3250
Sök

Inga kalibreringspapper på lasern, inga böter?

687 Inlägg
15 september 2010
#21
Evert_ skrev:
är du polis sj eller förneka förneka kostar inget extra
Ne det kostar bara skattebetalare någon miljon, för dig kostar det förlorad arbetstid samt de böter som du ändå skulle fått på plats.

687 Inlägg
15 september 2010
#22
Xuri skrev:
föresten om polisen har laserpistolen i sin "vadderade väska" å kör under tex en biljakt jävligt fort å stötigt.
tror du då dom säger "oj vi måste nog kalibrera den" eller ähh fan de är ingen som märker nått eller kan säga emot ?

om du tappar något själv på jobbet en dag, säger du då till chefen att du jag tappade den ska vi skicka iväg den på kontroll eller lossas du som ingenting hänt ?

ge mig ditt uppriktiga svar...
Eller så andra man något av de andra 5 mätmetoderna än just lasermätning.. Men vad vet jag, du verkar ju riktigt begåvad så jag antar att du vet bättre?

Eftersom du är så begåvad vad tror du polisen har för bevisbörda i tingsrätten? Tror du inte att det KRÄVS godkända tester samt kalibreringspapper på laserinstrumentet vid en dom? Om jag tappar den i golvet och den skadas så borde en av de 4 DAGLIGA kontrollerna som måste göras vid användning visar det?

Gisses...

2 337 Inlägg
15 september 2010
#23
Xuri skrev:
bara en fråga, ni såg aldrig artikeln om tyska lasergubben som åkte på fortkörningsböter ? han och 2 kollegor intygade att han höll lagligt fart men han fick böter. han var expert inom optik osv och han fick låna hem polisens laserpistol. dom demonstrerade i ett filmklipp när han sköt med pistoln mot en vit tavlar som stod still på en åker å den visade allt mellan typ 5-15km/h på ett stillastående objekt...
Tur att vi bor i Sverige och inte i Tyskland då.

687 Inlägg
15 september 2010
#24
Evert_ skrev:
du ska inte ka lappen med dig å man ska aldrig skriva under nåt så vida inte polisen skriver sådu klarar körkortet etc etc
Hur skulle det hjälpa dig att du inte har körkortet med dig på plats? Snälla förklara detta, tror du att du klarar dig undan ändå?

"Du körde i 130 på 90 vägen men du hade visst inte körkortet med dig idag så du får passera utan anmärkning, förlåt att vi störde." roll

Är folk verkligen så dumma att de tror på detta?

Rocknroller
296 Inlägg
15 september 2010
#25
Sarge skrev:
Xuri skrev:
bara en fråga, ni såg aldrig artikeln om tyska lasergubben som åkte på fortkörningsböter ? han och 2 kollegor intygade att han höll lagligt fart men han fick böter. han var expert inom optik osv och han fick låna hem polisens laserpistol. dom demonstrerade i ett filmklipp när han sköt med pistoln mot en vit tavlar som stod still på en åker å den visade allt mellan typ 5-15km/h på ett stillastående objekt...
Tur att vi bor i Sverige och inte i Tyskland då.
Haha klockrent! xD

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 september 2010
#26
Sarge skrev:
Xuri skrev:
bara en fråga, ni såg aldrig artikeln om tyska lasergubben som åkte på fortkörningsböter ? han och 2 kollegor intygade att han höll lagligt fart men han fick böter. han var expert inom optik osv och han fick låna hem polisens laserpistol. dom demonstrerade i ett filmklipp när han sköt med pistoln mot en vit tavlar som stod still på en åker å den visade allt mellan typ 5-15km/h på ett stillastående objekt...
Tur att vi bor i Sverige och inte i Tyskland då.
De falllet är svenskt..


303 Inlägg
15 september 2010
#27
plankan skrev:
Evert_ skrev:
är du polis sj eller förneka förneka kostar inget extra
Det var det dummaste svar jag läst på länge.

