för höga kostnader. Irriterande småfel förekommer ganska ofta."
/Aftonbladet
Ska du köpa en begagnad 900 bör du se upp med i första hand följande:
Problem med avgasreningen hos förgasarbilarna, katalysatorbilarna däremot hör till marknadens pålitligaste.
Bromsar
Skadade skyddsbälgar för drivknutar
Stötdämpare
Spindelleder Läckande värmepaket
Växellådan, lyssna efter missljud vid körning på de högsta växlarna.
Vanligast vid miltal över 12.000.
I övrigt är Saab 900 en bil med bra totalekonomi, bra krocksäkerhet och enastående köregenskaper speciellt på vintern. Bilarna har också relativt bra motstånd mot rosten, se upp med dörrarnas nederdelar och skärmkanter. Är det en turbo du är ute efter bör den inte vara äldre än 88-års modell. Då infördes nämligen vattenkylning av turboaggregatet vilket medförde en driftsäkrare bil.
En bil är ju aldrig bättre än när de sista årsmodellerna kommer. Därför kan man utan att riskera alltför mycket utan problem slå till på en begagnad 900 från 90-talet.
Svaga punkter år för år: Enligt KoV:s bilunderhållsundersökning 1992
1978-83: Stötdämpare, fjädring, hjulupphängning
1984-86: Drivaxlar, bromsbelägg, strålkastarrengörare
1987-89: Bromsbelägg, bromsar övrigt
1990-91: Bränslesystem
Fel man bör söka efter på tidiga modeller av Saab 900(94-95)(ng):
Drivaxlar
Bromsproblem, rostiga skivor bak
Stolarnas fästning
Vibrationer i framvagnen
Lack som lossnar
Lister runt strålkastare och fönster som lossnar
De flesta av dessa fel är som sagt barnsjukdomar och bör inte förekomma på årsmodeller efter 96. Däremot är modellen förskonad från större fel på motor och växellåda.
De fel som finns på New 900 kan även uppstå på Classic 9-3. En gång såg jag en 9-3 med massor av rost vid nederkant av dörrar.
_________________________________________________________________________________
Saab 9000:
Fråga som ständigt dyker upp och jag tänkte det kunde vara idé att försöka sammanställa en liten lista som kan vara bra t.e.x vid ett begagnatköp.
Blir ju lite lurigt då felen/bristena skiljer sig något mellan årsmodellerna men jag gör ett försök:
Rost:
-Dörrarnas underkanter.
-Nederkant huv.
-Nederkant bagagelucka.
-Framrutramen.
-Skärmkanter.
-Runt taklucka.
Motor:
-Trasiga DI kasetter.
-Spucken drivrem (lättast att se om man tittar ovanifrån där den röda pilen pekar).
-Dåliga motorkuddar (främst övre).
-Läckande ventilkåpspackning.
-Läckande topplockspackning.
-Tickande tryckare.
-Slammrande balansaxelkedja.
-Laddar den som den skall?
-Lyser "check engine" lampan?
Värme/ventilation:
-Acc:n fungerar den:
Blir det varmt?
Blir det kallt?
Fungerar fläkten?
-Problem med imma?
-Hur låter fläktarna i bakdörrarna?
-Läckande värmepaket.
Chassi:
-Glapp styrväxel/inre knutar.
-Slappa bakre länkarmsbussningar (1).
-Erjade lagerstöd (2).
Bromsar
-Rostiga bakre skivor.
-Trasig ABS pump (Mark II)
-Lyser bromskontrollamporna?
-Rostiga bakre bromsrör.
Transmission:
-Slappt växellådslänkage.
-Oljud växellåda.
-Knackande/glappa drivknutar.
-Växlar som hoppar ur.
El.
-Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.
-Trasig belysning i knappar, reglarse, ACC och EDU.
-Ej fungerande lykttorkare.
