2728
Sök

Vad säger ni om det här? (Medelmåttligt ljud antar jag)

16 197 Inlägg
19 september 2010
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:

Är det RÄTT komprimerat så kan det bli svårt att höra skillnad.

Speciellt då man kör och har allt vindbrus och vägbuller som spär på oljudet i bilen....

I 90km/h så hör man inte skillnad på en köpe-skiva och en BRA komprimerad mp3......

Dåligt komprimerad? Ja absolut...svajig diskant....ojämn ljudnivå (cbr är att föredra framför vbr) osv....

Så det hela beror på HUR det är komprimerat.

Pratar vi skillnader när man står stilla? Nej tack.......varför har man en bil om den står still? wink

då tycker ja att dom ska sluta bedömma SQ bilar när dom står still..  wink

Haha den bedömningen skulle jag vilja se i praktiken.
Dessutom stör ni basskallar stillastående bedömning ändå.... tongue

Men seriöst..man får särskilja på tävling och vardagsbruk. Inte sant?

vi stör inte alls, de e era bilar som spelar för lågt wink   

klart att man ska skillja på de, men den HU för typ 800 e inte bra..  de kan duga i en slit å släng bil för att man ska slippa sjugna själv. big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 september 2010
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:

då tycker ja att dom ska sluta bedömma SQ bilar när dom står still..  wink

klart att man ska skillja på de, men den HU för typ 800 e inte bra..  de kan duga i en slit å släng bil för att man ska slippa sjugna själv. big_smile

Nu pratar dock vi om olika saker.
Du talar om enheter och jag talar om mp3 i sig wink
Men jo jag håller med dig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
19 september 2010
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:

Nu pratar dock vi om olika saker.
Du talar om enheter och jag talar om mp3 i sig wink
Men jo jag håller med dig.

fast en billig enhet återger ju MP3 ännu sämmre wink

ja kör rätt mycke MP3 både hemma å i bilarna så visst klart att de funkar men de e skillnad.. big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

194 Inlägg
19 september 2010
Slarva inte med HU'n! Böt ut min  Pioneer DEH-2200UB mot en Pioneer DEH-7200SD fick grymt mycket bättre ljud! Lite mer drag i lågnivån gjorde att jag inte behövde gaina max på steget till 5,25orna heller.

Dock inget fel på 2200an

55 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
max_k skrev:
Slarva inte med HU'n! Böt ut min  Pioneer DEH-2200UB mot en Pioneer DEH-7200SD fick grymt mycket bättre ljud! Lite mer drag i lågnivån gjorde att jag inte behövde gaina max på steget till 5,25orna heller.

Dock inget fel på 2200an

Låter bra. Vad är det som avgör skillnaden på spelaren än priset? tongue
Vad kan man läsa i beskrivningen om spelaren leverarar bra ljud eller inte?

Funderar nu på Hertz 8" eller 10" med ett Hertz steg eller liknande. Baslådan får inte bli för stor då det är en liten bil den ska få plats i. Vad blir det för skillnad på en bas med 2x4 ohms talspolar eller en bas med 4 ohm?

Vad är det för skillnad på 1,2,3,4 kanals steg? Jag är nybörjare i det här så hjälp uppskattas!

Tack för hjälpen hittills iaf smile

I brist på annat :)
526 Inlägg
19 september 2010
För att fortsätta på MP3-diskussionen lite; det är skillnad på MP3 och MP3 imo. Fick mig en smärre överaskning när jag spelade 320kpbs-release av Deadmau5, det var helt klart i klass med CD. Men håller i övrigt med om att CD tar priset smile

7 241 Inlägg
19 september 2010
nuffe skrev:
För att fortsätta på MP3-diskussionen lite; det är skillnad på MP3 och MP3 imo. Fick mig en smärre överaskning när jag spelade 320kpbs-release av Deadmau5, det var helt klart i klass med CD. Men håller i övrigt med om att CD tar priset smile

Hört 320-rippar som låter sämre än 128-rippar.........
Varför?
För dåligt rippat, för hög läs och komprimeringshastighet, dåligt val av carrier när de rippat osv osv......listan kan göras lång för vad som gör en mp3 "bra" eller dålig...... sad

I brist på annat :)
526 Inlägg
19 september 2010
Lonefox skrev:
nuffe skrev:

Varför?
För dåligt rippat, för hög läs och komprimeringshastighet, dåligt val av carrier när de rippat osv osv......listan kan göras lång för vad som gör en mp3 "bra" eller dålig...... sad

Det finns allt för många saker som kan gå fel när folk rippar... Så kan hålla med dig om att 320 kan låta sämre än 128, men det kan hända att releasen inte härstammar från någon rip utan kommer från artisten direkt och är då mastrad där efter.

1 400 Inlägg
19 september 2010
Lonefox skrev:
BJonsson skrev:
tjennare skrev:

Är skillnaden stor? Kommer spela mp3 filer på och inte flac eller liknande.

kanske den här då? http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94

mp3 är skit! mycket sämre ljudkvalite

Speciellt då man kör och har allt vindbrus och vägbuller som spär på oljudet i bilen... wink

Haha...Lonefox DU har dämpat för dåligt:P

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

7 241 Inlägg
19 september 2010
micke7406 skrev:
Lonefox skrev:
BJonsson skrev:

mp3 är skit! mycket sämre ljudkvalite

Speciellt då man kör och har allt vindbrus och vägbuller som spär på oljudet i bilen... wink

Haha...Lonefox DU har dämpat för dåligt:P

Uppenbarligen eftersom det påverkas wink

Nej skall vi snacka seriöst så var det MINDRE roligt att sitta i "Puttes" röda VW och man hörde och kände basgång trots att vi inte spelade.... :S

7 241 Inlägg
19 september 2010
nuffe skrev:
Lonefox skrev:
nuffe skrev:

Varför?