Så rättegångskostnader etc etc kostar inget extra för samhället som i sista ändan även är dig roll

Bara för en fjolle som vet han kört för fort,skall försöka slingra sig undan mad
om det ska va så, så  kan vi dra den hår tråden längre, ni pratar ju bara om fortkörning det finns ju så mycket annat polisen skriver böter på

men om man ska gå tillbaka till ruta ett så kan dom inte visa papprena eller bevisa i rättegången så blir det inga böter. att va polis är ett jobb inget mer

heter numera blyfot_racing här på garaget

Varningar. 36
1 200 Inlägg
15 september 2010
#28
Xuri skrev:
bara en fråga, ni såg aldrig artikeln om tyska lasergubben som åkte på fortkörningsböter ? han och 2 kollegor intygade att han höll lagligt fart men han fick böter. han var expert inom optik osv och han fick låna hem polisens laserpistol. dom demonstrerade i ett filmklipp när han sköt med pistoln mot en vit tavlar som stod still på en åker å den visade allt mellan typ 5-15km/h på ett stillastående objekt...
Det har min morsa råkat ut för. En lada gjorde 12km/h.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 september 2010
#29
TFkarlsson skrev:
Xuri skrev:
bara en fråga, ni såg aldrig artikeln om tyska lasergubben som åkte på fortkörningsböter ? han och 2 kollegor intygade att han höll lagligt fart men han fick böter. han var expert inom optik osv och han fick låna hem polisens laserpistol. dom demonstrerade i ett filmklipp när han sköt med pistoln mot en vit tavlar som stod still på en åker å den visade allt mellan typ 5-15km/h på ett stillastående objekt...
Det har min morsa råkat ut för. En lada gjorde 12km/h.
å med de ville du säga vad?

Har ingen sett klippet som låg uppe på aftonbladet? när dom intervjude den tyska "optiska professorn"
och han demonstrerade svenska polisens laserpistol som visar 15km/h för fort när han skjuter på en tavla som står still ?


303 Inlägg
15 september 2010
#30
Xuri skrev:
bara en fråga, ni såg aldrig artikeln om tyska lasergubben som åkte på fortkörningsböter ? han och 2 kollegor intygade att han höll lagligt fart men han fick böter. han var expert inom optik osv och han fick låna hem polisens laserpistol. dom demonstrerade i ett filmklipp när han sköt med pistoln mot en vit tavlar som stod still på en åker å den visade allt mellan typ 5-15km/h på ett stillastående objekt...
,pryl som pryl allt kan ju gå sönder jag tänker inte bli av med mitt körkort om jag vet att jag inte körde för fort

heter numera blyfot_racing här på garaget

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 september 2010
#31
gamlingen skrev:
nekar man när man gjort fel, och blir dömd, så borde man få betala rättegångskostnaden själv.
Det låter rätt idiotiskt om man blir oskyldigt anklagad och dömd men i dina ögon finns det väl inga oskyldiga. Finns det någon tråd som du inte trollar i?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 198 Inlägg
16 september 2010
#32
Slash skrev:
gamlingen skrev:
nekar man när man gjort fel, och blir dömd, så borde man få betala rättegångskostnaden själv.
Det låter rätt idiotiskt om man blir oskyldigt anklagad och dömd men i dina ögon finns det väl inga oskyldiga. Finns det någon tråd som du inte trollar i?
Det handlar väl inte om oskyldigt dömda..sånt finns det vet jag oxå,, men vet man med sej att man är skyldig och nekar bara för *princiens skull* som många här tycker man ska göra,, så varför inte stå för det och betala för sej då. Jag vill inte betala på min skattsedel för att nån vrespelle ska neka bara för att *det ska kosta staten pengar*

plankan
17 september 2010
#33
Evert_ skrev:
pryl som pryl allt kan ju gå sönder jag tänker inte bli av med mitt körkort om jag vet att jag inte körde för fort
Men det är väl också en sida i sig då.

Men 90% av dessa "trådar" handlar mera eller mindre om folk som vet de har kört för fort-
och hoppas kunna hitta en miss i "regelsystemet" .....

5 198 Inlägg
17 september 2010
#34
Borde va kalibreringslag på hastighetsmätare oxå,, de får säkert höra,,, men min mätare stog på 90km/h.
Skulle då lasern visa på 95 eller mer, då skulle mätarn/bilen in för koll. visar lasern rätt och mätaren fel så skulle föraren få både böter och kostnad för mätar koll. Då tror jag man skulle kunna få bort en hel del av fortkörarna.  Lite OT visserligen...