-Ej fungerande farthållare (främst 91-92)
-Ej fungerande TCS.
Övrigt:
-Spolarvätska läcker ut (trasig backventil).
-Solskyddet på förarsidan, stannar ej i övre läget.
-Spruckna baklampglas.
-Sprucken reflexramp.
________________________________________________________________________________
Saab 9-5:
*Dålig vevhusentilation som kan förstöra motorn. Saab har lovat ersätta felet utan kostnad – men kolla noga detta innan köpet.
*Problem med tänd-boxen.
*Kolla om bilen är chips-trimmad. Det kan betyda hårdkörd.
*Trasiga digaldisplayer
_________________________________________________________________________________
Motorer som finns i New 900:
*2,0i 130 hk
*2,3i 150hk
*2,5 V6 170 hk(är inte så vanlig på nyare new 900)
*2,0T 185 hk T5
Motorer som finns i Classic 9-3:
*2,0i 130 hk (98-00)
*2,3i 150 hk(Endast på 98:or)
*2,0t 154 hk T5 (99-00)
*2,0T 185 hk T5 (98-00)
*2,0T 200 hk T5 (99-00
*2,0t 150 hk T7 (00-02)
*2,0T 185 hk T7 (00-02)
*2,0T 205 hk T7 (00-02)
*2,3T 225 hk T7 (99-00, endast i Viggen modeller)
*2,2 TiD (98-02)
Motorer som finns i 9000:
*2,0i 130 hk
*2,3i 150 hk
*2,0t 150 hk T5
*2,3t 170 hk T5
*2,3T 200 hk T5
*2,3T 225 hk T5(Endast i Aero)
*3,0 V6 utan turbo ?hk
Motorer som finns i 9-5:
*2,0t 150 hk T7
*2,3t 170 hk T7(98-00)
*2,3t 185 hk (01-?)
*2,3T 230 hk (99-01
*2,3T 250 hk (02-05)
*3,0t V6 200 hk(99-01)
*Finns säkert fler motorer jag inte vet om.
_________________________________________________________________________________
T5=Röd DI-kasset
T7=Svart DI-kasset
Man ska dock akta sig för T7:or då den har kända motorfelet med vevhuset och DI-kasseten. V6 motorn med turbo har inte det felet. Man bör dock notera att 9000 3,0 V6 inte har turbo medan 9-5 3,0 V6 har turbo. Om man köper en T7 så bör man fråga om det är åtgärdat innan man köper bilen. Kan vara bra information till dem som vill köpa en begagnad Saab. Notera också att NG och OG är påhittat som av andra personer. Saab kallade aldrig sina modeller för NG och OG.
Gamla 900:Classic 900
Nya 900:New 900
Gamla 9-3:Classic 9-3
Nya 9-3: SS/SC
Fler kända fel hos Saab:
*Displayerna är känt hos Saab då pixlar/tecken försvinner från digitaldisplayerna
*AC:n bör kollas(Händer oftast på 900/9-3)
*Lacksläpp på bakluckan(9-5 men endast på 02:or. Stod så på STCS forumet)
*Rost i nederkant av dörrar och baklucka(händer oftast på new 900 på 94 och 95 årsmodeller, räknas som lack som släpper)
*Bakre fjädring på 9-5
_________________________________________________________________________________
Bultcirklar:
Classic 900(88-93):4/108
New 900:5/110
9000(85-98):4/108
Classic 9-3:5/110
9-5:5/110
De fälgar med 5/110 passar på New 900, 9-3, 9-5 samt Opel med 5/110
De fälgar med 4/108 passar på Classic 900, 9000 samt Volvo 850 4-bult
_________________________________________________________________________________
Ni kan oxå lägga till mer info om jag har glömt att skriva något.
Köpguiden
"Saab 900 är bland det mest kör- och krocksäkra du kan välja. Men den är tung och klumpig och har en sikt som påminner om kolkällare. Medelgod kvalitet, och inte allt för höga kostnader. Irriterande småfel förekommer ganska ofta."
