2671
Sök

Akut angående start/tändningsproblem volvo 245 -91 (B230F)

1 484 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Tjena!

Jag har precis införskaffat en volvo 245 -91 som vinterbil, som inte startar eller tänder förrens man rullar igång den. Den har gått igång en enda gång på startmotorn och det var i förrgår innan jag bytte alla delar, men innan jag fick igång den då så startade den inte heller. Bränslepumpen fungerar, elelr det låter iallafall ur den.

Jag har bytt :

Rotor
Fördelarlock
Bränslepumpsrelä
Tändspole

Kan även tillägga att lambdalampan lyser under körning och jag har ingen tomgång när bilen väl bogseras igång.

Vad är fel? yikes

Ps. Ja, jag har bensin i bilen.

Vore tacksam om jag fick ett snabbt svar!

MVH Oscar

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 Inlägg
17 september 2010
Kolla dom enkla sakerna först... Startar den på startgas? Är LMM hel? Insugspackning? Lätta grejer att kolla och ibland kan det fungera... Är den körd på etanol? Kan vara skit i spridarna....

1 484 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
-nicke_ skrev:
Kolla dom enkla sakerna först... Startar den på startgas? Är LMM hel? Insugspackning? Lätta grejer att kolla och ibland kan det fungera... Är den körd på etanol? Kan vara skit i spridarna....

Kollat det med startgasen också, inte ett liv i den.. Lmm verkar det inte vara några fel på utseendemässigt, och nej, den är inte körd på etanol...

Att det alltid ska krångla sad

1 484 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Prövade nyss att koppla ur lmm, men det blev ingen skillnad..!!!

1 484 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Robban 245 skrev:
Kollat felkoder?

nope.. det skramlar ur katten litegrann förövrigt.. trasig keramik i den?

103 Inlägg
18 september 2010
haaalloj där!

testa att byta den där lilla dosan som sitter i vänster framskärm. glömmer alltid vad den heter men de finns säkert någon här som vet tongue

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

Bärs!
3 456 Inlägg
18 september 2010
skurtmeister skrev:
haaalloj där!

testa att byta den där lilla dosan som sitter i vänster framskärm. glömmer alltid vad den heter men de finns säkert någon här som vet tongue

Tändmodul menar du nog.
Mjaa, om den e trasig borde den inte hoppa igång vid bogsering heller...

Garaget.org peakade 2008.

DREAMTEAM
76 Inlägg
18 september 2010
kolla tändstiften oscar =P haha

The Silver Beast And The Red Lady

DREAMTEAM
76 Inlägg
18 september 2010
och tändkablar säkringar ,, ska du köra på flyget i morgon om de blir nått ? eftersom det är så brottom !?

The Silver Beast And The Red Lady

103 Inlägg
18 september 2010
skumt. den va pajj på min 245a, då vart den bara jävligt svårstartad smile

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

1 798 Inlägg
18 september 2010
Börja med att kolla felkoderna, återkom sen med dessa.

1 353 Inlägg
18 september 2010
OscarSkold skrev:
Kan även tillägga att lambdalampan lyser under körning och jag har ingen tomgång när bilen väl bogseras igång.

kan juh va så enkelt att din tomgångsmotor inte funkar som den ska o därmed ger för lite/för mycket luft och därav att den inte startar på nyckeln,

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
18 september 2010
Går den att rulla igång men inte med nyckel så är det garanterat tändningslåset som är glapp ! Har haft det på flera bilar att bakstycket till låset inte ger ström till tändspolen i det läget där startmotorn går , men gör det vid vanliga läget som man använder vid körning . Jag brukar tjuvkoppla så tändspolen får ström hela tiden så fort du vrider på nyckeln eller med en extra strömbrytare .

Schipperke rules !

1 484 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
OscarSkold skrev:

kan juh va så enkelt att din tomgångsmotor inte funkar som den ska o därmed ger för lite/för mycket luft och därav att den inte startar på nyckeln,

tack för tipset! Hoppas på det felet!

1 484 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Schipperke-owner skrev:
Går den att rulla igång men inte med nyckel så är det garanterat tändningslåset som är glapp ! Har haft det på flera bilar att bakstycket till låset inte ger ström till tändspolen i det läget där startmotorn går , men gör det vid vanliga läget som man använder vid körning . Jag brukar tjuvkoppla så tändspolen får ström hela tiden så fort du vrider på nyckeln eller med en extra strömbrytare .

hur tänker du? jag skrev att den inte startar på nyckel men den går hur fint som helst när man bogserar igång den, tändning osv har jag.

1 353 Inlägg
20 september 2010
han menar att när du vrider om nyckeln till det sista läget där startmotorn kopplas in så glappar det i tändningslåset och det ger ingen ström till tändspolen och därför startar den inte...

149 Inlägg
20 september 2010
Testa och dra 12volt direkt ifrån batteriet till tändspolen. Var så på vazen, dock lite tvärsom, den hade tändning på starten men när nyckeln var på "vanliga" kör läget så fanns ingen tändning.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 september 2010
har du kollat säkringen i motorutrymmet ( typ vid batteriet)??????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 484 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
fixat felet nu, äntligen går den som den ska big_smile

felet var tändlägesgivaren på svänghjulet, tack alla för hjälpen!

Sök