Jag har precis införskaffat en volvo 245 -91 som vinterbil, som inte startar eller tänder förrens man rullar igång den. Den har gått igång en enda gång på startmotorn och det var i förrgår innan jag bytte alla delar, men innan jag fick igång den då så startade den inte heller. Bränslepumpen fungerar, elelr det låter iallafall ur den.
Jag har bytt :
Rotor Fördelarlock Bränslepumpsrelä Tändspole
Kan även tillägga att lambdalampan lyser under körning och jag har ingen tomgång när bilen väl bogseras igång.
Kolla dom enkla sakerna först... Startar den på startgas? Är LMM hel? Insugspackning? Lätta grejer att kolla och ibland kan det fungera... Är den körd på etanol? Kan vara skit i spridarna....
Kolla dom enkla sakerna först... Startar den på startgas? Är LMM hel? Insugspackning? Lätta grejer att kolla och ibland kan det fungera... Är den körd på etanol? Kan vara skit i spridarna....
Kollat det med startgasen också, inte ett liv i den.. Lmm verkar det inte vara några fel på utseendemässigt, och nej, den är inte körd på etanol...
Går den att rulla igång men inte med nyckel så är det garanterat tändningslåset som är glapp ! Har haft det på flera bilar att bakstycket till låset inte ger ström till tändspolen i det läget där startmotorn går , men gör det vid vanliga läget som man använder vid körning . Jag brukar tjuvkoppla så tändspolen får ström hela tiden så fort du vrider på nyckeln eller med en extra strömbrytare .
Går den att rulla igång men inte med nyckel så är det garanterat tändningslåset som är glapp ! Har haft det på flera bilar att bakstycket till låset inte ger ström till tändspolen i det läget där startmotorn går , men gör det vid vanliga läget som man använder vid körning . Jag brukar tjuvkoppla så tändspolen får ström hela tiden så fort du vrider på nyckeln eller med en extra strömbrytare .
hur tänker du? jag skrev att den inte startar på nyckel men den går hur fint som helst när man bogserar igång den, tändning osv har jag.
han menar att när du vrider om nyckeln till det sista läget där startmotorn kopplas in så glappar det i tändningslåset och det ger ingen ström till tändspolen och därför startar den inte...
Testa och dra 12volt direkt ifrån batteriet till tändspolen. Var så på vazen, dock lite tvärsom, den hade tändning på starten men när nyckeln var på "vanliga" kör läget så fanns ingen tändning.