/Aftonbladet
Ska du köpa en begagnad 900 bör du se upp med i första hand följande:
Problem med avgasreningen hos förgasarbilarna, katalysatorbilarna däremot hör till marknadens pålitligaste.
Bromsar
Skadade skyddsbälgar för drivknutar
Stötdämpare
Spindelleder Läckande värmepaket
Växellådan, lyssna efter missljud vid körning på de högsta växlarna.
Vanligast vid miltal över 12.000.
I övrigt är Saab 900 en bil med bra totalekonomi, bra krocksäkerhet och enastående köregenskaper speciellt på vintern. Bilarna har också relativt bra motstånd mot rosten, se upp med dörrarnas nederdelar och skärmkanter. Är det en turbo du är ute efter bör den inte vara äldre än 88-års modell. Då infördes nämligen vattenkylning av turboaggregatet vilket medförde en driftsäkrare bil.
En bil är ju aldrig bättre än när de sista årsmodellerna kommer. Därför kan man utan att riskera alltför mycket utan problem slå till på en begagnad 900 från 90-talet.
Svaga punkter år för år: Enligt KoV:s bilunderhållsundersökning 1992
1978-83: Stötdämpare, fjädring, hjulupphängning
1984-86: Drivaxlar, bromsbelägg, strålkastarrengörare
1987-89: Bromsbelägg, bromsar övrigt
1990-91: Bränslesystem
Fel man bör söka efter på tidiga modeller av Saab 900(94-95)(ng):
Drivaxlar
Bromsproblem, rostiga skivor bak
Stolarnas fästning
Vibrationer i framvagnen
Lack som lossnar
Lister runt strålkastare och fönster som lossnar
De flesta av dessa fel är som sagt barnsjukdomar och bör inte förekomma på årsmodeller efter 96. Däremot är modellen förskonad från större fel på motor och växellåda.
De fel som finns på New 900 kan även uppstå på Classic 9-3. En gång såg jag en 9-3 med massor av rost vid nederkant av dörrar.
_________________________________________________________________________________
Saab 9000:
Fråga som ständigt dyker upp och jag tänkte det kunde vara idé att försöka sammanställa en liten lista som kan vara bra t.e.x vid ett begagnatköp.
Blir ju lite lurigt då felen/bristena skiljer sig något mellan årsmodellerna men jag gör ett försök:
Rost:
-Dörrarnas underkanter.
-Nederkant huv.
-Nederkant bagagelucka.
-Framrutramen.
-Skärmkanter.
-Runt taklucka.
Motor:
-Trasiga DI kasetter.
-Spucken drivrem (lättast att se om man tittar ovanifrån där den röda pilen pekar).
-Dåliga motorkuddar (främst övre).
-Läckande ventilkåpspackning.
-Läckande topplockspackning.
-Tickande tryckare.
-Slammrande balansaxelkedja.
-Laddar den som den skall?
-Lyser "check engine" lampan?
Värme/ventilation:
-Acc:n fungerar den:
Blir det varmt?
Blir det kallt?
Fungerar fläkten?
-Problem med imma?
-Hur låter fläktarna i bakdörrarna?
-Läckande värmepaket.
Chassi:
-Glapp styrväxel/inre knutar.
-Slappa bakre länkarmsbussningar (1).
-Erjade lagerstöd (2).
Bromsar
-Rostiga bakre skivor.
-Trasig ABS pump (Mark II)
-Lyser bromskontrollamporna?
-Rostiga bakre bromsrör.
Transmission:
-Slappt växellådslänkage.
-Oljud växellåda.
-Knackande/glappa drivknutar.
-Växlar som hoppar ur.
El.
-Tempereturmätaren lågt/högt/ojämt värde.
-Trasig belysning i knappar, reglarse, ACC och EDU.
-Ej fungerande lykttorkare.
-Ej fungerande farthållare (främst 91-92)
-Ej fungerande TCS.
Övrigt:
-Spolarvätska läcker ut (trasig backventil).
-Solskyddet på förarsidan, stannar ej i övre läget.
-Spruckna baklampglas.
-Sprucken reflexramp.
________________________________________________________________________________
Saab 9-5:
*Dålig vevhusentilation som kan förstöra motorn. Saab har lovat ersätta felet utan kostnad – men kolla noga detta innan köpet.
*Problem med tänd-boxen.
*Kolla om bilen är chips-trimmad. Det kan betyda hårdkörd.
*Trasiga digaldisplayer
_________________________________________________________________________________
Motorer som finns i New 900:
*2,0i 130 hk
*2,3i 150hk
*2,5 V6 170 hk(är inte så vanlig på nyare new 900)
*2,0T 185 hk T5
Motorer som finns i Classic 9-3:
*2,0i 130 hk (98-00)
*2,3i 150 hk(Endast på 98:or)
*2,0t 154 hk T5 (99-00)
*2,0T 185 hk T5 (98-00)
*2,0T 200 hk T5 (99-00
*2,0t 150 hk T7 (00-02)
*2,0T 185 hk T7 (00-02)
*2,0T 205 hk T7 (00-02)
*2,3T 225 hk T7 (99-00, endast i Viggen modeller)
*2,2 TiD (98-02)
Motorer som finns i 9000:
*2,0i 130 hk
*2,3i 150 hk
*2,0t 150 hk T5
*2,3t 170 hk T5
*2,3T 200 hk T5
*2,3T 225 hk T5(Endast i Aero)
*3,0 V6 utan turbo ?hk
Motorer som finns i 9-5:
*2,0t 150 hk T7
*2,3t 170 hk T7(98-00)
*2,3t 185 hk (01-?)
*2,3T 230 hk (99-01
*2,3T 250 hk (02-05)
*3,0t V6 200 hk(99-01)
*Finns säkert fler motorer jag inte vet om.
_________________________________________________________________________________
T5=Röd DI-kasset
T7=Svart DI-kasset
Man ska dock akta sig för T7:or då den har kända motorfelet med vevhuset och DI-kasseten. V6 motorn med turbo har inte det felet. Man bör dock notera att 9000 3,0 V6 inte har turbo medan 9-5 3,0 V6 har turbo. Om man köper en T7 så bör man fråga om det är åtgärdat innan man köper bilen. Kan vara bra information till dem som vill köpa en begagnad Saab. Notera också att NG och OG är påhittat som av andra personer. Saab kallade aldrig sina modeller för NG och OG.
Gamla 900:Classic 900
Nya 900:New 900
Gamla 9-3:Classic 9-3
Nya 9-3: SS/SC
Fler kända fel hos Saab:
*Displayerna är känt hos Saab då pixlar/tecken försvinner från digitaldisplayerna
*AC:n bör kollas(Händer oftast på 900/9-3)
*Lacksläpp på bakluckan(9-5 men endast på 02:or. Stod så på STCS forumet)
*Rost i nederkant av dörrar och baklucka(händer oftast på new 900 på 94 och 95 årsmodeller, räknas som lack som släpper)
*Bakre fjädring på 9-5
_________________________________________________________________________________
Bultcirklar:
Classic 900(88-93):4/108
New 900:5/110
9000(85-98):4/108
Classic 9-3:5/110
9-5:5/110
De fälgar med 5/110 passar på New 900, 9-3, 9-5 samt Opel med 5/110
De fälgar med 4/108 passar på Classic 900, 9000 samt Volvo 850 4-bult
_________________________________________________________________________________
Ni kan oxå lägga till mer info om jag har glömt att skriva något.
Senast redigerat av Saabare (2 juli 2006)
Livet startar vid 220 km/h
0
0
0
0