Det finns allt för många saker som kan gå fel när folk rippar... Så kan hålla med dig om att 320 kan låta sämre än 128, men det kan hända att releasen inte härstammar från någon rip utan kommer från artisten direkt och är då mastrad där efter.

Måste säga att ofta så är det bättre mastrat från artisten än mastringen i sig big_smile
De komprimerar oftast mindre wink

55 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Hmm funderar nå på något Hertz Steg sen en Herts ES 250.3 Eller 250D.3 Vad är skillnaden?
En har 4ohm ohms talspolar eller en bas med 2x4 ohm?

Eller en DLS W310D Istället. Vilken spelar bäst?

Hur funkar det med kanaler på steg? Räcker ett med 2 kanaler?
Senast redigerat av tjennare (19 september 2010)

1 400 Inlägg
19 september 2010
tjennare skrev:
Hmm funderar nå på något Hertz Steg sen en Herts ES 250.3 Eller 250D.3 Vad är skillnaden?

Det räcker med en kanal(Monoblock)
Köper du basen med enkel 4ohm spole så belastas steget i 4ohm och spelar med bra kontroll.
Köper du basen med 2x4 ohm spole så kan du belasta steget i 2ohm och få ut mera effekt från steget men får i gengärd sämre kontroll.

55 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
tjennare skrev:

Köper du basen med enkel 4ohm spole så belastas steget i 4ohm och spelar med bra kontroll.
Köper du basen med 2x4 ohm spole så kan du belasta steget i 2ohm och få ut mera effekt från steget men får i gengärd sämre kontroll.

Okej så alltså borde då 4ohm va bättre för mig?

Har man 2 kanals steg om man ska ha 2 bas högtalare då eller?

Om jag ska koppla in vanliga högtalare i framtiden kommer det då gå med ett 1 kanals steg?

När jag kollar på infon om 1 och 2 kanals stegen så skiljer det sig bara när det står 2x.
I 1x så står båda på 200w med 4ohm och det skiljer 800 i pris?
Senast redigerat av tjennare (19 september 2010)

1 400 Inlägg
19 september 2010
Har du två basar med 4ohm spole så blir belastningen 2eller 8 ohm beroende på hur du kopplar dom.
Du förlorar inte så mycket kontroll i 2ohm så det duger för vardagslysning men om du skulle tävla i SQ skulle 4ohm varit att föredra.

Ska du köra med 2basar så ska du ha ett monosteg. för många 2kanals steg klarar inte av en belastning på 2ohm och kan gå sönder.

55 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
Har du två basar med 4ohm spole så blir belastningen 2eller 8 ohm beroende på hur du kopplar dom.
Du förlorar inte så mycket kontroll i 2ohm så det duger för vardagslysning men om du skulle tävla i SQ skulle 4ohm varit att föredra.

Ska du köra med 2basar så ska du ha ett monosteg. för många 2kanals steg klarar inte av en belastning på 2ohm och kan gå sönder.

Så ett Hertz HE 1D och en Hertz ES 250.3 Kanske 250D.3. Jag kommer ju ha ljudet i bruksbilen och kommer inte tävla. Eller Dls CA-12 med en Dls W310D.

1 400 Inlägg
19 september 2010
Kan inte rekommenderad vilket av ovanstående du ska välja. Kan du inte provlyssna hos någon återförsäljare och få en egen uppfattning ?

Min PERSONLIGA favorit är Hertz. Tycker att man får mycket för pengarna.

55 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
Kan inte rekommenderad vilket av ovanstående du ska välja. Kan du inte provlyssna hos någon återförsäljare och få en egen uppfattning ?

Min PERSONLIGA favorit är Hertz. Tycker att man får mycket för pengarna.

Tyvärr, finns ingen affär som inriktat sig på billjud på min ort sad

Tror nog det blir Hertz. Kommer den kombon gå bra? Vad behövs mer? Själva Lådan bygger jag i MDF. Behöver jag (kommer inte ihåg namnet) tuber som ger ström vid bas slag? Kommer sitta i en veteran bil.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 september 2010
tjennare skrev:
micke7406 skrev:
tjennare skrev:

Om jag ska koppla in vanliga högtalare i framtiden kommer det då gå med ett 1 kanals steg?

När jag kollar på infon om 1 och 2 kanals stegen så skiljer det sig bara när det står 2x.

Flerkanals steg (2, 3, 4 o.s.v) har man normalt sett till fram/baksystem, bas/ar driver man med monoblock oavsett antal. Går även att driva basar med flerkanalssteg men monoblock brukar vara att föredra, om man inte har en väldigt lättdriven 4Ohms bas, då kan ett 2-kanals steg vara mer ekonomiskt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

55 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
tjennare skrev:
micke7406 skrev:

Flerkanals steg (2, 3, 4 o.s.v) har man normalt sett till fram/baksystem, bas/ar driver man med monoblock oavsett antal. Går även att driva basar med flerkanalssteg men monoblock brukar vara att föredra, om man inte har en väldigt lättdriven 4Ohms bas, då kan ett 2-kanals steg vara mer ekonomiskt.

Så om jag alltså har ett monosteg med en hertz bas så måste jag köpa ännu ett steg om jag i frammtiden ska uppgradera original högtalarna?

Sök