1 335 Inlägg
17 september 2010
#35
Nehe skrev:
MostWanted93 skrev:
Ingen aning om denna tråda hamnade rätt nu, flytta den isåfall.
Ja, som rubriken lyder. Har hört att ifall polisen inte kan visa upp daxfärska(eller bara några dagar gamla) kalibreringspapper på lasern om dom stoppar en och tycker de gick för fort, så kan dom inte sätta dit en heller. Stämmer de eller är de bara nått påhittat skit? ^^
Kalibrering av lasern görs 1 gång per år. Det är inget man behöver visa upp på plats.
Där va det nån som inte viste vad han prata om iaf. Kommer precis från ett förhör gällande en fortkörning och laser. Polisens laser är färskvara och skall kallibreras minst en gång i månaden! Jag slipper böter och allt tack vare att lasern dom använde ej va kallibrerad på 38dagar! big_smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 september 2010
#36
OphanWitehall skrev:
Nehe skrev:
MostWanted93 skrev:
Ingen aning om denna tråda hamnade rätt nu, flytta den isåfall.
Ja, som rubriken lyder. Har hört att ifall polisen inte kan visa upp daxfärska(eller bara några dagar gamla) kalibreringspapper på lasern om dom stoppar en och tycker de gick för fort, så kan dom inte sätta dit en heller. Stämmer de eller är de bara nått påhittat skit? ^^
Kalibrering av lasern görs 1 gång per år. Det är inget man behöver visa upp på plats.
Där va det nån som inte viste vad han prata om iaf. Kommer precis från ett förhör gällande en fortkörning och laser. Polisens laser är färskvara och skall kallibreras minst en gång i månaden! Jag slipper böter och allt tack vare att lasern dom använde ej va kallibrerad på 38dagar! big_smile
Tack för den!

kalibreras lasern så ofta kommer inte jag neka.


687 Inlägg
17 september 2010
#37
OphanWitehall skrev:
Där va det nån som inte viste vad han prata om iaf. Kommer precis från ett förhör gällande en fortkörning och laser. Polisens laser är färskvara och skall kallibreras minst en gång i månaden! Jag slipper böter och allt tack vare att lasern dom använde ej va kallibrerad på 38dagar! big_smile
roll

Jag vet bättre än att disskutera med "allvetare" men jag gör ett undantag.

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ … _laser.htm

till vänster finns en länk till RPS föreskrifter om hastighetshantering med laser. (PDF-fil)

Där kan vi läsa TYDLIGT att kalibrering görs 1 gång / 12 mån.

Vi kan läsa TYDLIGT precis som jag skrev innan att innan användning skall mätning mot fast föremål göras, sikteskontroll skall utföras precis som jag skrev, manuell funktionskontroll (automatisk) skall utföras innan och efter mätning precis som jag skrev.

För er som inte vet så reglerar FAP:ar polisens arbete, det är som en egen lag för just polis.

Men klart, du vet säkert bättre roll
Senast redigerat av Nehe (17 september 2010)

1 335 Inlägg
18 september 2010
#38
Nehe skrev:
OphanWitehall skrev:
Där va det nån som inte viste vad han prata om iaf. Kommer precis från ett förhör gällande en fortkörning och laser. Polisens laser är färskvara och skall kallibreras minst en gång i månaden! Jag slipper böter och allt tack vare att lasern dom använde ej va kallibrerad på 38dagar! big_smile
roll

Jag vet bättre än att disskutera med "allvetare" men jag gör ett undantag.

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ … _laser.htm

till vänster finns en länk till RPS föreskrifter om hastighetshantering med laser. (PDF-fil)

Där kan vi läsa TYDLIGT att kalibrering görs 1 gång / 12 mån.

Vi kan läsa TYDLIGT precis som jag skrev innan att innan användning skall mätning mot fast föremål göras, sikteskontroll skall utföras precis som jag skrev, manuell funktionskontroll (automatisk) skall utföras innan och efter mätning precis som jag skrev.

För er som inte vet så reglerar FAP:ar polisens arbete, det är som en egen lag för just polis.

Men klart, du vet säkert bättre roll
Haha då hade jag en jävla tur med poliser som trodde 1år va en månad och samma så med advokaten! big_smile Skönt att jag slapp undan helt iaf smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
18 september 2010
#39
Tänk va enkelt det är.......kör inte för fort så behöver ni inte bekymra er om kallibrering!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 september 2010
#40
Som redan konstaterats. Lasern ska kontrolleras 1 gång om året. Dessa papper behöver inte finnas på plats.
Är du tveksam över fall det stämmer. Skriv inte på någon bot. När du sedan får hem papper i din brevlåda svarar du att du vill se kopior på kalibrerings papper med mera. Vilket du då bör få hemskickat alternativt åka förbi polisen.

Däremot så ska polisen ha ett platsprotokoll om ska vara korrekt ifyllt där även "reslutat" från funktionskontrollen som ska utföras innan mätning. Dessa papper bör finnas på plats och har dom inte gjort detta korrekt så bör dom inte kunna fälla dig.

För övrigt så ska det sitta en fin lapp på varje laser pistol där det står vem och när lasern kalibrerades.

Ha.. sist jag blev stoppad va lasern kalibrerad 2 dagar innan.. va bara ge sig o skriva på wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök